• Raspberry

"Bör" man stå för transport mellan kyrkan och festlokalen?

Jag har funderat lite på det där med transport mellan kyrkan och festlokalen. Är det någonting folk förväntar sig att vi skall stå för?

Vi skall gifta oss i en kyrka i en söderförort i Stockholm och ha festen inne i stan. Det tar ca 30 min med bil.

• Svar på tråden "Bör" man stå för transport mellan kyrkan och festlokalen?
  • silvera

Vi bjöd på buss till gästerna. Den hämtade dem innan vigseln vid pendeltåget, körde till kyrkan, och sedan efter vigseln körde den gästerna in till Stockholm. Vi hade så eftersom vi ville att de som kör bil i vanliga fall skulle kunna få vara med och festa lite. Sedan ligger vår kyrka ganska illa till, för de som åker kommunalt.

Självklart är det inget man behöver göra, men vi ville ha det så.

• Lainan

Vår lokal ligger ca 2 km ifrån kyrkan och vi kommer inte att står för transporten.

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Vi står för transporten mellan vigsel och festlokal, trots att det bara är kanske 3 km. Vi har gäster från andra länder som varken har med sig bil eller vet vart de egentligen befinner sig så för att göra det så enkelt som möjligt (så att vi inte tappar bort någon ) har vi bokat en buss som tar med sig alla till festlokalen.

Men ett måste är det naturligtvis inte. Vad jag kan tänka mig är att festen kanske inte blir så långvarig för att många tar med sig sin bil och inte kan dricka... Men det vet man ju aldrig.

• Lena+Mattias=sant

Vi kommer inte stå för transporten men våra vänner kommer hjälpa de andra släktingarna hitta dit med kollektivtrafik eftersom både vigsel och lunch är i centrala Göteborg.

• Balinda

det beror lite på hur långt det är tykcer jag. kan man bara ta en " vanlig buss " så tycker jag att det e okej. Då kan man ju ornda så att någon samordnar och alla åker tillsamans. Men om det är långt mellan och gästerna måste ta egen bil eller åka långt med bussar så tykcer jag nog att man bör stå för det. Det är ju roligare oxå för folk om dem inte behöver tänka på att köra bil hem på natten :)

• Lainan

Vi valde att inte ha transport eftersom i princip alla har familjer i samma håla som vi ska gifta oss och jag vet därför att inga av gästerna har några problem med vare sig skjuts eller att hitta.

• hicka

Jag har varit på bröllop en gång då det var ett par mil mellan kyrka och fest. Detta ordnades som så att brudparet hyrde en buss som man sen fick köpa biljetter till. Jag tror att det kostade 100kr per person men då var det resa tillbaka från festen också (de flesta bodde i närheten av kyrkan). Det fungerade utmärkt.

•  Miss Cee

Nej det är inget man "Bör", i den meningen att det hör till god ton, sed eller etikett att göra det. Gäster förväntas fixa sin transport själva, precis som de själva köper sina festkläder etc.

Däremot så är det ju inget som hindrar att man gör det om man VILL, eller att man hjälper folk med tips och hänvisningar till taxibolag och liknande om de inte är från orten.

Svar på tråden "Bör" man stå för transport mellan kyrkan och festlokalen?