• Bobou

"Plupp" på vaden...?

Jag undrar lite över några märken jag har på ena vaden, och hoppas att nån av alla fina tjejer här kan berätta vad jag ska göra!

Jag har i flera år haft en liten ofärgad upphöjning i huden på höger vad, ca 4 mm i diameter. En löjlig liten plupp bryr jag mig ju inte om, men när jag förra sommaren såg att jag på samma vad fått fyra pluppar till började jag undra lite. De andra plupparna är mindre, ca 1-2 mm i diameter men de är alla lätta att se eftersom de har en tydlig kant (alltså som upphöjda födelsemärken, inte som finnar). Dessutom har den stora pluppen ändrat karaktär; den va förut ljus och slät men är nu lite som en sårskorpa.

Jag gick till en läkare på vårdcentralen i januari. Det tog 5 minuter. Hon hann säga att det inte var farligt och aldrig kommer att bli det, eftersom fläckarna inte är pigmentfläckar (tack, det hade jag kollat upp på Internet redan innan), och man inte opererar bort sådana fläckar av kosmetiska skäl. Det senare sa hon två gånger och det retade mig så! Jag hade aldrig tänkt tanken på att mina små pluppar skulle vara fula, vem i h-e skulle lägga märke till dem?!

Så mina frågor kvarstår. Vad är det för märken jag har och varför har de förändrats? Vad gör man egentligen om man känner att man inte fått valuta för pengarna hos doktorn? Hade det varit t.ex. en frisör hade jag ju gått tillbaka och krävt att någon anna fixat det... Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden "Plupp" på vaden...?
  • klurifax

De ser inte ut lite grann som vattenkoppor? För i så fall kan det vara mollusker. Min son hade det på magen från han var 10 månader tills han var 3 år. Fast läkaren borde känt igen det iofs...
    kolla denna länken:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• pickolina

Det är bara att ringa en annan läkare!.. Du måste ju få ett vettigt svar som du känner dig nöjd med.

• pickolina

Både jag och min bror har haft "pluppar" som vi tagit bort. Min var en godartad cysta/fettansamling (vanligt förekomande) och jag tog bort den hos en hudläkare har jag för mig.. Var min bror tog bort sina vet jag inte. Dom op bort i alla fall. Dels var det flera och dels så var det oro för cancer i hans fall...

Som sagt, gå till en vettig läkare!

• Bobou

Tack för era svar! Mollusker hade jag också när jag var liten. Ni har helt rätt i att jag bör gå till en annan läkare... Jag vill inte verka hispig bara!

Förresten så insåg jag att jag var orättvis mot första läkaren i min beskrivning; hon sa faktiskt vad hon tror att jag har - intradermala naevi: www.orebroll.se/uso/vanligklinik____2425.aspx%20naevus ...men det förklarar ju inte varför de ändrat sig...

• pickolina

Leverfläckar förändras ofta med tiden och det är oftast ofarligt.. Men självklart ska man hålla lite koll. Vissa av mina kan oxå kännas som sårskorpor ibland. Jag har fräknar och leverfläckar (av alla typer av utseende) överallt på kroppen och fler blir det hela tiden.. :)

Svar på tråden "Plupp" på vaden...?