• Mrs Priftis to be

Snart är jag jag hans "wife"

Bara en knapp månad kvar. Känns både riktigt nervöst och spännande, men också skönt. Nu ska i äntligen komma igång med "vårat" liv, bygga upp vårat nya hem tillsammans! Då kommer det verkligen kännas som att mitt liv sätter igång, inte för att jag får en man utanför att vi bor på olika håll och kan inte direkt binda upp oss på nåt, vi båda ska ju flytta snart -flytta ihop alltså.
    Men hur är det då at vara gift? Jag funderar på det ibland, känns det annorlunda mot att vara flickvän/pojkvän eller vara förlovade?
    Blir man bemött annorlunda?
    Börjar man ta varann för givet?

Ni som är (eventuellt) äldre och klokare än mig, vad säger ni???

Tacksam för svar såhär i tankarnas dimmor...

• Svar på tråden Snart är jag jag hans "wife"
  • blueberrypie

Bra. Nej. Nej. Nej.

• viktualia

Mrs Priftis to be - det beror nog mycket på hur mycket omställning bröllopet innebär.
    Maken och jag hade bott i hop i 3,5 år när vi gifte oss, så egentligen förändrades ganska lite. Dessutom valde vi att inte byta efternamn - vilket gör att vigseln väcker mindre uppståndelse så att säga.

Så för min del: Allt är lika bra och gosigt som innan - men nu har vi haft ett jättefest för att fira vår kärlek till varandra plus att vi reglerat vår relation juridiskt.

• anne på grönkulla

Nej, jag tror inte man ska förvänta sig att relationen ska förändras eller så av att man gifter sig. Man kanske känner sig höra ihop mer? Och hur andra människor ser på ens relation har iallafall inte jag tänkt på som särskilt viktigt.

Att man reglerar det juridiska i relationen och gifter sig betyder ju däremot att försäkringsbolag och skattemyndigheter ser annorlunda på en och ens relation, liksom t ex sjukvården (om det skulle hända nåt så är man mer automatiskt "närmast anhörig" t ex).

• silvera

För vår del, så har det liksom blivit ett "inre lugn"...Vi vet nu båda två att det är allvar, och att det är VI. VI har lovat varandra något nu.

Å jag tycker absolut att man blir behandlad på ett annat sätt. ( ialla fall utomlands)
    Jag trodde inte det innan, men så har vi upplevt det i allafall.

• Mrs Priftis to be

Jag kan nog tänka mig att det känns ännu mera "vi" om det är möjligt!
    Det är ju inte heller som förr i tiden, att man inte var värd en 50-öring om man inte var en gift kvinna... :)
    Tack för era svar!
    Nu är det bara att vänta och längta!;)

Svar på tråden Snart är jag jag hans "wife"