Inlägg från: luscious |Visa alla inlägg
  • luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • luscious

Ja jag har ju alltid drömt om det stora bröllopet med trerätters osv. men allt är ju förhandlingsbart.

Mat kan man ju fixa själv med hjälp från släkt och vänner, tårtan fixar kusinen som är konditor....håret blir värre men om man bara låter frisören locka det bör det blir billigare än en uppsättning? Klänningen är det enda jag inte vill tumma på, vill ha en lååång fin klänning med brodyr och släp....hur mycket brukar det kosta att hyra?

• luscious

Vi har precis sparat ihop 15 000:- som ska gå till framtida bebis, som vi investerat i fonder och aktier. Så jag vet inte...leker med tanken på att sno de pengarna men det känns fel

Vi har ingen stor släkt så vi skulle inte ens komma upp i 40pers om vi bjuder mormors syskon, mammas kusiner och mina närmaste tremänningar osv. Så det blir inget stort bröllop oavsett hur vi gör det.

Titta in på min frisörs hemsida ang pris på håruppsättning och en "vanlig" uppsättning kostar från 550:- och en bruduppsättning från 1700:-.....hur kan det skilja så mycket?

• luscious

Ja jag har ju också fått ett extrajobb nyss så får jag jobba mycket så ska jag försöka spara undan allt jag tjänar...

Ja slöja ska jag inte ha men en tiara kan man väl ha även om man inte ska gifta sig

• luscious

Ja men va dum jag är....jag är ju faktiskt utbildad florist och kan ju göra bordsdek. och bukett själv Kusinernas kusin pluggar till frisör så hon kanske kan fixa håret lite billigare utanför salong...

Sambon kom hem nu och sa att han gärna skulle vilja gifta sig på midsommar nästa år! Jösses! Vi ska förlova oss på midsommar i år och han tyckte det var fint att ha bröllopet på samma dag fast nästa år

• luscious

Oj är det så dyrt! Jag har kikat lite på Nixas klänningar som verkar ha ganska bra priser men det kanske finns bättre? Vi har bara två butiker med brudklänningar här i stan. Är lite rädd för att köpa på ex. Blocket då man aldrig vet om det passar.

jag har en liten kyrka som jag gärna skulle vilja vigas i och det finns en lokal som hör till som sag tror man kan hyra för en liten peng, men då får man inte servera alkohol, men det behövs ju inte eg. Sen är jag även sugen på att hålla festen ute men känner ingen som bor här i krokarna med trädgård.

Hur har ni gjort med fotograf? Sambon är amatörfotograf och hänger på en sida som ehetr Fotosidan och där kan man ju hitta lite billigare men bra amatörfotografer.

• luscious

Hihi.....synd att du inte bor i Värmland Vi känner inga andra som fotar, förutom sambon och det vore ju skoj om han var med på bildena *ler*

• luscious

Transport känns onödigt...då om vi får som vi vill ha lokalen bredvid kyrkan. Ev att pappa kan få låna en fin amerikanare att köra os till kyrkan i.

Allt som har med blommor att göra kan jag göra jättebilligt själv då jag kan få beställa direkt från grossen.

Vad som är viktigast för mig är klänningen och håret...men kommer ändå försöka få fram något jag vil ha till minsta pris.

• luscious

Vi har också kommit överens om att inte lägga tiotusentalskronor på vigeselringen....

• luscious

Daphne:
    Vad roligt att man inte är ensam Hur mycket kommer ert bröllop att landa på? Ja vi har redan sparat undan 15 000:- men lite mer ska vi nog lyckas med så utan bidrag lär vi hamna på iaf 20-25 000:- och det bör man väl kunna få ett OK bröllop för..

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?