• Jagsaja

OT: Ska jag ge dricks till mäklaren??

Jag vet att detta är ganska OT och jag ber om ursäkt för att jag stör... Men man kan alltid få svar på det mesta här och just nu behöver jag lite råd.

Jag säljer min bostadsrätt för närvarande. Det dröjde ganska länge innan någon började bjuda men just nu bjuder tre personer över varandra och den kommer nog bli såld inom någon dag. Min mäklare har hela tiden varit aktiv och mycket sympatiskt. Min fråga är: Ska jag ge min mäklare extra dricks eller är mäklararvodet skamligt högt ändå? Hur mycket ska man i så fall ge? Jag måste bestämma mig snart i och med att det kan bli aktuellt inom någon dag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden OT: Ska jag ge dricks till mäklaren??
  • _koko_

Dricks?? Skulle aldrig falla mig in. Om du redan nu funderar på om inte arvodet är skamligt högt ser jag ingen anledning alls att betala ännu mer?

En mäklare SKA vara aktiv och sympatisk annars gör h*n inte sitt jobb!

• Sussa - juni 07

Håller med föregående talare. Han/hon gör ju bara sitt jobb där det ingår att vara trevlig och tillmötesgående. Jag lovar dig att mäklarna gör inga förlustaffärer för då hade de aldrig åtagit sig objektet. Jag personligen skulle aldrig ge en mäklare dricks. Men känner du att mäklaren behöver pengarna mer än du så är det väl fritt frama att ge dricks.

• Lilla Li

Nej han får ju lön baserat på hur mycket han säljer din lägenhet för. Han behöver ingen dricks!

• Brud 070707

Han behöver defenitivt ingen dricks. Mäklaren tjänar massor med pengar och har höga arvoden. Som sagt det är hans jobb att vara öppen och tillmötesgående.

• Jagsaja

Härligt!! Tusen tack!! Då lägger jag de pengarna på shopping istället!!!

• viktualia

Jagsaja - håller HELT med alla föregående talare! Dricks till märklare har jag ALDRIG hört talas om - nä lägg de pengarna på nåt skojigare!

• jagärsåkär

NEJ ge inte dricks!!! Mäklare får skamligt höga arvoden ändå. Och dricks är mer nåt man ger underbetalda service-personer som behöver detta för att överleva. Tex till servitriser... Men nej absolut inte till mäklare. Det kan till o med bli konstigt!! Det är ju faktiskt att bryta svensk kotym att göra så... kan uppfattas helt fel.

Svar på tråden OT: Ska jag ge dricks till mäklaren??