• Apricos

Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk

Såg på programmet Du är vad du äter med Anna Skipper, Hon rekommenderade att byta ut mjölken mot sojamjölk.

Men varför är den bättre ? Kollade på innehållsföretkningen och den innehåller mer kcal än vanlig mjölk !

• Svar på tråden Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk
  • Lena+Mattias=sant

Jag ahr inte ett egentligt svar på din fråga utan bara en kommentar

Anna Skipper är inte dietist eller har någon annan höskoleutbildning inom näringslära.

Hon verkar tro att mjölkprodukter rent generellt är farliga även i ganska små doser...

• Fröken Malm

Man ska inte lyssna på Anna Skipper.
    Hon är den största bluffen som finns, enligt min mening.....

• jocelyn

Är det inte bra för laktosintoleranta att välja sojamjölk?

• silverdrake

det enda jag kan komma på är att det inte är kolesterol i sojamjöl (?) men annars är det väl till och med socker i sojamjölk (och det ska ju inte heller vara bra ;))
    jag använder massa sojamjölk och havremjölk, men det är för att jag inte tål vanlig. väldigt bra att det finns iallafall :D

• Lena+Mattias=sant

jocelyn: laktosintolleranta ska itne dricka vanlig mjölk nej men de kan drick omgjod mjölk utan mjölksocker, getmjölk, havremjölk. Ja vilken mjölk som helst utom komjölk.

• jocelyn

Kom just på att jag såg en mjölk som hette "låglaktosmjölk" i affären, vad innebär det? Är det bara en mindre mängd av laktos?

(håller på och funderar om jag själv kanske är lite känslig mot just laktos så därav de många frågorna!)

• Lena+Mattias=sant

jocelyn: Ja det är precis det som är låglaktos.

• Aii

i låglaktosmjölken är mjölksockret (som man blir överkänslig mot)nedbrutet. De nya sockerarterna är sötare och därmed är låglaktos sötare än vanlig mjölk.

• FruÖlandstok

jocelyn
    om du gillar själva mjölken kan jag tipsa om Valios laktosfria sortiment istället. Deras mjölk smakar exakt som vanligt.. den låglaktosa mjölk har en mycket sötare smak.. :)

Svar på tråden Mjölk vs sojamjölk eller havremjölk