• Blomman30

Business class?!!

Vi håller på att beställa våran bröllopsresa. Men vi har ett dilemma.
    Skall vi välja business class iom att det är våran smekmånad?
    HUR har ni gjort? berätta!!

P.S Vi har en tajt budet

• Svar på tråden Business class?!!
  • Sussa - juni 07

Beror väl på hur långt ni ska och om ni tycker det är värt de extra tusingarna för att sitta bekvämare...

Vart ska ni?

• viktualia

Blomman30 - om ni inte ska åka jättelångt eller om ni inte råkar ha väldigt långa ben - så skulle säga: Lägg pengarna på något skojigare på plats sen!

• Miss Cykel

Som sagt, beror nog på reslängd och ekonomi...

Vart ska ni åka?

• Miss Cykel

Ah, mysigt. Hur mycket skiljer det mellan economy och business class? Jag antar att det är en prisfråga, samt hur mkt man gillar att flyga - trångt. :)

• Raspberry

Kan ni inte "droppa" vid bokningen att det är smekmånad och hoppas på att bli uppgraderade

• jagärsåkär

Ärligt talat är business class inte sååå mkt bättre än ekonomi. Det man betalar för är till största del flexibiliteten i biljetten. Om man är ute på affärsresor och missar planet pga ett möte så får man med business class ta nästa flyg som passar en.

Vad gäller utrymme och mat är det nästan ingen skillnad tyvärr. Det beror på flygbolagen men ofta är det inte det man betalar för... Så jag säger så här: antingen ordnar ni first class! (vilket typ inte finns längre och är sviiiiiiiindyrt) eller kör ekonomi. Men business = waste of money om man inte vill åt flexibiliteten (jag är erfaren business-classare och kan verkligen intyga detta)

• anne på grönkulla

Jag tror heller inte att business class är prisvärt för de flesta privatpersoner på resa när man betalar själv - de flesta har fler hål att stoppa de pengarna i som ger större mervärde.

• Burjen

Jag håller inte med jagärsåkär.

Det är väldigt stor skillnad mellan business och ekonomi när man åker intercontinentalt med ett vettigt bolag (räkna inte in SAS). Man får ett säte som kan göras till säng och skall man åka långt kan det vara skönt, min egen favorit är BA's stolar. Kolla upp vad som gäller med bolaget ni tänkt flyga med, ofast erbjuds First, Business, Premium economy (med de gammla business sätena innan flabäddarnas inträde) och normal ekonomi klass. Själv åker jag business 3-4 ggr om året intercontinentalt men kommer att åka ekonomi på vår bröloppsresa till Malaysia eftersom det är väldigt dyrt, speciellt om man har en budget.

När det gäller business och ekonomi inom Europa är det ingen större skillnad.

Hoppas att svaret hjälper.

• spännande!!

Håller med Burjen!

STOR skilland om man åker långt mellan ekonomi och buinessclass. sængen ær det størsta, champagnen kan jag vara utan...

• Blomman30

Vi skall åka med KLM. Antingen åker man ekonomiklass eller businessklass.
    Skall kolla upp den exakta skillnaden!

• Gemma

Vill bara säga att jag inte delar Burjens erfarenhet av att SAS långflygningar i first class på något sätt skulle vara dåliga. Tvärtom har de ruskigt sköna sängar (marknadens största, menar de åtminstone själva) med sängkläder och inbyggd massage, kockar i vita mössor serverar canapéer på brickor, du har en hyfsat omfattande vinmeny och kan även välja mellan olika riktigt schyssta rätter!

Men jag har blivit "bjuden" och skulle ALDRIG pröjsa så mycket pengar för en flygbiljett!

Dock ingen större skillnad mellan economy samt de två "mellanklasserna" economy extra samt business. Vi som reser ofta uppskattar framför allt det extra benutrymmet.

• Gemma

Menar alltså att kvalitetsskillnaden inte är så stor mellan turistklassen och "mellanklasserna", däremot skiljer priset en del.

• Gemma

Blomman: Om ni har tajt ekonomi, som ni skriver, tycker jag absolut att ni ska lägga pengarna på något som varar lite längre.

• sugarbomb

Droppa gärna att ni ska på bröllopsresa redan när ni bokar. Även om ni inte blir uppgraderade så kan ni få nödutgångsplatser, som gör resan lite mer bekväm i alla fall. Jag jobbar som flygvärdinna och det är rätt vanligt att man fixar extra för bröllopspar (om man är medveten om det vill säga)

• Kaffemoster

Vi hade tur och blev uppgraderade till business class (American Airlines) när vi flög hem till Sverige för bröllopet. Kändes som en bra start av äktenskapet!
    Skulle inte betala extra, om jag betalade själv.
    Jag reser en del med jobbet, och då bli man ibland uppgraderad gratis.
    Har aldrig flugit första klass.

• Blomman30

När vi flög till Bangkok förra månaden med Thai Air så kändes ekonomiklass botten. jag mådde dåligt när jag kikade in i businessklass... Vilken klassskillnad !

• jagärsåkär

Ok, måste säga att jag håller med ovanstående talare: business inom Europa är ingen höjdare, däremot om man åker längre kan det säkert löna sig. Men då kostar det skjortan också...

Jag åker nästan bara inom Europa och tycker verkligen att business class är överskattat.

• Blomman30

Vi har bestämt oss nu:
    Vi åker ekonomi med KLM! Lägger hellre pengarna på en svit & några nätter extra på Aruba!

Svar på tråden Business class?!!