• stefans brud

Köpa hus, vad tänka på?? OT

Brudar nu behöver jag er expertis!

Ni brukar ju vara kunniga på det mesta och villiga att dela med er av era efarenheter så snälla hjälp mig med vad vi ska tänka på.

Vi har varit intresserade av ett hus ett tag och det är ingen som bjudit något på det. Det säljs privat och vi "halvkänner" ägarna.
    Nu har vi kollat runt lite och ett precis likadant hus i samma kvarter såldes för 740 000:- och var i bättre skick än detta. Vi bjöd 700 000:- för "vårat" hus och nu verkar det som att vi får det.. Nu känner jag att vi kanske kunde bjudit lägre för dom sa i princip ja direkt.
    Kan vi ändra budet nu när vi sagt ett annat?
    Vad ska man tänka på är man köper hus privat? Dolda fel m.m.

Tackam för er hjälp.

Sandra

• Svar på tråden Köpa hus, vad tänka på?? OT
  • annaOnicholas

anlita alltid en beskiktningsman! Det gjorde vi, hittade en vattenskada i badrummet som inte syndes från början, vi fick ner priset en hel del när vi sa detta till säljaren( hon skulle få fixa eller vi skulle dra ner priset)Hon vill få huse sålt så hon sänkte priset. Anlita Alltså alltid besiktningman! Kolla om det har varit mycket inbrott i närheten, servitut på vatten/vägar...kolla så att det inte skall byggas väg/järnväg i närheten...om det finns kakelugnar osv. provtryck dessa, så att ni inte har en helt trasig murstock som kostar massa pengar att åtgärda.Om ni har egen brunn, kolla så att vattnet är bra...

• LECT

Det kanske inte är så smidigt att sänka sitt eget bud efter att man givit det och det blivit taget....
    Men ta en koll till på huset och leta upp grejjer som måste göras och som kostar en del.. Så provar ni med att dra av det på ursprungsbudet...

- Taket, i vilket skick är det i?
    - Grunden, finns sprickbildningar eller dyl?
    - Finns det källare så kanske det måste dräneras om?
    - Skorsten, är den provtryckt?
    - Badrummet, fuktskador?
    - Vitvaror, hur gamla är de?
    - Vad är det för uppvärmning? Direktverkande el tycker jag drar ner priset.
    - Är det ett gammalt hus så kanske man behöver se över isoleringen?
    - Vad är det för fönster? Behöver de fixas eller bytas ut?
    - I vilket skick är fasaden i?
    - Extra byggnader, i vilket skick är de?
    - Är det egen brunn? Hur är vattenkvaliteten?
    - Har ni kollar ansvar för väg Kommunal, enskild? Även kommunal väg kan man i vissa kommuner vara tvungen att sköta i vissa avseenden...
    - När insallerades/byttes avloppen senast?
    - Garage? Finns det oljeavskiljare?
    - Har de bytt uppvärmningssystem så kanske det ligger kvar någon gammal tank i marken (fast det inte ska göra det så är det inte omöjligt...)?

mm mm mm
    Det finns massor man bör kolla... Men som man inte alltid gör... Ytskikt såsom fäger, golv, innertak mm anser man inte drar ner priset, om det inte är så att det är i riktigt illa skick så att man verkligen måste göra något åt det.

De flesta av de här grejjerna bör ni redan ha kollat om ni kommit så långt att ni lagt ett bud och då är det lite svårt att komma efteråt och sänka budet pga det, men hittar ni något så försök tycker jag.

• LECT

Ja, en besiktningsman är definitivt at rekommendera... Men kom ihåg att de inte kolla el-, vatten- eller avloppsinstallationer. Känns något lurt med det så ta dit experter för just det området. En besiktningsman gör oftast inte heller någon fuktighetsmätning.

• LECT

Ring även kommunen och hör vad som finns om fastigheten. Finns alla bygglov? Det kanske har gjorts någon ombyggnad/tillbyggnad som inte haft bygglov och som ni åker på vite för sen... Hör med dem vad som händer i området framöver. Kolla upp ev dagis, skolor mm.

• Firestarter

Nåt som är bra att göra är också och kolla om det finns pantbrev på huset. Lite surt att betala en 5-10 tusen på nya pantbrev.
    Kanske tom går att ta över lån till en bättre ränta än vad räntan ligger på nu. Den är iof ganska låg. :)

• Miss Sophie!

Anlita ett proffs för att skriva ett ev kontrakt. Skriv in "dolda fel" i kontraktet.

Tänk också på om huset behöver några stora reparationer/renoveringar/något stort t ex värmesystemet behöver bytas ut snart.

• stefans brud

Tack så mycket för alla tips och råd. Jag visse att jag kunde lita på er.

Vi ska titta på huset imorgon igen så får vi se vad i hittar för "fel".

• jagärsåkär

Skippa inte besiktningsmannen! Det är erat ansvar att han dessutom är "seriös". Om han inte är det blir det erat fel att ni inte upptäckte dolda fel.

de där dolda felen kan bli dyra...

Ang priset: säg att ni vill ha en värdering först av besiktningsmannen innan den slutgiltiga köpeskillingen bestäms. Då kan ni kanske pruta? Men lär er av misstaget: vänta in i det sista med att komma med ett pris. Be de säga ett pris (lite sent nu men men) alltid bäst att INTE vara den första som säger en konkret sifra. Då är man rätt låst vid den...

• MANDK

När vi ändå pratar om att köpa hus, så tänkte jag faktiskt fråga en sak.

Hur stor är skillnad i priset om man skulle bygga ett nytt hus eller köpa en äldre och renovera?
    Vad måste man tänka på när man bygger det? Och kan man söka rådgivning/hjälp hos någon innan man fattar det stora beslutet?

• Lainan

MANDK

Det kan bli kostsamt att köpa ett äldre och renovera upp allting, om man inte har kontakter.

För ett år sedan bestämde vi oss för att skaffa hus. Först var vi inne på att bygga nytt. Ett hus som vi ville ha skulle då kosta drygt 2 miljoner.

Vi hittade kort därefter "vårt" hus, för 925'000. Byggt -71, 160 kvm stort, 250 meter från sjön, garage på 55 kvm, carport, inglasat uterum, soldäck i perfekt läge... Skulle vi byggt det på ett nytt hus hade vi fått lägga till några hundratusen.

Nu, lite drygt ett år senare, har vi blåst hela huset. Nytt parkettgolv i alla rum, tapeter, lister, nytt kök, ombyggt badrum på 11 kvm osv. För oss kostade det 280'000 att renovera. MEN, vi har haft mycket hjälp av våra föräldrar, som är snickare, fått otroligt bra rabatter hos leverantörer, då min sambo jobbar på ett husföretag. Annars hade det gått på säkert 600'000.

Ett nytt hus har andra fördelar, man slipper bo på en byggarbetsplats, man behöver inte slipa väggar och måla tak i oändlighet. Man kan flytta väggar och få den perfekta planlösningen. Allting är nytt, huset är mer energisnålt osv. Vi har inte ångrat att vi köpte begagnat, vi älskar huset och man känner sig lite stolt över att ha renoverat så pass mycket på egen hand.

Om man tjänar eller inte på att köpa begagnat beror på många saker, kontakter, var man vill bygga, hur mycket tid och kunskap man har att lägga på renovering.

• förhoppningsis

Stor skillnad i pris om ni köper ett monteringsfärdigt hus eller om ni bygger ett själva efter ritningar dvs arkitekter och hantverkare mm

När man köper hus ska man kolla efter dolda fel, för att hitta dem måste man nästan ha en besiktningsman.
    Man kaninte hävdaa tt något är fel på huset om man skulle ha hittat det vid besiktning

Svar på tråden Köpa hus, vad tänka på?? OT