• MagnusochEmma

Vem betala?

Hej! Nu är det så att vi ska gifta oss i januari 2008 i SÄlen. Många av våra gäster bor i SKåne eftersom vi är därifrån. Vi hade tänkt hyra ett hotell så det har någonstans att bo under helgen. Kan man vara så fräck att man låter gästerna (släkten) betala en viss del utav den boendekostnaden?? Eller så kanske man bara inte gör?? Någon som vet?

• Svar på tråden Vem betala?
  • Blivande fru Eriksson

Vi tänker låta våra gäster betala sitt boende

• tree

gästerna kan betala själv... så länge att det finns nån sortiment för olika prisklass... vi gifter oss i stockholm och gäster kommer från skåne, england och usa... de betala själv för boende... inte så farligt... vi har itne haft många som har tackat nej hellre... bara de som vi förväntade

• Kaffemoster

Självklart tycker jag! Man kanske ska undanbe sig presenter om resa+logi blir kostsamt. Fast du vet ju bättre hur ekonomin är hos gästerna.

• Johans2B

Våra gäster får betala sitt eget boende. Ta fram lite olika boende alternativ åt dem så att det passar alla plånböcker. Kanske kan du göra upp om bra pris vid ex lågsäsong och många bokningar?

• Bruden Ringman

Jag tycker att de kan stå för boendekostnaden själva. Var själv på nära vänners bröllop 30 mil hemifrån och alla gäster (de flesta hade 30 mil till bröllopet) stod för boendekostnaderna själva. Vi såg det mer som att ta en weekendsemester i samband med deras bröllop och vi valde att åka dagen innan så vi fick två nätter borta. Sedan hade brudparat förhandlat sig till bra boendepriser för oss gäster.

• Miamaja

Jag tycker absolut att ni kan göra så. Men då kanske ni ska önska er deras närvaro och inga andra presenter...

• MagnusochEmma

Boendet kommer att kosta ca 800 per person i tre nätter! Är det dyrt??

• Bruden blå

Jag tycker att ni får stå för boendekostnaden, eller iallafall merparten av den.
    Det är ju ni som valt att hålla ert bröllop på annan ort än är ni bor, och därtill en ganska lång bit hemifrån.

• tree

Bruden blå
    det är sant.. men de är inte tvungen att tacka jag hellre!...

• Honey Boo

MagnusochEmma

Det ni bör tänka på är att om ni är från Skåne (och de flesta av gästerna med?) så är det ju även kostnaden för resan för dom. Det kan ju innebära att resa och boende blir för dyrt och att fler tackar nej än om bröllopet varit på hemmaplan. Men det får man ju ha med i beräkningarna när man skickar ut inbjudan.

Om gästerna ska betala allt annat så är 800:- för tre nätter inte dyrt, tycker jag. Har man råd med att komma så har man nog råd att stanna tre nätter för 800:- med!

• Bettina.

Alvarligt talat, jag har aldrig förstått detdär med att betala boende och liknande för sina gäster.
    De får en inbjudan och får väl sen överväga om de vill tacka ja eller nej, då förutsätter jag att de även tar med kostnader i beräkningen innan de svarar.
    Det skulle aldrig falla mig in att åka på ett bröllop och låta brudparet betala för de kostnader jag får i och med det.

• Skidbrud (gift)

Vi gifte oss i Åre (vi bor där) och många av våra gäster kom från Stockholm. Vi fixade ett bra pris till dom på hotellet där festen var. Sen fick de betala själva. Kostar ju jättemycket om man ska betala boende för ett antal personer!

• Skidbrud (gift)

800 är inte dyrt för 3 dagar! Våra gäster betalade 500kr/pers och natt! Då var det lågsäsong och rabaterat pris!

• MagnusochEmma

Men vad bra! Då behöver vi inte skämmas om vi skriver boende 800 kronor på inbjudan då??!! Vi har lite funderingar på att betala hälften utav boendekostnaden och då blir det ju ca 400 för 3 nätter och det är ju JÄTTEBILLIGT!!!!

Svar på tråden Vem betala?