Någon som ska ha festen på Kungliga Borgen i år?
Vi funderar på att ha festen på Kungliga Borgen på Gärdet. Är dock lite osäkra på mat/personal etc nu när det är nya ägare. Någon som planerar att ha festen där i år?
Vi funderar på att ha festen på Kungliga Borgen på Gärdet. Är dock lite osäkra på mat/personal etc nu när det är nya ägare. Någon som planerar att ha festen där i år?
Min blivande man och jag har bokat lokalen i januari, för vårt bröllop 07-07. De gamla ägarna var jättetrevliga och allt såg jättebra ut.
I mitten av maj fick vi veta, på ett väldigt brutalt sätt utan varesig sympati eller förståelse, att vi kommer att få en helt annorlunda tjänst än vi förväntade oss - istället för hela Borgen skulle vi få en tiondel av den ytan där våra gäster får vara, och dessutom skulle Borgen hålla öppet under hela dagen för de café och glasskiosksbesökare.
Ett av husen som vi tänkte oss servera tårtan och kaffe i har blivit en glasskiosk som också skulle hålla öppet till kl 12.00 på natten, även i samband med bröllopet. Vi skulle inte ha någon speciell enskildhet (annat än gardiner för de fönster som vätter mot caféet). Vi skulle inte ens ha tillgång till separata toaletter, utan bli tvungna att gå igenom glasskiosken bland övriga "vanliga" gäster till de gemensamma toaletterna etc...
Enligt våran överenskommelse med de tidigare ägarna skulle borgen hålla stängt efter klockan 16:00 (så står det fortfarande på borgens hemsida www.borgenrestaurang.com och för det krävde de tidiga ägarna att vi garanterade 60 kuvert)
Vi tycker att det här kunde kommunicerats till oss tidigare; vi träffade en av de nya delägarna flera gånger, och pratade med dem innan vi skickade ut våra inbjudningskort.
Efter vi bad dem att ha lite mera förståelse för våra livs viktigaste fest fick vi inget svar förrän efter 10 dagar, och då fick vi en jättedålig offert, som inkluderade att för att få vara själva där under bröllopet, ska vi garantera minst 50000 SEK exkl bar till Borgen (för 70 gäster) och bland annat att våra gäster ska betala garderob själva, 20 SEK!!! De har flyttat alla tider, krävde pengar för allt möjligt etc.
Man undrar vad är det som skulle kunna ske senare, när det här gick så snett, vilka gömda kostnader som skulle presenterats till oss efter (eller under) bröllopet. Vi tackade nej till offerten och ska inte ha vårt bröllop där. Vi hade tur i oturen och tack vare mycket engagemang av våra närmaste fick vi tag på ett annat ställe med extremt kort varsel... annars skulle vi inte ha gift oss alls den här sommaren.
Mycket stress, en hemsk upplevelse. Vi sov inte på flera nätter, och jag tror att mitt hår blev grått en hel del under den veckan. Nu ska vi ringa till alla våra gäster och be dem att ändra deras planer eftersom den nya lokalen ligger 8,5 mil från Stockholm och det finns en del att fixa runt transport etc.
Jag kan absolut inte rekommendera Borgen, nu med de nya ägarna.
Maven, men gud så tråkigt att höra! Förstår att det måste ha varit en helt hemsk upplevelse. Vilken tur att ni har fått tag i ett annat ställe med så kort varsel! Tack för att du delade med dig av era väldigt tråkiga erfarenheter, nu går Borgen helt klart bort för våran del också.
Jag har varit i kontakt med de nya ägarna, via telefon, mail (tar minst en vecka innan det svarar) plus att vi varit uppe på Borgen och pratat med dem och enligt mitt tycke är de både arroganta och oproffsiga, väldigt synd på ett sånt fint ställe. Hade helt klart valt att ha festen där om de hade varit lite mer tillmötesgående. Nu blir det nog Rosendals trädgårdar istället.
Vi har också samma erfarenhet av borgen, tyvärr. Synd på ett så fint ställe. Hur kul e det att ha fest för 100 pers inne i lilla borgen samtidigt som andra restaurang/cafe gäster är utanför. Jag mailade dom och fick svar efter 4 veckor, det kallar jag "service".....Nej det får bli något annat ställe.
Fy vad oproffsigt! Tack då vet vi att vi inte behöver titta på det alternativet!
Hej. Jag har vart på fest där med gamla ägarna och det var fantastiskt. Jag visste direkt att det var där jag vill vara den dagen jag gifter mig men ändrade mig snabbt då jag kontaktade de nya ägarna. arroganta och grymt otrevliga. kan verkligen inte rekomenderas :(
Det är tråkigt när någon skriver så mycket dåligt om ett ställe som egentligen är helt underbart. Jag tycker att det är sorgligt att vissa har fått uppfattningen om att ägarna skulle vara otrevliga, oproffsiga och arroganta när de knappt har träffat dem. Vi är alltid där och äter brunch på söndagar och har alltid fått bra service. Att de hade det tufft precis när de öppnade kan man väl ha lite förståelse för, eller? Men festerna och som några har skrivit invigningen var helt underbar, god mat, bra service och trevlig personal. Ingenting annat kan sägas om stället...lyssna inte till så mycket skitsnack utan ta kontakt med ägarna och åk upp till borgen och bilda er egen uppfattning. Jag tror att ni kommer få se en helt annan sida av vad som skrivits på denna sajt. Kramis S
Är det någon fler än jag som börjar misstänka att alla plötsliga (och med exakt samma text i alla trådar om Festlokaler) positiva omdömen om Kungliga Borgen skrivs av någon som jobbar där?!
Januaribride 2B:
Har också sett det..
Och det finns en till som också skriver i ALLA trådar, exakt samma sak.
Hej Joakim och jelena
vi erbjöd er allt ni ville ha , Vi stängde området enbart för er så ni skulle " slippa" våra ordinarie Matgäster,
tyvärr att vi har renoverat ser vi inte som en negativ sak,ni hade tydligen planer på att använda vårt cafe vilket ni alldrig har berättat för oss.Men jag erbjöd er slottstältet för kaffe och tårta under kristallkronerna , alla andra gäster har uppskattat det alternativet .Då det är skönt med miljöombyte och frisk luft efter middagen.Sen så som jag sagt till dig tidigare så är vår hemsida www.kungligaborgen.se
inte den andra som är förra ägarnas hemsida som vi ej kan ansvara för.
jag vill bara beklaga det som hänt.
Men fortfarande förstår vi inte ert sätt att se på saken. spec då ni har skrivit detta inlägg inan ni pratat med oss.
MVH
Mats Åström
Restaurangchef
Kungliga Borgen
Jag tycker det är helt fantastiskt att säga att man INTE brutit avtal från Kungliga Borgens sida när det är helt uppenbart att så gjorts.
Jag och min blivande tillhör den missnöjda skaran och efter det mindre trevliga svaret från den s.k. Restaurangchefen så känns det som jag kommer hålla datum osagt. Men kort sagt kan man väl säga att de nya ägarna tog över redan befintliga verksamhet vilket betydde att de tog över befintliga bokningar i dess dåvarande form.
Vi hade kontakt med de nya ägarna, en ung? kvinna, som sa att om vi ville avboka så hade de förståelse för det och att vi då skulle få tillbaka depositionen som vi betalat in för att få bokningen bekräftad. Detta var mindre än 6 månader före bröllopet. Kvinnan började diskutera med min blivande om att de skulle köpa in kristallkronan som nu finns på plats och de ohyggligt fula röda stolarna som ersatte vita fällstolar. Detta ansåg de att vi redan befintligt bokade kunder skulle betala för och skulle höja vårat pris i runda slängar med 20000 kr. Min blivande sa att det inte var möjligt för dem att göra så då vi redan hade ingått avtal. Vi bokade ett möte efter lite ågren och diskuterade det här hemma. Insåg att vi inte vill ha med sådana företagare att göra så vi ringde och avboka och bad om vår dep.avgift tillbaka. Då började de krångla och säga att de minsann inte fått dessa pengar från den tidigare ägaren så de kunde inte ge oss dessa pengar. Vi kontrade självklart med att det inte är den gamla ägaren som erbjudit oss att avboka och ej heller höjt priserna med 20000 kr. Efter x antal veckors strul fick vi efter hård ton tillbaka våra pengar.
För er som blivit illa behandlade: ta kontakt med Djurgårdsförvaltingen, de är intresserade av att få höra om företagare som arrenderar deras lokal och missköter sig.
Svaret från Mats representerar ganska väl den dialog vi haft med Borgen sedan de nya ägarna tog över.
Man får känslan att vi istället för som vi känner oss - förbannade och besvikna över hur vi blivit behandlade,
borde vara tacksamma över Borgens uppoffringar för att våran dag ska bli lyckad men att vi helt enkelt inte
förstått hur bra de har varit.
Att alla andra gäster har uppskattat tältalternativet fäster vi inte så stor vikt vid.
Vi hade helst sett att tältet inte fanns där överhuvudtaget då det befann sig ivägen för
våran tänkta cermoni (det stod inte där så vi bokade och enligt VÅR smak är rätt malplacé men vi lät det bero och planerade om).
Dels passerar man caféet för att komma dit från huvudbyggnaden och dels vet vi hur det är att få ens förutsättningar
förändrade med kort varsel och tro oss, man VILL att det ska fungera och man känner inte för att ställa
till med ståhej och skapa osämja med arrangören. Så vad gästerna VERKLIGEN tyckte vet nog bara de.
Att vi ville slippa deras café-gäster tycker vi var tråkigt formulerat. Vi sa att vi ville
ha vårat bröllop i enskildhet och även om vi säkert tror att Borgen inte serverar några andra människor
än de allra trevligaste och mest skötsamma så betyder inte det att vi för den skull vill dela toalett
med dem på våran bröllopsdag. Vi känner ju faktiskt inte dem. Är vi de enda som resonerar så?
Att påstå att de "stängde hela stället för våran skull" är löjligt. Stället skulle varit
stängt i enlighet vad som gällde då vi bokade det, det var ingen nobel tjänst som gjordes oss.
Att Mats därefeter inte haft någon förståelse för vårat önskemål (något han uttryckligen sagt per telefon)
även om han "gick med på det" gjorde att vi inte sov gott om nätterna förrän vi avbokade.
Mats har under hela våran långa dialog haft väldigt svårt att sätta sig in i vårat synsätt och det
skapar ju ganska dåliga förutsättningar för att tillsammans arrangera en fest som vi är nöjda med.
Kronan på verket var att Mats i sin offert hade tänkt sig att ta ut garderobsavgift
på 20 SEK per gäst av gästerna själva (ja det är sant! Hur många här har betalat garderob på ett bröllop?),
att inte en tidpunkt (utom då fotografen skulle anlända) stämde i våran offert var ytterligare en detalj som
fick oss slutgiltigt att inse att vi hade fel leverantör och därmed med vändande mejl
(som inte kom fram och skickades igen senare) valde att avboka våran fest och bad att få våran deposition
på 5000 kr insatta på vårat konto.
Depositionen har vi fortfarande inte sett röken av och det är antagligen därför som det är så svårt för Mats att
förstå våra argument.
Vi tror att Mats egentligen har förståelse för att vi vill ha vår fest i enskildhet.
Att han egentligen inser att garderobsavgift är rätt magstarkt på ett bröllop.
Att han förstår skillnaden mellan att garantera 60 kuvert och att betala minimipris på 50000 kr ex bar
Att han inte heller varit på ett bröllop där främmande människor delar bekvämlighetsinrättningar med bröloppsgästerna.
Vi fick känslan att en del av agerandet kom utav att han inte hade räknat med möjligheten att vi
faktiskt skulle avboka hela festen (men det är förstås spekulation).
Att vi sedan delar med oss av våra erfarenheter när någon frågar tycker vi känns naturligt.
Sedan är det väl upp till var och en som läser att avgöra om vi är gnälliga kunder med orimliga krav på en
bröllopsfest eller om Borgen, i alla fall i vårat fall, var en leverantör som såg mer till att
räkna hem sin investering än till vad vi ville ha.
Mats har upprepat att de inte kan ta något ansvar för vad de förra ägarna skrivit på deras borgenrestaurang.com
vilket är förvånande dels eftersom sidan beskriver delar av det som gällde då vi gjorde våran bokning som nu
Mats som bekant har haft ansvar för.
Mats har dessutom svarat på många av de mejl vi skickat till info@borgenrestaurang.com så hur det
verkligen står till med ansvaret kan vi ifrågasätta. De förra ägarna menar att sidan tillhör företaget och
att de åtskilliga gånger bett de nya ägarna ta bort det mobilnummer som går till en av de förra ägarna från sidan; utan resultat.
Någon av dem har uppenbarligen inte full koll.
Vem som uppdaterar sidan NU är egentligen mindre intressant men man blir ju lite fundersam.
På kul så kollade vi den nya siten och den nya siten har inte en sida som är äldre än den 10:e
juni.
Google hittar inte en sida med sökningen:
Festvåning site:kungligaborgen.se
Jämför med:
Festvåning site:kungligaborgen.com
Det kanske var därför vi inte kände till den sidan då den inte verkar ha existerat då det första inlägget skrevs.
Men den nya sidan är mycket finare än den gamla.
Tack för tipset Lightfish och väldigt tråkigt att höra att det finns fler än vi som råkat illa ut. Jag vet hur det känns att se sina planer förändras drastiskt och den känsla av hopplöshet och utsatthet som uppstår när man inser att hur lyckad ens bröllopsdag blir hänger på någon man inte fått förtroende för. Det känns bizarrt att man valt en leverantör, fått en annan och sedan får slåss för att tacka nej...
Vi känner att det trots allt var ett bra beslut för oss att avboka. Allt tydde på att vi inte skulle blivit nöjda med arrangemanget och den fortsatta dialog vi efter det första inlägget haft med borgen har bara styrkt den uppfattningen.
Jag hoppas som sagt att allt löste sig till det bättre för er och att får/fått allt ni önskar av en annan leverantör.