• Louise14

Hur mycket vin rymmer ett glas?

Hej,

Jo jag undrar precis som rubriken lyder om någon vet hur mycket vin ett vinglas rymmer?

Samt hur många glas tror ni att det går åt per person om det är förrätt och varmrätt?

Hur mycket dessertvin dricker man, och avc?

Hmm, kanske lustiga frågor, men försöker räkna ut vad våran nota kan hamna på.

• Svar på tråden Hur mycket vin rymmer ett glas?
  • Tizzeltazz

6 cl? inte den blekaste vart jag fått den siffran från dock så lita inte på det :)
    googla?

• Fishlie

tja!
    1 flaska rymmer ca 5 glas vin

vår version..

champange 2 glas per person
    1 glas vitt till förrätt
    rödvin till huvudrätt - två påfyllningar
    inget dessertvin
    avec till kaffet och
    öl och vin till subventionerat pris i baren

• Tizzeltazz

aha. verkar som alla vinglas rymmer olika, fr 8.5 cl till 47 cl...?

• Fishlie

Ett rödvinsglas ska väl alltid rymma 2, 5 dl vin...om glaset sedan är större, betyder det egntligen inte att man häller upp mer vin för det....
    Vitt vins glas beukar ju vara något mindre.
    Allt handlar väl om hur mycket vin du väljer att servera.
    man måste nog få två glas rödvin till huvudrätten i alla fall.

• oddmolly

Jag har alltid hört, från restauranger etc, att ett vinglas är 1,5 dl. Alltså, som Fishlie säger, en flaska är ungefär fem glas.

• oddmolly

Ska kanske tillägga att en kompis till mig har vinglas som inte ser så stora ut men som rymmer en hel vinflaska!!!
    Vi har provhällt, så det stämmer faktiskt.
    Ett sånt och sen är man nere för räkning :)

• Lena+Mattias=sant

Men oavsett hur stort glaset är häller man i lika mycket vin i dem.

• fru Vargtass

6 cl är ju en stor snaps eller liknanade. På krogen beställer man ju oftast en 6:a eller en 4:a om man beställer drink eller tequila eller liknande.

Vi räknar med ca 4 cl avec per person. Det är nog det vanligaste.

För att vara på den säkra sidan har vi räknat ungefär 4 glas vin per flaska.

• Joleen

De jag har hemma rymmer 75 cl

• Raspberry

Jag kan tala om hur det är på restaurang, när en servitris häller upp. Om ni/gästerna häller själva kommer det förmodligen att bli annorlunda.

Ett vinglas "rymmer" vanligvis 18-25cl. Eller rättare sagt är det så mycket man häller upp, glaset rymmer ju mer men man fyller det ju inte hela vägen upp
    Oftast häller man lite mindre (närmare 18cl) vitt vin och lite mer rött. Detta för att det vita vinet inte skall stå och bli varmt. En flaska kan man räkna ger 4-5 glas.

Jag hade beräknat 1 glas vin till förrätten och 1,5-2 glas till huvudrätten.

Desservin ca 8 cl
    Avec 4 cl.

• tree

storlek av glass är inte samma för värja vin. bröllops co-ordinator på slottet när vi ska gifter oss har explanerat hur mycket vin brukar räker per person... om jag kan komma ihåg rätt...

1 glass vit vin (5 glass per flaska)
    2 glass rött vin (4 glass per flaska)
    1 glass desert vin (6 glass per ½flaska...de är bukar ½flaska storlek)

kankse det hjälpa en lite grann.

• tree

läst rasberyy's inlag nu och det stämmer exakt med vad jag kom ihåg...

• Hanna123

Läste i min festbok att man brukar beräkna 1 flaska på 3 pers. Låter väl rimligt?

• tree

Hanna123
    för helmiddagen? inte alls för 3 rätters! kankse för huvudrätt bara

Svar på tråden Hur mycket vin rymmer ett glas?