• prinsessan

Förlovningsmiddag

Jag och min sambo ska förlova oss i mars och jag planerar lite vad vi ska äta. Det här har jag kommit fram till än så länge.

Förrätt: Toast skagen
    Varmrätt: Strimlad kycklingfilé i ädelostsås och tagliatelle.
    Efterrätt: Hemlagad choklad mousse med passions frukt

Fast jag är inte riktigt säker...ingen av oss äter kött...men har ni förslag på några maträtter, framförallt förrätt så tar jag gärna emot dom. :)

• Svar på tråden Förlovningsmiddag
  • Lill Anna (-03 el -04)

Hej!
    Vi åt:
    Förrätt: Olika skaldjur i tunnbrödkorg.
    Varmrätt: Stekt röding, kokt potatis och kantarellsås
    Efterrätt: Kaffe, vaniljglass och varma björnbär..

Fisk kanske kan vara något om ni äter det..

• Paulina

Vår förlovnigsmiddag bestod av pulvermos och korv! Vi var på en fjällvandring när min sambo överraskade mig med ett frieri.

Senare firade vi ordentligt med familjen och åt följande

drinktilltugg: små hjärtformade brödbitar med löjrom och lök
    förrätt: gravad lax som rosor och sparris
    varmrätt: flamberad oxfile med flädersås, kantareller, sockerärtor och rönnbärsgele i äppelhalvor
    efterrätt: hallonsorbet med champagne och chokladhjärtan

Jag vill för övrigt tipsa om boken "Fredagsgourmet" där vi hittade några av recepten.

• prinsessan

Tack för era tips, allt låter gott.
    Funderade faktiskt på lax först som varmrätt men jag tror det blir kyckling...men om det finns nån med nåt bra lax recept så vore det bra. :)

• Hemligt bröllop 7/12

För ett tag sen hittade min man ett recept på internet med champagnekokt lax i ugn. Festligt och gott men dessutom lättlagat.

Förhoppningsvis finns receptet kvar, här kommer hemsidan!
    www.mitthem.net/

Lycka till!

• bubban

Hej

Jag har ätit en underbar förrätt med en krabbröra på kronärtskocksbottnar som gratinerats i ugn.

Ett hett tips. Passar utmärkt tillsammans.

• Cecilia 29/6-02

Min man gör ibland en lite annorlunda förrätt. Man lägger en skiva chevré (getost) på en franskskiva och stoppar in detta i ugnen (kanten runt osten tar man bort först efter den varit iugnen annars smälter den ut). Under tiden "steker" (värmer) man vindruvshalvor i lite balsamvinäger (undrar om det var något mer där?) i en stekpanna. Lägger sen vindruvorna på osten och serverar med ett salladsblad. Det låter konstigt kanske men har fått bra betyg av alla som smakat. Även jag som inte ens är så förtjust i getost älskar detta.

Jag kommer knappt ihåg vad vi åt när vi förlovade oss, vi gick ut och åt. Eller jag kommer ihåg att vi åt "heta räkor" som låg i något sorts lerkrus till förrätt (det bubblade och fräste när det serverades), sen något som heter Surf Turf eller liknande. Trots att jag är gottegris kommer jag inte ihåg efterrätten.

Svar på tråden Förlovningsmiddag