• Strulan

Etik och Pris !

Dom flästa här inne jagar ju självklart efter dom bästa priserna, att få så mycket som möjligt och till så lite pengar som möjligt.

Problemet är ju ofta att det som inte vi betalar får ju någon annan betala för, inget här i världen är gratis.

Vad är egentligen vårat ansvar för barnarbete, slaveri, blodsdiamanter osv...

Detta är inget personligt påhopp, bara baksidan av verkligheten!

• Svar på tråden Etik och Pris !
  • Joleen

Vårt ansvar är väldigt stort anser jag, det svåra/jobbiga är att hela tiden ha i bakhuvudet att man ska kontrollera vart det man köper kommer ifrån och om det är framställt/producerat på ett bra sätt och under rättvisa förhållanden. T ex har jag stenkoll på detta med blodsdiamanter (skrev min B-uppsats om Sierra Leone) och Krav/Rättvisemärkta livsmedel men inte lika bra koll på kläd- och skobranschen.

• Balinda

jag försöker oxå hålla lite koll på vad jag köper..
    det vi håller försöka hålla priserna nere med är tårtan, silveringar, laga mat själva och så..
    Annars är det nog svårt att hålla koll på allt som har med slavarbete , barnarbete etc att göra. Man gör nog så gott man kan , hoppas jag i alla fall.

• Strulan

Jo, det jag kan undra över är bla priserna på e-bay, klänningarna från Kina kostar ofta ingenting med handbrodyr osv.

Vad är det för stackare som sitter och syr dom

• Joleen

Strulan:

Vill du vara säker på att allt gått rätt till så skulle jag nog avråda dig från att köpa från sådana ställen! Välj istället etablerade butiker/återförsäljare/guldsmeder i Sverige där du kan fråga dem/kolla upp dem själv.

• Fröken Malm

Tänkte faktiskt på detta häromdagen. Var på IKEA och såg att de sålde handvävda trasmattor för 19 kr styck. Tittade på lappen där det stod "Made in India".

Köpte inte mattan. Nu är det ju inte säkert att det var barn som gjort dem, men jag ska köpa en trasmatta till balkongen på second hand istället.

• Strulan

Joleen

Jag är redan gift och det var presis vad jag gjorde.

Jag har jobbat många år i olika butiker och då märker man att "folk" inte alltid är medvetna "allt har sitt pris".
    Vill därför belysa och skapa lite diskution runt detta ämne.

• Joleen

Strulan:

Ja, jag vet vad du menar, har själv jobbat på en svensk klädkedja som alltid haft ett schysst avtal med de länder de handlar med men som började rucka på det och starta fabriker i länder som inte omfattades av avtalen. Gillar inte sånt, är glad att jag inte jobbar med något där jag har den typen av etik-frågor att ta ställning till idag.

• anne på grönkulla

Man har stor makt som konsument och därmed stort ansvar. Men jag kan förstå också att man inte orkar skaffa sig så mycket information som kan krävas och därför väljer att se sitt eget omedelbara plånboksintresse i första hand.

Men en sak är ju att om man väljer billiga alternativ från Kina så medverkar man ju också till att arbetstillfällen lokaliseras dit, t ex.

• Sara.80

Intressant tråd som säkert kan behövas här på BT ibland!

Man behöver dock inte gå utanför Sveriges gränser för att stöta på oetiskt beteende. Samma tankar och funderingar kan man ju ha även när man ska anlita svenska uppdragstagare. Ska man alltid välja den billigasate frisören, floristen, fotografen och så vidare först, eller ska man också måna om att skatter och avgifter ska betalas?

Jag såg i en tråd rätt nyligen någon som ville ha 8 timmars fotografering (plus bilder inklusive efterbearbetning ett antal timmmar kan man anta) men kunde tänka sig att betala totalt max 4 000 kr, och det lär ju inte gå om det ska skötas vitt.

• Strulan

Sara.80

Nej man undrar ju vad företagarna ska leva på med tanke på att 25% av priset ska betalas till staten

Läste om en undersökning om svartjobb och momsfiffel i restaurangbranschen, dom hade räknat ut att om en pizzeria skulle redovisa allt "vitt" skulle en pizza kosta ca 100:-
    Men vem vill betala det?

Svar på tråden Etik och Pris !