South Beach dieten
Måste bara slå ett slag för South Beach dieten! Man kan äta sig mätt. Det är ljuvligt god mat. Det är framförallt bra mat för kroppen. Man kan inte misslyckas!
Måste bara slå ett slag för South Beach dieten! Man kan äta sig mätt. Det är ljuvligt god mat. Det är framförallt bra mat för kroppen. Man kan inte misslyckas!
vad innebär den dieten då??
Det innebär att man äter rätt fetter och rätt kolhydrater. Det går alltså inte ut på att äta så lite som möjligt eller att utesluta kolhydraterna helt som vissa andra dieter gör. Vi har fått lära oss i skolan, (även om det känns som länge sedan och man troligtvis sket i det mesta då) att våra celler dör om de inte får kolhydrater! Man kan utesluta dem i två veckor för att ämnesomsättningen ska öka men sedan måste man börja äta (RÄTT) kolhydrater igen. Socker är givetvis inget man ska äta om man vill gå ner i vikt, men vi behöver en del socker med. Jag är av den övertygelsen att ju närmre råvaran du kommer ju bättre är maten och därmed mår din kropp bättre. Ta tex vetemjöl, mjölet är behandlat så våra kroppar inte kan bryta ner det! Samma sak gäller vitt socker. För att inte tala om margarin som innehåller bensin! Då är det bättre att ta lite av riktigt smör istället. Jag använder Becel på smörgåsen, och rapsolja eller olivolja till matlagning. Fisk ska man äta 3 ggr i veckan sa någon gamling för länge sedan. Men det stämmer faktiskt. 3ggr i veckan är ett lagom mått för vad som är bra enligt South Beach. Ägg kan man äta mycket av. Så det steks en hel del omeletter i vårt hus. Bröd ska man passa sig för. Men jag tar någon grov smörgås då och då. Jag äter inte så mycket efterrätter, men i boken så finns recept på sådana som är tillåtna. Jag skulle kunna skriva mer men då är det nog ingen som orkar läsa detta. Det som jag tycker är så bra är att dieten utgår från att hjärtsjuka patienter skulle bli bättre, sedan anammade friska personer detta och det blev succè. Det är alltså inte en sån där bluffdiet där det går ut på att upphovsmannen ska bli så rik som möjligt.
Läste i en annan tråd om en som var förbannad på att man blir lurad till att följa olika dieter men att man egentligen aldrig kan gå ner i vikt utan att motionera. Men om men är överviktig kan man faktiskt gå ner en hel del enbart med hjälp av rätt kosthållning. Jag gick ner 6 kg på några veckor, men sen tog det stopp och då måste man givetvis motionera för att öka ämnesomsättningen. Men nu hade jag inte mer än så att gå ner. Låt oss säga att en person är kraftigt överviktig. Är det då inte bra att kunna bli av med kanske 20 kg genom att äta rätt, och pga det ORKA ta sig ut?
Det låter som en gammal hederlig GI-metod.
Jo, det är det ju på sätt och vis, men så vitt jag förstått, så ska man mer eller mindre utesluta kolhydrater helt och hållet då?
GI funkar precis så, du börjar med att ta bort kolhydraterna helt för att få igång fettförbränningen, sedan börjar du äta långsamma kolhydrater. Same thing, different name...
Atkins, GI och south beach är egentligen samma sak, fast olika hårda. Atkins förbjuder kolhydrater helt och hållet, medans GI tillåter långsamma.
Atkins dog i en hjärtattack :)
gud,vad ironiskt:)