• Katarina98

ärva csn-lån vid skilsmässa?

Hej, min man har 300 000 kr i csn-skuld. jag har ingen skuld. om vi skiljer oss, måste jag betala hälften av hans skulder? d v s måste vi skriva i äktenskapsförord att hans skuld förblir hans även efter skilsmässa?

• Svar på tråden ärva csn-lån vid skilsmässa?
  • A&R

Om han inte pluggat och tagit studielånet medan ni varit gifta har jag för mig att lånet är hans även vid skilsmässa. Kolla upp det med en familjejurist.

• MhjärtaJ

Nej, hans skulder tar du inte över.

• anne på grönkulla

Däremot kan nog värdet av skulden räknas av på er gemensamma egendom vid en skilsmässa. Hör med en jurist på banken vad som gäller exakt i ert fall.

•  Miss Cee

Om ni inte skriver något så blir det lite förenklat såhär vid en skilsmässa:

När man räknar ihop ALLT ni äger både du och din man, så får man det till att ni har tillgångar på tex 2 miljoner (kanske ett hus, en bil och några tusen på banken tex.).
    Sen ger man var och en av er pengar som täcker de lån som står i ert namn. Och resten som finns kvar på potten efter det delar man 50/50 på.

Det innebär ju inte att du måste betala på hans csn lån efter en skilsmässa. MEN I bodelningen så kommer han (om han tex skulle ha 200tusen i lån och du är helt skuldfri) få 200tusen mer än dig av er gemensamma pott...

Det var vad jag fick lära mig när jag läste grudnkursen i juridik iaf. Men kolla med någon!

• 15juli06

Du kan inte bli betalningsskyldig för hans lån. Det som han själv har skrivit på är hans skulder, och enligt 1 kap 3§ i ÄKTB så svarar var och en för sina skulder. Däremot så är alla era tillgångar enskilda tills ni skiljer er ( förhoppningsvis ej ) då de går in i bodelningen och blir giftorättsgods.

• viktualia

Katarina98 - vi fick rådet att skriva Äktenskapsförord pga detta. Jag har 300 tusen i studieskuld, maken noll. Vi har skrivit ÄF där det står att mina studieskulder INTE ska räknas in i gifträttsgodset vid en ev skilsmässa!

Privatjurist hittar man enkelt på banken!

• rocketqueen

Förlåt om jag kapar din tråd, TS, men har en fråga som hör till det här ämnet:

Hur skriver man "äktenskapsförord" som sambo?

viktualia, kan du berätta lite mer om hur ni gick tillväga med ert ÄF? Vore mycket tacksam, men förstår samtidigt om du inte vill berätta om prsonliga saker!

• anne på grönkulla

Som sambo finns inget som liknar giftorätten i varandras egendom vid en eventuell separation. Alltså kan man inte (och behöver inte) skriva äktenskapsförord.

• rocketqueen

Åh, jag är lite förvirrad... Hur blir det när man "skiljer" sig som sambo, delar man lika (på bohag o dyl) eller tar man med sig det från boet som man haft med sig? Vad har man rätt till? Om någon ville förklara utförligt vore jag mycket tacksam!

• viktualia

rocketqueen - som sambos kan man inte skriva något ÄF utan då får det istället bli samboavtal och noggrannt formulerat testamente.

Det är inget speciellt hemligt med vårt ÄF, bakom beslutet att skriva ett låg två skäl:

1. Mina studieskulder på 300 tusen som maken verkligen ska slippa drabbas av.

2. Framtida arv - framförallt på makens sida. Han kommer troligen, på ett eller annat sätt, att ärva en del i en släktgård. Ägarförhållanden är MYCKET röriga och jag vill inte på NÅGOT sätt bli inblandad. ( För OM jag skulle bli inblandad skulle jag ha 1000 obekväma åsikter och det gynnar alla inblandade att ingifta typer som jag håller mig undan!!! )

Konsten att fixa ett ÄF - vi bokade tid hos privatjuristen på en bank och berättade om våra funderingar. Hon skrev sedan ett utkast till ÄF och så småningom godkände vi det och hon fixade med registeringen hos Tingsrätten.

Jag har inte hört något om att någon av mina kompisar som gift sig gjort något dylikt, men vi ville vara på den säkra sidan för att slippa konflikter i framtiden!!

Svar på tråden ärva csn-lån vid skilsmässa?