• Blomman30

Drömmar om Aruba & bebis! Lån?

Vi har köpt ett härligt sekelskiftshus 50 m från havet. Underbart!!
    Vi köpte det för 1,6 Mkr men nu är det värderat till över 2 Mkr !

Nu till min fråga; vi vill gifta oss snart, för vi vill skaffa barn innan jag fyller 32 år!

Vi vill åka utomlands & gifta oss på Aruba för vi har ingen bra kontakt med våra släkter. Vi vet att det bara skulle bara bli en massa bråk & tjaffsande. Vi har pratat med våra föräldrar & frågat om de vill följa med på våran bröllopsresa med vigsel. Men ingen har nappat. Varför? De prioriterar annat. Så vi har bestämt att vi åker ensamma!!

Vi har ingen möjlighet att spara i hop till hela resan innan vi skall åka i november. Är det fel att ta ett lån (läggs på huslånet) på 50.000?
    Har räknat ut att det skulle kosta oss 300 kr mer i månaden.
    Självklart så amorterar vi på huslånet...

Vad tycker ni? Säg vad ni vill !
    Är det fel att ta ett lån till bröllopet??

• Svar på tråden Drömmar om Aruba & bebis! Lån?
  • millakilla

det är ju i och för sig individuellt men som jag ser på det hela hade jag varit försiktig.

det är alltid trist med lån. visst 300 kr är inte mycket extra i månaden men man vet ju inte vad som kan hända?!

om ni ska ha barn snart så blir det inte mycket pengar kvar när man är föräldrarledig.

tänk igenom allt en gång till så kommer ni nog fram till vad som passar er bäst.

LYCKa TILL

• Johanna27

Man lever bara en gång så kör på!

• gargis

Jag skulle inte tveka att göra det,vet att det är många som inte tycker att man ska ta lån för att gifta sig.Men kan man ta lån till förmånlig ränta så varför inte,det är väl som att ta lån till vilken grej som helst.
    Lycka till

• Blomman30

millakilla>> 50 000 kr mer eller mindre på huslånet skulle ju inte påverka vid en eventuell "husmarknadskrasch"?!
    Du har rätt i att man får mkt mindre som mammaledig. Jag jobbar dock på en rejäl löneförhöjning !

• Blomman30

gargis>>
    Precis! Det finns måååånga andra saker som det är mer ok att ta lån till som INTE man har med sig hela livet!

• Tittij

Kör på!! Jag ser inget fel! :)

• Polarn&Pyret

Det är inte så lätt att svara på om man inte vet er ekonomiska situation för övrigt: lön, hur stor del av huset som är belånat, andra lån ni har, marginaler att leva på efter att alla måsten är betalda osv. Det viktiga är väl helt enkelt om ni tycker att ni har råd med de extra 50000 i lån. I så fall är det ju ok, annars ska man vara försiktig.

• Fru Cinderella

Måste ni gifta er på just Aruba då? Kan ni inte åka till något billigare ställe i stället?

En annan sak jag tänkte på, är det bra att belåna mer om ni planerar att skaffa barn?
    Då hade jag hellre satsat de pengarna på bebben än en resa till Aruba

• Blomman30

Polarn&Pyret>>
    Vi får totalt ut 34 000 kr i lön varje månad (båda jobbar heltid).

Våra fasta utgifter inkl huslån, amortering, driftskostnader, försäkringar, fackavgift ligger på ca 12 000 kr/månad. Sedan tillkommer bensin, bilunderhåll, mat & nöjen, kläder.
    Det enda lånet förutom huslånet är csn-lån. Vi har varje månad kvar c:a 12 000 kr efter att allt är betalt. Dessa pengar går i nuläget till husrenoveringen & möbler/inredning.
    Vad tror du?

Svar på tråden Drömmar om Aruba & bebis! Lån?