• ArneW

Enkelt äktenskapsförord

Min sambo och jag tänker gifta oss och ska nu sätta ihop ett äktenskapsförord för att slippa problem om vi skulle gå isär.

Vi har väldigt enkel ekonomi. Jag har ett aktieinnehav och kommer ärva en del, min blivande har ingen förmögenhet.

Vi vill skriva förordet så att endast det vi anskaffat tillsammans under vårt äktenskap ska ingå i en bodelning. Har min blivande ex. tagit lån och köpt en bil ska både lånet och bilen förbli hennes vid en bodelning.

Är detta den vanligast typen av äktenskapsförord? Tittar på man www.privataaffarer.se/newsText.asp&a=3931 ser det ju relativt enkelt ut att skriva ihop:

"Vi tänker gifta oss och bestämmer härmed genom äktenskapsförord följande:
    All egendom som var och en av oss äger vid vigseln eller kan komma att förvärva under äktenskapet genom arv, gåva eller testamente ska vara makes enskilda egendom. Samma gäller också för all avkastning av egendomen, samt det som sätts i stället för egendomen."

En byrå har gett ett årisförslag på 3500:- och det tycker jag låter lite mycket med tanke på vå enkla ekonomi.

• Svar på tråden Enkelt äktenskapsförord
  • bruden 07

En fråga bara: vad betyder "årisförslag på 3500:-"?

• ArneW

Ojdå, prisförslag ska det vara...

• bruden 07

Prisförslag på att skriva äktenskapsförord?

• ArneW

Precis, det skulle kosta från 3500:- och uppåt.

• bruden 07

Hade ingen aning om att det kostade pengar att skriva ett äktenskapsförord!

• anne på grönkulla

Gå till en jurist på er bank som hjälper er, det bör vara det mest prisvärda sättet.

Att skriva ett korrekt förord med relevant juristhjälp och sen få det registrerat kostar en slant. Men det är det förmodligen värt!

• Euglena

Man måste inte gå till en jurist alls. Det mest prisvärda är om ni skriver ett själv, ni måste inte ens köpa en färdig blankett utan skriva som du själv skrev i trådstarten.

Se bara till att få alla papper medskickade, som bevis att ni äger de egendomar som ni vill ha som enskilda, personbevis, ev äktenskapsbevis också.

Att gå till en jurist behöver man väl bara göra om man är osäker på vad det är man äger, eller vill få till några snitsiga och snygga formuleringar, eller om man inte vet riktigt vad man vill ha med i äktenskapsförordet.
    Är ni osäkra på vad ni vill ha ut med äktenskapsförordet, gå till en jurist (men 3500 låter lite väl i överkant), annars skriv ett själv och spara in tusenlapparna!

Kolla mitt förra inlägg om vad Sveriges Domstolar säger om saken

• ArneW

Euglena: Tack för länkarna och råden. Det skrivs mycket om att man ska kontakt med en jurist, men den blankett man kunde köpa på Juridikfokus ser ut att innehålla allt vi behöver.

Dock slog det mig nu när jag skrev ut den att det kanske finns krav på att papper och bläck ska vara arkivbeständigt?

• anne på grönkulla

För att vara säker på att förordet ska gälla vid en eventuell skilsmässa eller vid en bodelning med anledning av dödsfall så måste den registreras vid tingsrätten. Annasr kan den part som har den skickligaste advokaten rätt lätt smula sönder värdet av pappret, om man bara förvarar det hemma i lådan.

• ArneW

Precis, men jag funderade på om TR har krav på papperstyp och bläck?

Svar på tråden Enkelt äktenskapsförord