• Fru Hennerdal

Den kvinnliga sexualiteten!

Ojoj, detta hemska, förbjudna!
    Kvinnan som sexuell varelse, ja det är ju inte tänkbart....eller?

Har under en längre tid retat mig på hur samhället har fungerar och fungerar. Genus-frågan diskuteras flitigt men på många punkter känns det som att vi idag är sämre på att hantera det än tidigare.

Det som dock sticker i mina ögon värre än något annat är den ojämställda rätten till sin sexualitet.

Jag tycker verkligen att rätten till sin egen sexualitet är en mänsklig rättighet!!! Detta verkar dock inte alla hålla med om.

Vi har många som lever under förtryck eller gömda i vårt samhälle, pga sin sexualitet!

För inte så längesedan satt jag på en föreläsning om sexualkunskap och sexualitet.

Killars sexualitet stimuleras ofta av omgivningen. De anses ha högre sex-drift och ska i stort sett alltid tänka på sex! Har en man haft flera partners, sängkamrater eller kanske rentav flera samtidigt, anses han vara en hingst. Eller så väljer man att ursäkta det beteendet med att han är ju man, han rår inte för sin höga sexdrift.

En historia som är mycket värd att diskutera kom upp under föreläsningen jag var på:

"Tre tjejer är kompisar. En har stadigt förhållande och två är singlar. Den med stadigt förhållande får precis så mycket sex som hon vill ha. Den ena singeln vågar sig inte på onenightstands så hon väntar tills hon träffar någon av intresse. Den tredje tjejen (hetero i detta exempel) tycker om sex och har turen att träffa en hel del mysiga killar."

Vi stoppar historien där för ett slag... Tänk nu efter hur en grupp med killar skulle hantera en sådan situation.

Just precis, troligen är det killen som har flera partners som får lite status och uppmuntras av sina kompisar. Coolt ju!

Historien fortsätter:

"När de båda kompisarna får veta att deras kompis faktiskt har en hel del sex får de det inte att gå ihop. Hon är ju singel, kan ju inte k__lla runt så?! De frågar kompisen om hon verkligen mår bra? Varför gör hon så här...är det något som hon har ångest över? Det kan ju inte vara bra att ha såå mycket sex?! Den som är mest besvärad av situationen är singeltjejen som inte får ngt sex."

Jag tycker att denna historia är väldigt tänkvärd! Hur behandlar vi kvinnor varandra egentligen och hur formar vi våra döttrar? Jag vill då att min dotter ska få vara minst lika säker i sin sexualitet som min son. Hon skall inte behöva känna sig smutsig eller bli kallad hora för att hon bara är en biologisk varelse.

Jag tror föresten att det är BULLSHIT att männens sexdrift skulle vara större. Vår har tryckts undan under mer än 1000 år, tacka fan för att det är svårt att ta för sig! Sedan kan nog sexdriften vara olika...det tror jag säkert. Är nog inte så kul för alla män att förväntas vara k_tbockar hela högen!?

Så kom igen tjejer, diskutera er sexualitet! Hur beteer vi oss?

• Svar på tråden Den kvinnliga sexualiteten!
  • Fru Cinderella

Om jag ska vara ärlig så har jag alltid struntat fullständígt i "samhällets lagar" om hur mycket/lite sex jag ska ha. Jag har haft precis så mycket sex med vem jag vill som jag vill ha.. både one night stands och med pojkvänner.

Tror att det ända sättet att få bort den dåliga synen är att strunta i den och leva sitt eget liv!

• Draken81

Jag har ärligt talat aldrig träffat tjejer som har den inställningen till sex som de två i historien. Alla jag känner tycker det är helt okej att även tjejer har one-night-stands.

• Miisen

Folk jag pratat med är antingen för eller emot one-night-stands, och gör ingen skillnad på kön i detta. Dock i teorin, jag vet inte hur de reagerar på detta i praktiken...

• pickolina

Jag håller faktiskt inte alls med dig!

Jag upplever att tjejer är väldigt öppet sexuella och pratar mycket öppet om sex utan några som helst sura miner... Jag "hejar på" mina singelkompisar som dejtar och kn*llar "allt som rör sig". Om dom mår bra och gör det som dom vill så kommer jag alltid att stötta dom och dom är självklart lika mot mig.

Jag kan även säga att jag inte upplever det från killar heller. Dom tvärtom gillar tjejer som är sexuella, som tar för sig och som är sexuellt äventyrslystna.

Jag har upplevt att det kan vara en helt annan situation typ i skolan eller på en arbetsplats men jag upplever inte alls att synen på kvinnor och deras sexualitet är sådan rent allmänt, tvärtom!

Svar på tråden Den kvinnliga sexualiteten!