• Pumpkin

OT - Arbetstid och raster. Någon som vet?

Fick en chock igår - trodde jag skulle jobba 7-16 idag, men när jag gick in och kollade dubbelkollade schemat så att jag verkligen skulle börja 7, då inser jag att jag slutar kl. 18!?!

Jodå, så här ska jag sitta, med ENSAMT ansvar för växel och 4 kundtjänster i 11 timmar idag. Inga raster, varken för lunch, middag eller bensträckare. Toabesök får jag nog inget förrän TIDIGAST 12, när en av kundtjänsterna stänger

Nu är min fråga: Är det verkligen OK att vara tvungen att jobba 11 timmar utan raster/toabesök? Vad säger arbetstidslagen eller vad det heter om det? Någon som vet?

• Svar på tråden OT - Arbetstid och raster. Någon som vet?
  • Ann242

Är du kopplat till någon facklig organisation kan du kolla med dem. Själv stod jag och sålde smycken 9-19.15 utan toabesök och lunch och dylikt. Nu i efterhand inser jag att jag varit en idiot som ställde upp på det, men då gjorde jag det utan att blinka...

• Lilla jag...

vad jag vet du har du rätt till 5 min varje timme för ev toalettbesök. förutom det så jobbar du 8h eller mer så har du även rätt till 1h lunch.
    men du kan däremot inte luta dig mot facket om du inte är med i facket...

• glad tjej

Man får inte arbeta mer än 5 timmar i sträck.

• Pumpkin

Jag ska ringa till facket direkt på måndag, hittade en länk där man klart och tydligt kunde läsa det som du glad tjej skrev, att man efter 5 timmar har rätt till rast. Har skickat in ansökan om medlemskap, men det har nog inte hunnit reggats än. Men kolla kan man ju alltid göra, arbetsplatsen är ju ansluten till SEKO iaf...

• A:s wife

jag har en jobbarkompis som på ett tidigare jobb blev väldigt illa behandlad. hon var då inte med i facket, men facket ställde upp och hjälpte henne i alla fall! så försök du kontakta dem i alla fall, för det dät låter inte kokt att du ska behöva jobba så länge utan rast

• Pumpkin

A:s babe: Tack för uppmuntran Ska absolut ringa facket, det här gäller ju inte bara mig utan alla här som får jobba det här passet. Det är bara det att jag är den enda som är lite "jävlig" och håller på mina rättigheter

• FruÖlandstok

Om arbetsplatsen är ansluten till SEKO så borde dom kunna hjälpa till på något sätt. Då har odm ett kollektivavtal som dom måste följa och det gäller även de som inte är anslutna till facket.

Lycka till.. man upphörs aldrig att förvånas över vad folk får vara med om på sina arbetsplatser..

• Pumpkin

Ölandstok: Precis! Skadar ju inte att höra med dom i alla fall

• Septemberbruttan

Kolla in på www.av.se hos Arbetsmiljöverket, där kan du läsa mycket om just tider och raster.

• Pumpkin

Septemberbruttan: Tack för tipset, har varit in där och läst intressanta grejer

• Hanna76

Har du möjlighet att lämna arbetsplatsen ensam i ett par minuter för toalettbesök och så? Kan du äta vid arbetsplatsen?

Jag arbetade tidigare på hotell och då hade vi 8-timmars pass när man var själv (på helger och så) ibland 12-timmars pass. Men vi gick ju iväg på toaletten och så och hämtade mat och åt i backoffice. Tyckte det var bra, inge avdrag för lunch, och ofta var det lugnt så man satt o åt i lugn och ro i allafall.

• Hanna76

Skulle inte vara en smiley mitt i allt utan parantes...

• kackelmaja

Vi har inga raster alls. Oftast ater jag vid mitt skrivbord eftersom jag jobbar samtidigt, men om jag vill ta lunch ibland eller ga ut pa lunchen och shoppa nan gang sa gar det saklart bra. Men tror nog de andra skulle undra ifall man tog en timme varje dag.

Det ar lite annorlunda i UK och US dar jag jobbat/jobbar. Arbetstiderna inom finans spanner vanligen mellan 9-5 och 9-7 pa pappret, de flesta ar pa kontoret mellan 7.30-9.00 och lamnar mellan 18.00-20.00. Overtid far man inte betalt for. Daremot ar lonerna i regel hogre och sa har de med mest obekvama arbetstider i regel battre bonusmojligheter.

Man har inga direkta lunchraster utan ater oftast vid sitt skrivbord eller tar en halvtimme och gar ner till till en lunchrestaurang el liknande. Nan enstaka gang tar man en timmes lunch.

Jag tycker att det har fungerar jattebra och har sallan hort folk klaga.
    Men visst, det ar kanske annorlunda om man star i butik en hel dag an om man sitter pa kontoret :)

• kackelmaja

PS. Norrsken, om det alltid ser ut sa pa ditt jobb tycker jag absolut att du ska kolla upp det men om det bara ar nan enstaka dag som det blir sa pga av .. sjukdom? Jag vet inte.. Sa skulle jag nog inte dra in facket etc.
    Jag hade det sadar pa mitt sommarjobb en gang och det gick bra, sag till att tanja lite pa lonen forstas eftersom jag skulle fa sitta pa "slavpass".

• Pomodoro

Kackelmaja:
    Jag jobbar ocksa i England, men jag tycker det ar slappare har an i Sverige. Jag doktorerar pa ett lab dar alla forskarna jobbar hart. Jag jobbar ca 60-70h/vecka och tar aldrig mer an 30 minuters lunchrast. Sekreterarna och admin-folket daremot kommer in vid 9.15, ater frukost vid datorn (kollar mailen och ebay), skvallrar lite, jobbar minimalt, tar lang lunch. Ibland gor de arenden pa stan en timme under lunchen men kommer tillbaka och ater sin lunch och surfar, sen fikar de igen, skvallrar lite och ringer privata samtal och gar hem tidigt.
    I Sverige verkar det mer som om folk kommer i tid, tar exakt 15 minuters fikapaus + lunch. Alla sager dessutom att svenskar har hogre arbetsmoral an engelsmannen. Men det kanske beror pa i vilken branch man jobbar.

• kackelmaja

Pomodoro:
    Mkt mojligt att du har ratt! :) Jag tankte nog mest pa finansrattor som jag sjalv ;)

Svar på tråden OT - Arbetstid och raster. Någon som vet?