• *Ruth*

ngn expert på ppiller? HJÄLP!

Jag började för tre veckor sedan med yasmine... Har svullnat om magen och en storlek större bröst...mått illa oxå
    Annars ok! Men blivit nojjig.
    Kollade almanackan där det står att jag fick mens en dag innan jag började ppillren.. Men har för mig att jag fick den samma dag som jag började..eftersom det ska vara så. Var ju hos barnmorskan.

Men eftersom sviktande minne, undrar jag nu ... Är det kaos om jag började p-piller en dag efter mensen började!!???

Vet ju inte ens om det är så? men blev så nojjig så jag måste ha ett svar...
    Någon...Hjälp?!!

• Svar på tråden ngn expert på ppiller? HJÄLP!
  • Therése

Jag började med Yasminelle för en dryg vecka sedan och har för mig att det står i bipacksedeln att om man börjar med pillren en dag efter att mensen börjar så bör man använda kompletterande skydd som kondom under den första veckan (eller om det var första 5 dagarna, minns ej exakt). Det här med att brösten påverkas har jag också märkt redan nu. Men ring den som skrev ut dem till dig och fråga om du är orolig och vill ha säkert svar.

• Joleen

När jag började med Cilest så upplevde jag samma besvär och det var "bara" biverkningar!

• LydiaLinn

kan rekommendera kopparspiral! den sitter i 5 eller 10 år (finns två sorter) och är inte alls så svår att sätta in (behövs barnmorska el gynekolog) och den är gratis! Och då kan du vara hormonellt naturlig! Det vill jag absolut vara.

Och man kollar bara upp den 1g per år. Jag har inte mycket besvär av den (lite jobbigare mens och blöder en dag längre, men det är det värt) och jag har INTE fött barn. Det är inte ett måste (det underlättar bara att sätta in den första gången eftersom livmodern är större)

Så testa kanske den?

• daria

Hej!
    Jag läser till farmaceut, så jag hopas jag kan lite om p-piller.

Jag är i princip säker på att det inte gör något om du började en dag efter mens med att äta p-piller.
    Personligen har jag gått av och på så många gånger...ibland har jag börjat tre-fyra dagar in i mensen, men de har skyddat bra ändå. Att man ska ha mens är bara för att vara säker på att inte vara gravid innan man börjar äta p-piller.

• *Ruth*

Tack daria!

Jag har haft min första mens nu,som kom några dagar efter sista pillret. (åter 21 dagars)

Så det har gått bra !

Däremot nu när jag börjat igen är jag mer gråtmild... Halvjobbigt faktiskt. Försvinner sånt med tiden?

• tattar-Emma

Nej. Den alternativa personligheten, "Ms Hyde", brukar man få dras med tills man slänger skiten ;)

Jag slår också ett slag för kopparspiralen.

Svar på tråden ngn expert på ppiller? HJÄLP!