Inlägg från: Bruden blå |Visa alla inlägg
  • Bruden blå

Studenter! Hur har ni råd?

Partytält på landet och fixar det mesta själv är melodin vi kör på.
    jag är student, han jobbar men har tills nyligen varit heltid föräldraledig med våra två barn.
    men var kostnadsmedveten, kolla upp alternativ och var beredd på att göra mycket själv kommer man långt på. kolla upp om det finns folk som kan hjälpa er? någon frisör i släkten? någon ni känner som är bra på att fotografera osv...

• Bruden blå

luscious

klänning är ganska dyrt att hyra, upp till 75% av nypriset är inget konstigt pris för att hyra.
    köp hellre på tradera eller ebay eller liknande.
    Själv har jag köpt mina klänningar (oups bidde hela 4 st) via ebay.
    dom har kostat mellan 2000-900kr/st
    om du vill se vad jag köpt och vill ha tips så kan du kolla på min msn sida.
    afroditex.spaces.live.com/

två av klänningarna ligger uppe där, första o sista bilden.
    så det finns absolut klänningar att få tag i till bra priser. själv gillar jag little coral bäst av säljarna på nätet.

ni kanju ha det stort och ändå bra pris. har ni någon som har bra trädgård så smäll upp partytält och långbord, och sen beställer ni catering på varmrätt och ordnar småplockmaten till. hyr in några som kan servera.
    då får ni fint men ändå bra pris.

• Bruden blå

luscious

det finns vissa knep att hålla sig till om du vill våga dig på att köpa en klänning via nätet.
    Om du köper på tradera eller blocket skall du givetvis hålla dig till ditt närområde och prova först innan du köper.

Om du vill beställa från nätet längre bort ifrån, tex ebay eller någon av kina handlarna så kan du
    1. måttbeställa efter dina mått.
    2. beställa en med snöring i ryggen, då är den mer flexibel i storleken och passar ofta bättre.
    3. köpa en axelbandslös. ärmar och axlar är ofta sånna partier som passar sämmre. får man bara klänningen att passa bra runt byst och midja när man har en a-linjeformad axelbandslös så sitter den bra. höfter och ben och sånt påverkar ju inte passformen.

kolla runt i god tid, och välj hellre enkklare, ju mer detaljer och komplicerade tillskärningar, desto svårare att få en bra passform.

• Bruden blå

En lista budgettips.
    Är själv student. Vi gifter oss den 4e augusti.
    Kan inte själv påstå att vårat bröllop blev så himla budget, tex så skenade ringkostnaden snabbt iväg.
    Men tips har jag om ni vill ha.

1. kolla runt bland familjen, finns det resurser, någon som är bra på blommor, hår, smink, naglar, fotografering, baka tårta, laga mat etc...

2. ordna massor själv, ju mer ni ordnar själva desto billigare.

3. klänningen köper ni antingen på tradera eller blocket eller beställ från någon av kinasäljarna.

4. ringarna köper ni från någon av nätbutikerna, tex jempguld, guldgruvan, vigselbutiken, hellkes mfl.

5. långbord i en trädgård och laga maten själv eller lej bort matlagning i familjen, svärmor lagar en rätt och mamma en annan.

6. församlingsgårn som tillhör kyrkan brukar vara gratis eller ytterst billig att hyra.

7. blommor kan ni binda själva, kolla på tex blommorhemma, eller gamman, där finns instruktioner till flera olika buketter. blommorna köper ni hos torghandlarn.

8. Håret, fixa själv eller boka en vanlig uppsättning, kolla även runt med ortens lokala gymnasier och utbildningar, frisörgymnasium, hudvårdsutbilning, hotel o restaurangutbildnignen, elever är ofta väldigt ambitiösa och duktiga.

9. skippa bröllopsresan för stunden, sattsa istället på en weekend på hotell efter bröllopet, bröllopsresan kan ni ta till ettårsdagen, sprid kostanderna på så sätt.

10. sprid kostnaderna, handla lite då och då och inte allt på en gång. även om det inte blir billigare så, så känns det bättre.

11. ha lång tid på er att planera bröllopet, på så sätt hinner ni leta bästa priserna.

12. gör inbjudninar själv, köp servetter på öb eller annan supermarket, det finns massor av fint som dekor på tex just öb och plantagen

13. vigselprogram och festprogram skriver ni givetvis själva ut.

14. sko, detta är en ofta rätt dyr och överreklamerad post. i allafall om man har lång klänning. prova klänningen först och ta stooora kliv i den. man märke rätt snabbt att det skall väldigt mycket till för att skorna ens skall synas minsta lilla om man har en fotsid lite vid klänning. köp billiga sköna skor på tex skopunkten. se till o inte ha ont i fötterna i onödan på er bröllopsdag.

15. köp stora flaskor och boxar, billigare än småflaskor till middagen.

16. bjud på dryck till maten, men till festen kan man ha till självkostnadspris i en provosorisk bar.

17. bjud till picknick bröllop. gör pciknickkorgar och bre ut filtar och ät i det gröna, då slipper ni ifrån allt vad dukar, finporslin, bord, stolar och sånt heter, bör spara rätt mycket pengar.

finns hur många tips som helst. allt går att komma ner i pris på. gäller bara o ha lite fantasi.

• Bruden blå

Daphne

kul att det uppskattas :D

säg gärna till om det är någon särskild post i bröllopsbudgeten som ni vill ha tips om hur man får ner priser.
    Ett bröllop kan ju vara så stort i planeringen även om det är ett litet bröllop. Det finns ju hur många hål som helst att fylla igen så att säga.
    Jag har själv tidigare jobbat med festplanering och lärt mig ett o annat längs vägen. Kommer gärna med tips, men lättare om man vet om det är någon särskild post som man vill ha tips om.

• Bruden blå

luscious

allt som ingår i bröllopet och blir en kostnad är något som skall ingå i er budget. kan ge lite exempel på vad som ingått i våran.

Save the date magneter
    Inbjudan
    Gästbok
    underkläder
    mannens vigselring
    min vigselring
    Underkjol
    Smink
    Champagneglas
    Bord + stolar
    Tallrikar, glas, bestick
    Dukar
    Ljus + Ljushållare
    Servetter
    Hotell
    Bröllopsbubblor
    klänning
    transport till kyrkan
    brudnäbbens
    Partytält
    Vigselprogram
    Korg till vigslprogram & bröllopsbubblor
    Halsband
    Örhängen
    Halsband brudnäbb
    mina skor
    Näbbklänning
    näbb nummer två kläder+skor
    Brudbukette+ näbbuketter
    Hår
    två personal
    Mat + dryck
    Bröllopstårta +frakt
    tält till buffén

listan kan egentligen göras hur lång som helst, man bestämmer ju själv vad som ingår i ens egen planering.

• Bruden blå

luscious

absolut.
    det enda viktiga med kläder enligt mig är att man själv skall känna sig fin.
    så absolut kan han ha den kostymen

• Bruden blå

luscious

ahhhh, nu är jag med, budget betyder ju lite mer än en sak.
    Där måste man nog utgå lite från sig själv egentligen. för en del är 30 000 budget för andra är det en förmögenhet. sen beror det ju lite på hur många gäster och så.
    jag menar att lägga 10 000 för 10 gäster är ju lyx medans det på 50 gäster kanske räknas som budget?
    för mig känns det lite som att vi ligger någonstans i gränslandet.
    Då vi har hållt igen på en del punkter och verkligen unnat oss på dom punkter som känns viktigast för oss.
    om det är budget eller ej, tja, bra fråga. vissa saker är kanske jättetydligt budget, som tex min klänning som jag köpt från kina. medans min ring knappast kan räknas in i budgetlistan, trots att jag faktiskt fick ett enormt bra pris på den då det är en egen design (fick den värderad till över dubbla mot vad den kostat oss).
    det är så olika.
    Och även om man gillar budget, så behöver man ju itne köra det rätt igenom. för somliga är ringarna väldigt viktiga, som för mig. och för andra är vinet viktigare.
    det är så olika, man får prioritera själv vad man anser viktigt och lägga sina pengar där.

• Bruden blå

Wicks
    6000? det var lite väl häftigt bra jobbat för 50 pers, det är möjligen inte så att det saknas en siffra någonstans?

• Bruden blå

luscious
    jag skulle räkna på en höft runt 150kr/ person för mat och dryck. lite beroende på vad ni väljer.

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?