• xolma

hjälp...herpes?

Vet att det finns massa trådar om herpes men alla verkar vara gamla så jag skriver en ny...

mår verkligen så himla dåligt, jag har haft munherpes typ hela mitt liv och får utbrott i samband med förkylning och stress. Min sambo har aldrig kännt av något och inte heller mitt ex och jag gör ju självklart inget när jag har utslag

Men härom dagen fick jag vad jag trodde var en finne på sidan av munnen och tänkte inte mer på det. Igår gjorde det lite ont men jag trodde bara det berodde på att jag hade klämt lite mycket. Sen på kvällen hånglade jag och min sambo och jag gjorde även andra saker med munnen.

Imorse syntes tydliga blåsor bredivid och i mungipan! Är så himla orolig för att jag har smittat honom nu, vet ju att det smittar mest i början. Och tiden för insjuknande är typ från 3 dagar till en månad. Vet inte hur jag ska kunna vänta så länge!! Usch jag hatar verkligen det här, skulle ge vad som helst för att
    slippa de här himla blåsorna!!

Tråkigt är också att jag borde vara jätteglad idag, blev uppringd och tillfrågad om ett extrajobb inom det område jag studerar! Har varit där och pratat med dem nu på eftermiddagen och ska börjag lite på onsdag redan! År så glad för det, men nu sitter jag bara här och gråter...

Tröst eller råd någon? Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget, kände bara att jag var tvungen att berätta för någon...

• Svar på tråden hjälp...herpes?
  • Kat77

Du behöver inte vara orolig.. Jag får också herpes lite nu och då och vi pussas på som bara den.. Min sambo har aldrig blivit smittad :) Jag tror att man antingen har herpes eller inte och har man det inte blir man inte smittad heller!
    Sluta gråt nu så håller jag tummarna att det går bra :)

• minimusen

Man kan bli smittad i vuxen ålder, men de flesa smittas när de e små. Sen är jag inte riktigt säker på att munherpes å annan herpes är samma sak... Så det kanske inte smittar mellan områdena?? Hoppas det går över snart! (Vectavir är jättebra salva som finns på apoteket!)

• Swing

Jag har har munherpes sedan mer än 30 år. Har varit tillsammans med maken nästan lika länge och även om vi undviker kyssar och oralsex när jag har utbrott så har han inte blivit smittad.

• Sibbis

Måste lägga in en kommentar här... 75% av vuxna svenskar bär på herpesvirus, det är bara inte alla som får utbrott. De flesta av oss vet inte ens om det, vi har kanske haft nåt utbrott nån gång o inte mer sen. Förr trodde man inte att det smittade från mun- till könsherpes, men man har sett att det är samma virus. Det KAN alltså smitta, och ska jag vara helt ärlig är risken större att din kille har viruset än att han inte har det, han råkar bara ha turen att vara en av dem som aldrig får utbrott :D

• Fru Hennerdal

Hej!
    Här är en som har gjort hemläxan...drabbades av herpes för ett år sedan och läste då det mesta man kan komma över. Tips är att läsa på www.harduherpes.nu

Så, lite fakta:
    Det finns två typer av herpes - de kallas vanligen typ 1 och typ 2
    Typ 1 kallas även munherpes och typ 2 kallas könsherpes.
    Dock är inte detta hela sanningen för man kan drabbas av typ 1 i underlivet också. Typ 2 är inte vanligt förekommande kring munnen, har bara hört om ngr enstaka fall.
    Den största skillnaden mellan virustyperna är som jag förstår det att typ 2 är lite mer aggressivt vad gäller utbrotts frekvensen.

Viktigt att veta är också att man kan smitta med viruset även när man inte har utbrott med blåsor, då viruset kan vara aktivt utan att det ger sk. skov.

Det är verkligen inte alla som bär på viruset som får utbrott då detta är ett virus som kan lägga sig latent i kroppen. Man är dock ändå smittbärare! Detta betyder att era partners viss redan kan vara smittade. Det är lätt att få ett svar om man så önskar med hjälp av blodprov, har man blåsor kan man ta "skrap"-prov.

Det jag vill poängtera är att era respektive visst kan vara smittbärare och att de därför kan smitta andra.

Jag har själv både typ 1 och typ 2, endast genitalt (ursäkta infon :D) Och min M2B har sedan innan mig typ 1 kring munnen, och vi tror att han med största säkerhet har typ 2 nu också trots att han inte uppvisar någon symptom.

Hoppas att ni är lite mer på det klara med sjukdomen, nu... Jag vill klargöra att jag inte arbetar innom medicin själv utan att detta är sådant jag som drabbad har läst mig till.

• Swing

Sorry att jag uttryckte mig så dumt: att maken inte är smittad. Naturligtvis kan man ju inte veta vilka eventuella virus och sjukdomar någon har om dom inte visar några symtom.

• xolma

tack för alla svar. känns lite bättre idag men är fortfarande väldigt orolig...tänk om jag faktiskt har gett honom en obotlig könssjukdom är ju inte så mycket att göra mer än att vänta och se...

• c_t

Gå till husläkaren och be om Aciclovir i tablettform! Det är mycket effektivare än salvorna och inom ett par dagar är blåsorna helt borta.

• c_t

Vill bara förtydliga att läkemedlet inte botar viruset utan tar bort blåsorna.

Jag har förövrigt haft herpes i näsan! Ingen angenäm upplevelse.

• Rugbytjej

Jag har haft herpes typ 1 i hela mitt liv och får munsår då och då, mycket mer sällan nu jämfört med när jag var yngre. Förra året fick min pojkvän herpes på sn*ppen och jag hade då smittat honom genom att ge honom oralsex. Vi var hos läkaren som bekräftade att herpes även kan smitta när man inte har aktiva utbrott, vissa dagar om året är viruset tydligen aktivt och smittar även om man inte har fysiska utbrott, så man kan inte skydda sig mot att inte smitta sin partner. Min pojkväns herpesutbrott i de nedre regionerna var självklart lite läskiga och han hade rejält ont ett tag, men blåsorna försvann efter nån vecka och sen dess har han aldrig fått det igen (1 år och 3 mån senare).

Summa summarum: Du behöver nog inte oroa dig!

• xolma

Rugbytjej: tack, snällt sagt

Än så länge har inget hänt, är ju inte bara honom jag är orolig för utan även mig själv. Fast jag vet inte om det smittar via saliv på handen, nån som har koll på det?
    Får hoppas att det gått bra denna gång. Frågan är ju bara hur man ska göra, eftersom det smittar även när man inte har utbrott, ska man alltid använda skydd vid orals*x då eller? Hur gör ni andra?

• Cornellia

Gud, när jag läser den här tråden blir jag helt kall. Jag är en av dem som faktiskt INTE hade herpes på något sätt när jag testade mig för något år sedan.

Men min kille hånglar ganska ofta med folk, tänk om han blir smittad!!!
    Hur lätt smittar det egentligen ????

• Bobou

Vill bara tillägga ett varningens ord: tänk på att du inte bara kan smitta andra personer, utan även andra delar av din egen kropp! Vanligast är tydligen händer och ögon, så var superförsiktig om du använder linser eller har småsår på händerna (som kan finnas under förlovningsringen utan att du ser det!).

Har själv munherpes både på överläppen och ena handen. Har lyckligtvis bara haft utbrott på handen tre ggr tror jag, men de har varit mycket jobbigare än de på läppen. Lustigt nog har det aldrig smittat ner till underläppen, vad jag sett.

Svar på tråden hjälp...herpes?