Små yrselanfall?
Har de testat så grundläggande saker som järn- och B12-nivåer? (Det är rätt vanligt bland kvinnor och ger ofta yrsel.)
Har de testat så grundläggande saker som järn- och B12-nivåer? (Det är rätt vanligt bland kvinnor och ger ofta yrsel.)
Järn- och B12-nivåer kollas med blodprov, men B12 måste testas vid fastande mage, har jag fått höra.
B12-brist kallas för dold anemi eftersom det inte syns på ett vanligt järnprov. Om du, exempelvis, inte äter mycket rött kött och inälvsmat och/eller har riklig mens kan du få brist på det. Om du inte vet med dig om att du var tvungen att ta proverna på fastande mage tycker jag att du ska propsa på att få kolla B12! Det kan få allvarliga följder om det är det som är problemet för dig.
Jag bad min läkare specifikt om att testa B12 när de ändå kollade annat (hade varit vegetarian i 15 år) och fick sedan höra att "järnvärdet" var bra. När jag fortsatte att klaga på yrsel och trötthet kom min läkare på att jag kanske kunde ha dold anemi. Hade de inte redan testat B12 som jag bett om, då, frågade jag, och fick svaret att det hade de inte alls ... Och min B12-nivå var på tok för låg när de väl testade. Så pass låg att min läkare sa till mig att jag riskerade nervskador om jag inte följde deras medicinering. Den läkaren går jag aldrig till igen, och i dag kräver jag B12-prover och tydliga labbsvar efteråt.
När jag har testat B12 har jag varit tvungen att gå dit på morgonen och har absolut inte fått äta något innan. Det har jag fått väldigt strikta instruktioner om, varje gång.
Endera har det av någon anledning förändrats sedan jag senast testat det, eller så har de inte kollat B12 på dig.
Jag skulle kolla upp det om jag vore du.