• gill

Östrogenen i P-Piller

Jag undrar vad östrogenen är till för.

Som jag skrivit innan så skall jag gå från Yasmin till Yasminell om 2 veckor.

Yasminelle ska tydligen ha mindre östrogen, aldså mindre biverklningar sa gynekologen.

Någon som kan förklara hur det hänger ihop o vad det positiva/negativa är med Östrogenen är?

Tusen tack för hjälp!

• Svar på tråden Östrogenen i P-Piller
  • pickolina

Östrogenet är det hormon som kan ge blodpropp, vätskeansamling osv... Minskar man detta så minskar även risken för dessa. Men om man tex löper risk för blodpropp så ska man inte äta östrogen alls.

Annars är det gulkroppshormonet som ger flest biverkningar. Sådana saker som folk pratar om mest, som tex minskad sexlust, ökad aptit, akne osv osv är gulkroppshormonet som ställer till med.

Med tanke på att Yasmin och Yasminelle innehåller samma dos gulkroppshormon så är det inte säkert att du märker skillnad mellan dom två.

Men testa, du kan ju märka skillnad så klart. Det är ju trots allt en annan hormonbalans och det kanske passar dig bättre.

• pickolina

Skriv gärna igen sedan och berätta om du märker någon skillnad på dom. Äter själv yasmin nu..

• Pepparmyntan

Östrogenet ser väl också till att hämma i större utsträckning ägglossningen. Eftersom ägglossningen hämmas då man tar vanliga kombinerade p-piller men inte alltid när man tar mini-piller som bara innehåller gulkroppshormon.

Östrogenet får också menscykeln att bli mycket mer regelbunden. Man får ju mycket mindre oregelbundna blödningar med vanliga p-piller jämfört med mini-piller.

Men östrogenet ger också upphov till risker som förhöjd risk för blodpropp och bröstcancer.

Personligen blev jag illamående av östrogenet i vanliga p-piller så jag övergick till mini-piller.

• pickolina

Pepparmyntan - Ja precis.. :)

• gill

Pepparmyntan; Ja precis.. Jag mår ju piss-illa!!! Det är därför vi skall byta.

Men Gyn. sa att att dom skulle vara lika säkra?! Men om dom drar ner på östrogenen hämmas ägglossningen endå?!

Hmm.. undra om min bröst blir mindre igen då?! :D :(

• pickolina

Yes, dom är lika säkra och ägglossningen hämmas på samma sätt. Det är enbart med östrogenfria piller som ägglossningen inte alltid hämmas och som säkerheten är något lägre.

• gill

pickolina ÅH TACK! Du lyfte en sten från mitt hjärta för vi bill INTE ha barn ännu, och att ändra från en "säkert" p-piller till ett mindre "säkert" finns inte på världskartan för mig

Svar på tråden Östrogenen i P-Piller