• Mjukglass

Hoppa över uppdrag?

Nu styr man inte över sin möhippa själv, men om så var fallet så hade jag nog helst hoppat över uppdragen då jag inte tycker att det verkar särskilt roligt. Tycker att andra aktiviteter, så som danskurs, gocart, musikvideoinspelning, restaurangbesök, massage osv verkar betydligt trevligare. Det är förstås min egen uppfattning och med den i åtanke känns det lite tråkigt att planera diverse uppdrag inför en kommande möhippa. Dessutom TROR jag att min vän är av samma uppfattning som jag. Tycker ni att jag kan hoppa över uppdrag, eller ser ni det som att det inte blir någon möhippa utan uppdrag?

• Svar på tråden Hoppa över uppdrag?
  • Mayasbröllop

Själv tycker jag att "uppdrag" är helt passé! Nu vill man väl bara ha en riktigt mysig dag med kompisarna och kanske lite party på kvällen! Jag vill iaf!

•  Miss Cee

De "Uppdrag" jag fick var anpassade efter mig och det vi skulle göra. Tex så skulle jag få sjunga in en låt i en studio och på väg dit fick jag i uppdrag att jag skulle sjunga jullåtar oavbrutet under bilresan (för att jag skulle hinna bli lite uppsjungen). Jag fattade ju inget alls, men det gjorde ju inget ;)

Ett uppdrag behöver ju absolut inte vara att gå på stan och göra saker, eller ens något pinsam eller jobbigt.

Men visst kan du skippa det!

• fröken inga

Bara ett inlägg. Möhippan är ju till för att kompisarna ska ha roligt - åt oss. Själv är jag säker på att jag inte kommer komma lindrigt undan. Det känns som jag kan bjuda på det

• MrsMoreira

fröken inga

JAg trodde möhippan var till för att mina kompisar skulle ordna en "sista" kväll som "singel" åt mig och därmed bör det vara någonting jag gillar?

• Lilla Li

Jag fick ett uppdrag på min möhippa i lördags - att hålla ett vattengympapass för mina tjejer + några främmande människor. Det pågick bara i 5 minuter och att stå och röra mig sådär framför folk är det absolut värsta jag kan tänka mig. Jag tyckte det var relativt snällt och med en så kort tidsbegränsning kändes det ok (och med lite alkoholintag innan ;)). Jag hade klarat mig utan det men känner samtidigt att det var kul att "liva upp" lite med något där jag verkligen behöver bjuda på mig själv. :)

•  Miss Cee

Att ha roligt ÅT någon annan tycker jag gränsar till mobbing och inget som hör hemma på en möhippa. trist med vänner med en sådan inställning.

Håller med tidigare talare att en möhippa (oavsett innehåll) är till för att visa bruden uppskattning och ge henne en rolig och minnesvärd "sista kväll med tjejerna".

MÖhippan är till för bruden, inte för hennes polare.

• PennyJenny

Eh, är möhippan till för att någon ska ha roligt åt mig, då är jag bara glad om jag inte får någon kan jag säga. Det är väl meningen att man ska ha kul tillsammans?! Jag har aldrig fattat det här med att ha förnedringsgrejer med i en möhippa eller att släpa runt stackars bruden på stan att göra massa pinsamma uppdrag. Om det är inte är så att bruden själv gillar sånt. Det finns gott om brudar som tycker att sälja pussar, fota killars magar osv är en kul grej och fine, då är det ju jättebra att hitta på något sådant.
    Men att möhippan skulle gå ut på att de andra ska ha roligt åt mig, nej, det finns inte ens i min värld.

Mjukglass>Att säga nej på själva möhippan kan ju dock samtidgit bli lite knepigt och risken finns ju att de som ordnat det blir besvikna på dig. Försök att plantera din önskning om att slippa åtminstonde offentliga uppdrag hos de som du tror kommer hålla i hippan och i värsta fall får du väl ta en diskussion med dem på själva dagen.

• Lilla Li

Själva möhippe- och svensexeidéen är ju från början till för att tråka personen ifråga. Lite som nollning. Däremot ska det ju såklart inte handla om att göra något förnedrande eller som gör att personen ifråga känner sig obehaglig till mods eller liknande.

• fröken inga

MrsMoreira
    Det kanske det är. Beror ju helt på vad de själva bestämmer. Förhoppningsvis så vet de att du inte uppskattar den traditionella elaka flamsiga typen av möhippa och planerar något annat. Men det är ju helt upp till dem. Det är ju inte alla som uppskattar att förnedra sina vänner som jag vet att mina gör.

• Nessan

Historiskt sett är möhippan INTE ALLS någon slags "nollning" eller förnedring av bruden, tvärtom!
    Brudens kvinnliga släktingar samlades till en fest där bruden fick bada och gjordes fin inför det stundande bröllopet.
    Om detta står bl.a. här på BT: (längst ned)
    www.brollopstorget.se/Traditioner/mohippa.php

• Lilla Li

Japp, men svensexan är ett fenomen som man tror uppstod i storstäder där man då "nollade" mannen ifråga.

• förhoppningsis

föredrar att mina vänner har roligt med mig framför åt mig.
    Uppdrag kan även vara sånt som fota "din blivande om 20 år" eller "drömbilen" osv

• förhoppningsis

Lilla Li, är du säker, hittade detta...

Svensexans historia
    I början på 1800-talet bjöd den blivande brudgummen hem sina vänner på middag för att fira att han snart skulle bli äkta man. Det var slut på tiden som oskuldsfull man, som just ordet sven antyder. Det finns de som tror att den andra delen av ordet svensexa skulle ha något med sex att göra, men så är inte fallet. En sexa var helt enkelt en middagsbjudning. Att det kallades sexa kom från början av att middagar förväntades börja klockan sex.

Svar på tråden Hoppa över uppdrag?