• MrsMoreira

Tärnan ska utomlands

Min bästa vän och tillika tärna ska åka utomlands inom en månad och jobba, och kommer tillbaka några dagar innan mitt bröllop i augusti. Jag är jätteglad för hennes skull, och inte alls arg eller så, men funderar snarare över saker som ingick i hennes roll som tärna, bland annat möhippa, vi skulle leta och köpa hennes klänning ihop, hon skulle hjälpa mig med en secret box till morgongåva åt min m2b... Secret boxen kan jag avstå ifrån, klänningen kan hon köpa själv, men möhippan då? Jag vill gärna få en möhippa och vi har "pratat" om det, eller hintat lite sådär. När hon nu åker, ska jag prata med henne om att överlåta ansvaret till någon annan? Risken är annars att det inte blir nånting, för hon har försåeligt nog andra saker att tänka på. Vad säger ni?

• Svar på tråden Tärnan ska utomlands
  • A:s wife

du har väl andra kompisar som vill hippa dej? dom tar säkert tag i det, de kanske pratar med tärnan till och med. om jag vore du skulle jag släppa alla tankar på det och lita på dina kompisar! För visst är det inte lika kul att bli hippad om man bestämmer det själv? =)

• Joleen

MrsMoreira:

Det låter ju som om att ni har en god kommunikation och lätt att komma överens så du kanske ska ta upp det med henne? Var rak och säg som det är, de flesta tror nog att det är hennes ansvar som bästa vän och tärna så det är väl naturligt!

• Mrs. 170307

Jag skulle också säga: Vad säger hon? Ni verkar ju stå varandra nära och ha förståelse för varandra, hur har hon tänkt angående sitt tärnuppdrag? Hon kanske redan har utsett en "övergångstärna" för det akuta (som din möhippa t.ex. ).

Mitt råd: fråga henne. Som tärna har hon ju tagit på sig ett ansvar och hon har säkert funderat på en lösning för allt ni har planerat. Hon kanske håller koll på det hela över epost/mobiltelefoner?

• MrsMoreira

Jo, kanske skulle höra med henne om det... Förmodligen kommer hon inte kunna medverka vid eventuell hippa då hon kommer hem igen så sent inpå bröllopet. Vilket såklart är tråkigt men sånt är livet. Man kanske skulle fortsätta i samma stil som vi pratat förut, lite sådär "Eftersom du ska bort så kanske du ska fundera hur du gör med hippan...." bara för att påminna?

• Mrs. 170307

MrsMoreira: Självklart kan du fråga henne så! Och som sagt, du kanske överraskas med att hon har en väldigt utarbetat plan B - då har du oroat dig för "ingenting". Jag tror på öppen kommunikation och ärlighet, säg som det är, fråga och se vad du får för svar. Då har du något att utgå ifrån! Det ordnar sig ska du se!

• Wicks

om du orar dig för det så prata omdet emd henne )

• MrsMoreira

Jag skickade ett sms med texten "Du åker utomlands, jag vill gärna bli hippad. Du fixar det?"

Blev uppringd av sötisen som sa åt mig att "Jag är inte din bästa vän för ingenting, sluta fråga det fixar jag" :) Jag nämnde även att jag inte vill ha nånting pinsamt, och hon höll med, gillar inte heller sådant. Så jag kan lugnt luta mig tillbaka och släppa tanken på en hippa. Den kommer, den kommer bli trevlig, och jag behöver inte fundera mer! :)

Svar på tråden Tärnan ska utomlands