• esposa

champange >< vitt mousserande?

Jag och min sambo tycker inte att det är så viktigt att ha riktig champange att skåla i (har nog inte ens druckit det någon gång) och hade därför tänkt ha vitt mousserande vin istället. När jag nämnde detta för en väninna blev hon helt bestört. Nej, det var kanske att ta i men hon blev mycket förvånad i alla fall och jag kände mig plötsligt jätte snål. Så nu undrar jag - hur ska ni andra göra? Är det värt att lägga de extra pengarna på att få champange? Är det så mycket godare?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden champange >< vitt mousserande?
  • Strumpan.

jag gillar inte champagne. vi hade mousserande vin istället som är mycket godare. Gör som du vill. Det är så himla många som ska lägga sig i och tycka när någon ska gifta sig. Jag blir så trött.

• Lilla jag...

vi kommer nog inte ha champagne. det är dyrt att bjuda alla på detta plus att äkta champagne ska komma från staden champagne och den är lite dyrare. det är absolut itne snålt att bjuda på mousserande vin istället. tänka på allt annat du bjuder på!

:)

• cascada

Samma här..inge champange, det får gott duga med mousserade vin!

• NuÄrDetDags

Yep, ingen champagne här heller, har inte ens funderat på det...

Tycker det räcker gott och väl med mousserande vin. Jag har nog aldrig varit på ett bröllop där det serverades äkta champagne. Jo, ett förresten, men de hade helt andra förutsättningar än vi (300 gäster, en massa "lyxmat",...) och jag tror inte att någon runt oss förväntar sig att vi radar upp champagneflaskor (gör någon det får de skylla sig själva).

• Ave Maria

Utan att fundera över om man ska ha äkta eller inte, så kan jag ju bara tipsa om två, som jag tycker, jättegoda "champangekopior" som är något ;) billigare än originalen.

nr 7649 Chapel Hill Ungern Flaska 750 ml 55.00
    nr 7319 Törley Ungern Flaska 750 ml 50.00

• Lucia05

Nej, det är absolut inte värt att lägga ut pengarna som riktig champagne kostar! Köp ett mousserande vin som ni gillar istället.
    Jag är rätt så säker på att din väninna inte känner någon skillnad. ;)

En droppe svart vinbärslikör (creme de cassis) i champagneglaset ger "drinken" en god smak och en lätt rosa färg. :)

• esposa

Nu känner jag mig lite lugnar igen. Vet att det är vår dag och vi ska göra om vi vill men känns ändå bättre när man får stöd i sina val av andra som är i samma situation!

• hedros

Jag tycker absolut att champagne kan vara värt pengarna och jag dricker helst äkta vara själv (när min plånbok tillåter). Men det är inte samma sak som att det inte finns bra budgetalternativ.

Jag rekommenderar Chapel Hill jag också. Dessutom kan jag tipsa om Jacob's Creek Chardonnya Pinot Noir. Den kostar lite mer än Chapel Hill (92 kr för 750 ml), men den är väl värd pengarna.

• bröllopsängeln

den som säger att det inte är någon skillnad vet inte vad den pratar om för skillnad är det mellan mousserande och champagne MEN det är också skillnader mellan champagne och champagne. Vi älskar champagne men därför kommer vi skåla själva i riktig champagne vi väljer mellan två sorter: gula änkan( vi gillar inte brut av samma märke)och Moet & chandon, på väg till lokalen och sen skålar vi med gästerna i mousserande eftersom det blir för dyrt med champagne för oss att bjuda alla på

Endast ett fåtal av våra gäster kommer bli besvikna över det tror jag men då får de bli det:) De flesta vet inte skillnad tror jag;)Vi får det vi vill ha och de får vad som bjuds helt enkelt:)

• Blivande skånebrud

Helt klart mousserande vin. Tycker inte heller det är värt pengarna att ha äkta champangne. ofta är det fler som drickar mousserande och tycker att det är godare. Iaf min erfarenhet.

Svar på tråden champange >< vitt mousserande?