• fåttettryck

gäster som tvingats tacka nej välkomna till möhippan

Hej!

Vår tärna har nu länge legat på min blivande (hustru) för att få listan med namn på bjudna tjejer. Själv tror jag inte jag får nån svensexa då vi valt min brorsa som "marskalk" eller motsvarande (har inte benat ut än vad det innebär exakt) men jag gråter inte för det.

Nu är dock frågan:
    är det helt otänkbart att gäster som inte kan komma på bröllopet är med på möhippan? måste det vara samma gäng som kommer på bröllopet?

Nu har vi t.ex. precis fått ett muntligt nej från ett par som gärna hade kommit på bröllopet men inte kan pga att datumet kolliderade (med bl.a. hans systerdotters konfirmation i Italien just den helgen).

Jag tror att min blivande t.o.m. redan avslöjat "dilemmat" för tärnan, annars hade jag sagt att vi låtsas som det regnar och låter tärnan ta kontakt med henne ;)

Så därför hör vi med er: är det ovanligt/uteslutet att gäster som är förhindrade att komma på själva bröllopet deltar i möhippan? Det blir ju på ett sätt som om de då också kommer att vara med på bröllopet fast de inte är fysiskt närvarande.

• Svar på tråden gäster som tvingats tacka nej välkomna till möhippan
  • fåttettryck

ehh... ser ju litet konstigt ut det där resonemanget om min brorsa
    ** REDIGERINGSFEL!! **
    Min brorsa bor utomlands - så kanske den svensexa-slutsatsen blev litet mer förståelig ;)

• Troll-P

Jag har fixat möhippa där även tjejer som inte var bjudna på bröllopet var med på möhippan.
    Fast det är nog ovanligt... :) De som gifte sig hade huvudsakligen släkt på festen så en del av tjejerna tyckte det var ett ypperligt tillfälle att få fira på möhippan istället.

Klart att även de som inte kan komma på bröllopet kan vara med på hippan.

• Linum

Jag har varit på flera möhippor där sådana som inte ska vara med på bröllopet är med och festar. Det kan vara arbetskamrater etc. Det handlar ju om att fira av bruden, inte vänslas med de blivande gästerna...

The more the merrier - bjud in alla som vill vara med på möhippan, så är det upp till dem själva att tacka nej om det känns dumt!

• Raspberry

Självklart kan även dom som tyvärr får tacka nej till bröllopet vara med på hippan!

Att man har förhinder på dagen skall ju inte diskvalificera en för det. Sen om man inte vill/kan gå på hippan heller så tackar man nej till det men det vore väl rätt trist om en kompis som borde vara med på hippan inte ens blir inbjuden bara för att hon blir tvungen att tacka nej till bröllopet.

Jag tipsar om att inte ens nämna det som ett "problem" för tärnan.

• fåttettryck

OK, det låter ju uppmuntrande!

Men ang. "the more the merrier" - man kan väl åtminstone ändå inte bjuda in tjejer som aldrig blivit bjudna till själva bröllopet till möhippan? (dvs så länge gästerna inte bara är de allra närmaste)

• Popcorn

Jag tycker inte heller att det är konstigt att bröllopsgäster med förhinder vid själva bröllopet är med! Jag har dessutom själv varit med på en möhippa där jag inte ens var bjuden till bröllopet och jag tyckte bara det var kul att ändå få vara med på möhippan. Det ska i och för sig tilläggas att det var ett väldigt litet familjebröllopet men systern till bruden tyckte att jag och ett par andra jobbarkompisar som umgicks mycket skulle vara med på möhippan.

• Raspberry

Jag tycker nog att det när det gäller möhippor inte riktigt går att ange "regler" på samma sätt som etiketts "regler" för andra typ av fester.

En möhippa (och svensexa) är gängets firande av den blivande bruden(gummen) och skall av tradition vara lite "crazy" så då gör man väl lite som man vill....?

Men min åsikt vad gäller att ha med tjejer som inte är bjudan på bröllopet är: Ja. Om det är tjejer som bruden umgås med och skulle tycka vara roligt att ha med. Och det är ju då en avvägning som tärnan får göra eftersom det inte är brudens sak att bjuda in till hippa.

• fåttettryck

Bra poäng också att det ju inte är vår sak egentligen utan det är ju (i detta fall) tärnan som avgör.
    Tack för synpunkterna!

• hmm_jessica

På min möhippa va det endast tärnan som va bjuden på bröllopet. Vi ska ha ett bröllop för familjen o mina tjejkompisar valde att ha en möhippa för mig ändå.

Om hennes vänner missar bröllopet så är det väl jätte bra om dem åtminstonde får gratta henne på möhippan!

• kela81

det hoppas jag verkligen att man kan vara, jag är tyvärr tvungen att tacka nej till en kompis bröllop pga att en annan kompis gifter sig samma dag (riktigt jobbigt val måste jag säga) Men jag hoppas ändå att jag får hänga med på möhippan....

Svar på tråden gäster som tvingats tacka nej välkomna till möhippan