• ShjärtaP

    Thailand?

    Jag och min m2b har tänkt åka till Thailand på smekmånad men vi har inte riktigt bestämt vart i Thailand vi ska till.

    Är det någon som har tips på nån stad eller ö? den ska vara ganska lugn inte för mycket turister men det ska ändå finnas lite shopping, eller shopping kanske inte är så jätte viktig för man kan ju alltid åka till Bankok. Är jätte tacksam om tips på hotell också, jag har hört att det finns hotell som har rum eller bungalows med balkonger som man kan öppna och gå rätt in i poolen eller jacuzzin. Tips på nåt sånt hotell?

  • Svar på tråden Thailand?
  • MarLau

    Vill ni ha det riktigt lyxigt (åtminstone nå'n natt) så kanske Rayawadee på Phra Nang-stranden kan passa?
    Jag tror deras hemsida ligger på www.rayawadee.com

  • MrsFellerA

    Hej!

    Jag och min blivande ska gifta oss i Thailand och kommer bl.a. att åka till Koh Lanta, där själva bröllopet ska stå. Det ligger en bit nedanför Krabi och ska tydligen vara ganska så lungt, med fin natur. Det ska tydligen gå ganska lätt att ta sig med båt både till Phuket och Krabi därifrån (även om det säkert tar lite tid). Hur det ser ut med shopping i Koh Lanta vet jag inte, men vi ska resa på en kombinationsresa, så vi kommer att tillbringa ett par dagar i Bangkok först. Hotellet vi ska bo på i Koh Lanta heter Rawi Warin; www.rawiwarin.com

  • bröllops häxan

    Vi bodde på Layana Resort på Koh Lanta. Sjukt lyxigt. Underbar strand och fantastisk service för ett j*kligt bra pris.

  • Brud i Thailand....

    Hej J&K!
    Har tusen frågor kring.. Hur har ni ordnat med bröllopet?

    Vi vill också gifta oss i paradiset vi upptäckte för någon månad sedan, men har inte hunnit ta reda på så mkt ännu.
    Har ni någon där nere som ordnar med bröllopet? Vi har sett på nätet som ordnar och tar 14.000 BAT för att bli vigd av en buddistisk präst, vilket vi är lite sugna på. Frågan är ju sedan, blir det giltigt här i Sverige då?
    Bjuder ni ner gäster eller har ni enbart fest hemma (tänkte vi), om ni nu har fest hemma ;)
    Så nyfiken!!

  • Brud i Thailand....

    Om ni åker till Bankok och vill ha ett mycket fint och trevligt hotell så rekommenderar jag varmt "Banyan Tree"

  • ShjärtaP

    Åhh tack för alla svar:D ska in och kolla på hotellens hemsidor nu. Är det någon utav dom här hotellen som har en såndär dörr som man öppnar och går rakt in i poolen? är så himla sugen på ett sånt hotell:D

  • MrsFellerA

    Brud i Thailand (har bytt signatur från J&K till MrsFellerA):

    Ska försöka svara på alla frågor du hade...missar jag något så får du fråga igen.

    Vi har kontaktat en firma som heter Travel Insight, som förutom en massa annat ordnar bröllop på Koh Lanta. Dem har två hotell där dem vanligen ordar bröllopen, men kan också ordna på vissa andra hotell om önskemål finns. Kolla in www.travelinsight.net/

    Det finns nog andra företag som kan ordna också...om man googlar lite så kanske det dyker upp något. Tipset om Travel Insight fick vi är på BT. Dem kan tydligen vara lite sega på att svara på mail ibland, men alla jag läst om som har ordnat bröllop via dem har varit nöjda.

    För att vigseln ska kunna bli giltig i Sverige krävs det att den först är giltig i Thailand, vilket kräver lite pappersarbete. Vi sköter det som ska göras i Sverige och Travel Insight tar hand om det som ska göras i Thailand. Det vi ska göra är att: Från Skatteverket skaffa ett äktenskapscertifikat (som hindersprövning men speciellt om du ska gifta dig utomlands); skicka det tillsammans med passfoton/kopior på passen, referensbrev (på att ingen av oss är gifta, ska vara bevittnade) och inkomstuppgifter på mannen (i Thailand måste mannen bevisa att han kan försörja kvinnan)till UD, som gör något med dessa papper (vet inte riktigt vad ännu) och sedan skickar dem vidare till Thailändska ambassaden i Stockholm. Dem ska typ stämpla eller så och sedan skickar dem hem papprena till oss. Därefter ska vi skicka dem till en översättningsbyrå i Bangkok och därefter tar Travel Insight över. Papprena som vi ska skriva under i Thailand kommer att finnas på Koh Lanta när vi kommer dit. Vi skriver under dem på bröllopsdagen och så är vi gifta enligt Thailändsk lag. Sen har vi ju också en fin cermoni på stranden...

    Papprena skickas sedan åter igen till en översättningsbyrå, som skickar hem ett vigselbevis till oss i Sverige, som vi skickar till Skatteverket för att få vigseln godkänd i Sverige. Klart!

    Lite arbete, men betydligt mindre än att planera ett bröllop hemma i Sverige...

    Vi kommer att åka ner bara vi två. Vi vill bara ha det lungt och skönt!!! Vi kommer inte att ha någon bröllopsfest i efterhand. Vi hade tänkt det från början, men vi bor själva utomlands nu och tycker att det blir lite krångligt att ordna något utan att vara på plats. Sen bor våra respektive familjer i olika delar av Sverige, så vi kommer bara att ha en trevlig middag på restaurang (med närmaste familjen) på respektive ställe.

    Vi kommer att skicka ut kort, typ "Meddelande om vigsel" till familj, släkt och vänner, när vi kommer hem från Thailand, för att meddela att vi har gift oss.

    I Bangkok kommer vi att bo på Bangkok Marriott Resort, men tack ändå för tipset. Man vet aldrig när man ska tillbaka...

    Hoppas att det hjälper!

  • mrs åkerlind

    rekommenderar koh lanta, ta en tur till phi-phi island samt au nang (felstavat) . Kan åka båt mellan dessa. Toppenställen!

  • Brud i Thailand....

    Tack så jätte mycket MrsFellerA
    och förlåt att jag ställde en massa frågor i ShjärtaP. Jag puffar lite som tack ;)
    Om ni vill vara lite mer ensamma i Thailand så är det inte helt dumt att åka efter högsäsongen (och mkt billigare!). Har kompisar där nu (åkte 6 maj) och visst regnar det men det är sol varje dag och MYCKET mindre turister.

  • MrsFellerA

    Brud i Thailand:
    Ja...det kan jag verkligen tänka mig. Vi planerar att åka i mars nästa år, strax innan påsk. Det ska ju passa med jobb oxå...när man kan vara ledig och så. Har ni själv kommit så långt i planerandet att ni vet när ni ska åka?

  • Brud i Thailand....

    Så många som pratar om Koh Lanta men vi blev lite förälskade i Phuket. Vi gillar att ha lite folk omkring oss men vill nog ha en lugn strand under själva vigseln, även om vi hoppas på ett tempel. Fast vi funderar på att spara ytterligare o fixa själva...

    Klart är att våra föräldrar följer med ändå. Tror jag får starta en ny tråd för Thailandsbrudar.. om det inte redan finns.. kommer nog lite turist tips där med ;)

  • MrsFellerA

    Det finns/har funnits "bröllop i Thailand"-trådar, men jag tror att dem har stängts nu. Kanske dax att starta en ny?

  • Isa6

    MrsFellerA
    Jag och min blivande man ska gifta oss i februari nästa år på Koh Lanta. Vi har boka igenom Travel Insight men jag tror att jag blir tokig på dom snart. Dom är jätte sega att svara på mail. Nu har jag väntat på svar i flera veckor.
    Du skrev att dom kan vara lite sega att svara så jag undrar vad du har för erfarenhet av dom? Ska ni också gifta er genom dom?

  • kerisatsameu
    MrsFellerA skrev 2007-05-16 12:58:28 följande:

    ??????? ? ???????? (???????? ??????? ? J&K ?? MrsFellerA):

    ?????????? ???????? ?? ??? ???? ???????... ???? ? ???-?? ?????, ?? ??????????? ?????????? ??? ???.

    ?? ?????????? ? ???????? Travel Insight, ??????? ?????? ??????? ??????? ?????????? ???????????? ?????? ?? ??????? ?????. ? ??? ???? ??? ?????, ??? ??? ?????? ?????????? ???????, ?? ??? ??????? ???????? ????? ???????????? ? ? ?????? ??????. ???????? www.travelinsight.net/

    ????????, ???? ? ?????? ????????, ??????? ???? ????? ??? ????????????... ???? ?? ?????????, ???-?????? ????? ?????????. ????? ? Travel Insight, ??????? ?? ????????, ???? ?? BT. ????????, ?????? ??? ????? ??????? ???????? ???????? ?? ??????????? ??????, ?? ???, ? ??? ? ?????, ??? ????????????? ????? ??? ???????, ???? ????????.

    ????? ???? ??? ?????????????? ? ??????, ?? ??????? ?????? ???? ???????????? ? ????????, ??? ??????? ?????????? ?????????? ??????????. ?? ??????????? ? ???, ??? ????? ??????? ? ??????, ? Travel Insight ??????????? ? ???, ??? ????? ??????? ? ????????. ??? ??? ????? ???????, ??? ???: ???????? ????????????? ? ????? ? ????????? ?????????? ?????? (? ???????? ???????? ?? ???????????, ???????? ???? ?? ????????? ? ???? ?? ????????); ????????? ??? ?????? ? ??????????? ????????????/??????? ?????????, ????????????????? ???????? (??? ????? ?? ??? ?? ??????? ? ?????, ?????????? ???????????????????) ? ??????? ? ??????? ???? (? ???????? ??? ?????? ????????, ??? ?? ????? ????????? ???????) ? ???????????? ???????????? ??????????? ???, ??????? ???-?? ??????? ? ????? ???????? (???? ?? ???? ??? ??????), ? ????? ???????? ?? ? ?????????? ???????? ? ??????????. ?? ????? ????????? ?????? ??? ???-?? ? ???? ????, ? ????? ????????? ?????? ??? ?????. ????? ?? ???????? ?? ? ???? ????????? ? ????????, ? ????? Travel Insight ??????? ?? ???? ??????. ?????????, ??????? ?? ???????? ? ????????, ????? ?? ??????? ????, ???????? ?? ??????? ?????. ?? ??????????? ?? ? ???? ???????, ? ????? ????????? ???? ?? ??????? ???????. ????? ?? ????? ???????? ???????? ????????? ?? ?????...

    ????? ????????? ????? ???????????? ? ???? ?????????, ??????? ?????????? ??? ? ?????? ????????????? ? ?????, ??????? ?? ?????????? ? ????????? ?????????? ??? ????????? ????? ? ??????. ??????????!

    ?????? ???????, ?? ??????????? ??????, ??? ??????????? ??????? ????, ? ??????...

    ?? ?????? ???? ??????. ?? ?????? ?????, ????? ???? ????? ? ?????????!!! ????? ????? ? ??? ?? ????? ????????? ?????????. ?? ??? ?????? ? ?????? ??????, ?? ???? ?????? ????? ?? ???????? ? ??????, ??? ???????????? ???-??, ?? ???????? ???, ????? ??????????. ????? ???? ????? ????? ? ?????? ?????? ??????, ??? ??? ? ?????? ????? ?? ?????? ?????? ????????? ? ????????? (? ????? ??????? ??????).

    ????? ?? ???????? ????? ?? ????????, ?? ???????? ????????, ????? ??? «?????????? ? ?????», ?????, ????????????? ? ???????, ????? ???????? ? ???, ??? ?? ??????????.

    ? ???????? ?? ??????????? ? ????? Bangkok Marriott Resort, ?? ??? ????? ??????? ?? ?????. ??????? ?? ??????, ????? ?????????...

    ???????, ??? ???????!


    En bra översättningsbyrå översätter inte bara ord, utan fångar även betydelsen och budskapet bakom dem. En riktigt duktig översättare ser till att textens ton, stil och kulturella nyanser bevaras, vilket är avgörande för att kommunikationen ska vara effektiv och meningsfull https://www.stratcore.se/. Om du letar efter en översättningsbyrå som erbjuder högkvalitativa översättningar och verkligen förstår ditt budskap, rekommenderar jag att du besöker stratcore. Deras expertis säkerställer att din kommunikation är både korrekt och kulturellt anpassad.
Svar på tråden Thailand?