• Therése

När säger man att man älskar varandra?

Jag är tillsammans med en underbar man sedan drygt tre månader. Det fungerar för det mesta väldigt bra, vi har våra konflikter men de löser vi och på det hela taget har jag nog aldrig haft ett bättre förhållande än detta. Jag känner redan nu att det här är en man som jag helt klart kan se mig själv med under många år framöver, gifta mig, bilda familj etc. Att jag verkligen älskar honom har jag vetat länge, jag tänker det varje dag.

MEN: han har hittills aldrig sagt att han älskar mig. Jag vet att han är lite blyg när det gäller att uttrycka stora känslor - han är bra på att VISA kärlek på andra sätt men dålig på att säga det i ord. T ex en gång sa jag att jag var kär i honom (vilket i mina ögon är så stort man kan säga det utan att använda ordet "älskar"). Han frågade vad jag la in i ordet "kär" och jag förklarade att det var väldigt stort för mig. Han svarade efter många om och men att han gillade mig.... Jag blev tyvärr jätteledsen över det och har efter det känt att jag inte vill säga något liknande igen, eftersom jag skulle bli så sårad om han inte gav mig ett lika starkt gensvar. Han har sagt att han tycker jättemycket om mig, att han har känslor för mig och så men inget mer än det.

Jag har hittills inte varit med om att en man har tagit så pass lång tid på sig med att säga att han älskar mig och ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som att jag aldrig kommer att få höra det. Eftersom han varit lite mer sval i att uttrycka känslor för mig så vill jag inte heller vara först med att säga det till honom. Är det vanligt att det tar så här lång tid? Eller ska jag bara inse att han helt enkelt inte känner samma sak för mig som jag gör för honom?

Det är ju tyvärr inget man vill fråga om rent ut... Var har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?
  • Neverenough

Har haft två längre förhållanden där faktiskt ingen av oss kom längre än att vi sa "jag tycker väldigt mycket om dig" etc, men inget "jag älskar dig". Annars har det tagit mellan mellan en till tre månader ungefär innan någon av oss sagt "jag älskar dig".

• jocelyn

3 månader är lite väl kvickt att säga "älskar"...tycker jag. Efter 3 månader kan man kanske veta om man är förälskad eller kär, men inte så mycket mer.

Jag VET att det finns folk här som kommer skriva "vi kände det redan efter 1 minut!" så vi kan väl lägga in en brasklapp för er...

De flesta jag känner/är bekant med/har varit ihop med har inte sagt "jag älskar dig" till någon så snabbt. Allt från 6 månader upp till 3 år har det tagit för folk JAG känner -mig själv inräknad- att säga de där orden...

Varför så bråttom? Du vill väl inte höra honom säga något han inte menar? Njut av förälskelsestadiet! "Kär" eller "Älskar" dyker nog upp längs vägen ska du se.

• Pumpalot

vi sa det efter bara några veckor.. visseligen förlovade vi oss 2 månader efter med.
    Alla är så olika,och många har vart kritiska mot oss. men känns det rätt så kanns det rätt.
    Jag har även jag haft ett förhållande i 7 mån, vi sa aldrig "jag älskar dig".

• Lainan

Jag tror att det tog 5 månader för min kille att säga de magiska orden. Då hade vi ändå varit bästa kompisar i flera månader innan vi blev ihop och vänner i några år...

Men den som väntar på något gott... det fanns ju inga tvivel hos mig att han inte menade det han sa - det var bara total lycka!

• Lainan

Kan ju tillägga att han INNAN vi blev ihop vid något berusat ögonblick sa att han älskade mig och att jag var hans allra bästaste kompis...

• Fea

Min man sa det väldigt fort, men själv väntade jag flera månader. Jag var inte säker på vad jag kände och då var det viktigt för mig att vänta. Jag visste att jag tyckte jättemycket om honom, men för mig så betyder älskar att jag i stort sett är säker på att jag vill leva resten av livet med någon. Och det kan man inte komma fram till hur fort som helst.

• Anna84

Jag och min pojkvän (nu man) var tillsammans ca 3 månader och sen sada han att han älskade mig. Det var lite läskigt för mig för jag visste om jag kände det så, och jag var inte redo att säga de orden. Men han förklarade det rätt bra för mig. Han sade att nu räcker inte orden "jag gillar dig" till, utan han känner mer. Han sade att bara för att han känner det så, så behöver inte jag känna det så och jag behöver inte "tvinga" fram ett "jag älskar dig" tillbaka. Han sade att jag ska känna när det är rätt för MIG så ska jag säga det, men för honom räckte inte de orden till. Det tyckte jag kändes skönt. Att det låg inte tvång från hans sida. jag hade också svårt att säga "jag älskar dig" (svårt att ens säga det till min mamma, kanske gjort det 2 gånger i mitt liv). Så att säga de orden var något stort för mig och jag ville mena det. Han tycker kanske inte heller det är så lätt. Men till slut sade jag det också till min pojkvän. Och då MENADE jag det och det kändes rätt!

(förlåt om det blev långt...)

Kram

• c_t

Min m2b sa att han älskade mig första gången efter att vi varit tillsammans i nästan ett år. Jag svarade: -jag älskar dig också.

• Joleen

Hmm, jag har haft förhållanden tidigare där mina partner sagt det mellan 1 vecka-2 mån in i förhållandet. Vid de tillfällena kände jag mig pressad och stressad att svara detsamma fast jag inte kände det. När jag träffade min m2b så var jag singel och trivdes med det, jag ville inte ha något förhållande så det tog 3 månader innan vi ens blev ihop så att säga. I början pratade vi om det för jag ville känna in om han var en sån som skulle säga det med en gång eller tog allvarligare på det. Han sade att han och hans ex sagt det efter minst 9, max 12 månader. När vi varit tillsammans i 5 månader så tog han upp det och sade mer eller mindre att "kommer du ihåg det vi pratade om om stora ord och så, om det hade gått 9 månader nu så hade jag sagt det". 1 vecka senare sade han de orden rakt ut och ca 1 månad senare så sade jag det tillbaka. För mig handlar det om att vårda de stora orden och starka känslorna, det blir lätt så att det börjar betyda mindre och mindre om man sliter på dem och säger det till folk som man kanske inte känner riktigt så starkt för. Med det inte sagt att man inte ska säga det om man känner det, men du kanske ska vänta lite. Min m2b väntade 3 månader med att säga att han var kär i mig för att inte skrämma bort mig, vilket han hade gjort om han sagt det när han först kände det. Man kan visa det utan att säga det!

• PennyJenny

Det tog 1,5 år innan min blivande kunde säga orden "jag älskar dig" till mig. Han var hur gullig och så till sättet, väldigt bekräftande av mig med beröring, pussas offentligt och så, men just orden... visst var det jobbigt ibland och orden kom på nyårsafton när jag fick tokspel på honom (var ju inte helt nykter kan jag ju avslöja) och pressade honom. Jag frågade honom hur han skulle känna om jag försvann nästa dag, hur skulle det kännas. Kunde han leva utan mig, såg han en framtid utan mig osv. Och i allt det här insåg han att det han kände var samma som jag. Och att det är det att älska någon handlar om typ.

3 månader är kanske lite tidigt, för andra är det de inte. Och så är det ju det här med vad man lägger i ordet älska. Vad menar man eg. Skynda det inte utan låt honom ta den tid han behöver. Alla är vi olika. En del blir störtkära och andra behöver 1,5 år innan de faktiskt kan sätta orden på sina känslor. Fast nu kan vi hoppas att det inte tar 1,5 år dock. ;)

Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?