• mjaumjau

'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?

Jag och min kille vill gifta oss nasta september helst, i Stockholm (vi bor dock i England.) Jag pluggar och han alskar sitt jobb, aven om han sakert skulle kunna tjana mer om han gjorde nat trist han inte tyckte om (och det vill man ju saklart inte!)

Sa det kommer definitivt behova sparas in dar det kan. Jag vet redan att jag inte vill lagga sarskilt mycket pa min klanning (och har hittat bra alternativ i min prisklass), vi ska inte ha nagot band som spelar utan alla vara kompisar och vi sjalva ska dja (eftersom manga av oss har klubbar och sa) och allt ar ju bra pa det sattet men - ar det mojligt att halla priset nere nagorlunda nar man vill bjuda cirka 100 gaster? nu kanske man far rakna med att ungefar tjugo - tjugofem personer kanske inte kan komma (aldre engelska slaktingar, eller att folk inte kan fa ledigt etc. etc.)

Vi har bada stor slakt som vi ar jattenara med och vi vill verkligen bjuda, kanns som att det antingen skulle vara minimalt (enbart just familj plus nagra fa vanner) eller allihopa, annars blir det lite konstigt om man ska ha nagon slags urvalsprocess, tycker vi i alla fall.

Om vi inser att det blir for dyrt nar vi raknar lite noggrannare sa tanker vi ha det ett ar senare an planerat.

Sa, ni som klarat er med budgetbrollop dar man kan gora en del sjalv i alla fall, hur manga gaster har ni haft?

• Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?
  • cinnamin

Vi har en budget på ca 40 000 exkl. bröllopsresa. Ca 90 gäster. Då gör vi mycket själva och klänningen var billig, men det känns fortfarande lyxigt med några små knep. Jag vet inte om 40 000 är mycket eller lite för dig, men det kanske är en fingervisning om vad det kan kosta?

• helenrik

Vi ska ha ca 100 gäster och har också en budget på ca 40 000kr. Jag kommer vara med att fixa mycket av maten och vi försöker göra mycket så enkelt det går. Vi kommer ha ett band på 2 personer som underhåller.

• pauspling

Vi har bjudit 150 gaster och det kommer att kosta cirka 100000 kr. Men till saken hor att vart brollop pagar fredag-sondag.

De stora utgifterna ar: klanning (4000 kr), alkohol (10000 kr), talt (7000 kr), mat (50000 kr), ringar (4000 kr), live-band (8000 kr).

• pauspling

Det gar nog latt att spara in pa alla dessa poster genom att ha billig lokal, laga mat sjalv, spela musik fran CD och ha enkel klanning etc.

• Balinda

vi ska ha 90 gäster. budget ca 30000 men det hade gått att göra ännu billiagre. min klänning och frissan går på 8000 så det kan man ju fixa mycket billigare.

• Nyfiken gul , nu fru

vi hade 35 gäster och hela kalaset gick på 8900 kronor utan att snåla nånstans! (kyrkbröllop)

Lite tips!!

*be om hjälp! Det finns mycket som släkt o vänner kan göra för att hjälpa till med både planering och själva bröllopet! Fråga runt!

*finns det nån som kanske kan hjälpa dig med hår o smink?

*kanske någon har en fin bil som ni kan få åka i med någon gäst som kör?

*önska er delar av bröllopet som present!! Många gäster blir jätteglada över att få delta på så sätt.. vill farmor betala ett dyrt vin så låt henne göra det... osv... Vill du att tant Greta ska baka sina underbara kakor så gör hon nog gärna det.... osv..

På så sätt behöver itne heller presentkravet vara så högt om några deltar med förberedelser och gåvor..

*gör inbjudningskort själva...

*maten är oftast den största pengaposten o här kan pengarna rinna iväg i enorma summor om man inte tänker sig för... Tänk över noga hur ni vill ha middagen/festen - titta på alla alternativ o jämför priser..

*köp en sak i taget!! Det är jätteskönt att kunna köpa elelr göra en sak i taget fram till bröllopet. Då behöver man inte oroa sig för att inte bli klar i tid o man slipper obehagliga räkningar i sista sekunden som man kanske inte har råd med...
    Just idag vet du inte om det kostar 50.000 eller 90.000 kronor så det kan vara svårt att spara en exakt summa...
    Betala hellre en sak i taget så ser du ju själv åt vilket håll det lutar...

• SofiaoMarkus

Till vårat bröllop kommer 100 personer där har vi en budget på ca 30000, vi lagar mat själva och bjuder på vin till maten samt avec sen är det betalbar till självkostnadspris. Kolla efter en klänning här under köp och sälj, kanske om du gör frisyr, smink och bukett själ är det något som håller ner priserna. Tänk på små saker som inte kostar så mycket istället!

• mjaumjau

Ah vad kul med sa manga svar sa snabbt, tack! :D

Alla tips later bra, och lite far man ju anda investera - for det ar ju inte sa att man gifter sig varje dag direkt! Det finns mycket vi kan fixa genom familjen och sa, till exemple har min pappa enormt bil- och racingintresse och massor av kontakter, sa han kan sakert fixa en fin transport t.ex., och mamma har supergrona fingrar och kan sakert hjalpa mig fixa ihop snygg bukett och dekorationer, vi tanker fixa inbjudningar jag och min kille (han ar intresserad av grafisk design och jag... eh... vill ha lite kontroll pa allt typ, haha)

BT ar helt ovarderligt faktiskt, nar man laser tidningar och sant kanns det svart att veta om tidningen bara vill 'salja' saker till en som man inte alls behover.

Och sa maste jag lagga till: iiiiiiiiiiiiiiiiiih! det ar sa himla roliiiigt! nar jag insag att det inte behover vara marang och typ slappa duvor i nagon jattekyrka och sadar, utan kan vara lite mindre och personligt och mer... oss, sa blev det jatteroligt helt plotsligt! :D

• Nyfiken gul , nu fru

"Och sa maste jag lagga till: iiiiiiiiiiiiiiiiiih! det ar sa himla roliiiigt! nar jag insag att det inte behover vara marang och typ slappa duvor i nagon jattekyrka och sadar, utan kan vara lite mindre och personligt och mer... oss, sa blev det jatteroligt helt plotsligt!"

SVAR::: O det är det precis DÄRFÖR ni kommer att fixa budgeten!!
    När man inser att det inte finns några måsten och att man faktiskt FÅR göra som man vill - det är då man får sitt drömbröllop som är så personligt utformat som man en gång drömde om....

• mjaumjau

Hihi, ja det kanns verkligen hur bra som helst! Jag har alltid typ skrattat at bridezillas med sma mappar och tankt att sa besatt blir jag nog aldrig. Men senast idag tankte jag 'hur ska jag organisera mig egentligen? jag kanske ska ta och skaffa mig en mapp..' och sen insag jag! Men det kanns helt okej, det ar mer tanken att det bara ar brudens dag som kanns sa amerikanskt och hysteriskt. Hur kan det bara vara en person dag nar det handlar om att tva manniskor som vill visa sin karlek?

Oj nu tappade jag helt traden! Haha.

Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?