• chiqitita

Kultur krock med man från Indien?......

Min väninna har varit gift med en man vars familj är från Indien. Han är född här men har nog i grund och botten Indiska traditioner. Jag är bara nyfiken om någon här vet något om hur männen är därifrån och hur deras kvinnosyn är.
    Jag råkade nämligen höra hur han pratade med sin bror på telefonen och hur han frågade sin bror varför han lät sin fru prata sådär till honom. Och då hade hon inte sagt något otrevligt inte. Utan hon typ bara kallade på honom. Men han hade mage att ifrågasätta hans fru sådär! Ingen respekt alls för henne.
    Jag undrar därför att min kompis ibland har blivit ledsen över hur han pratar till henne med. Han kan var så överkänslig och reagera om hon bara skämtsamt säger något. Då blir han arg och säger till henne att inte vara otrevlig som om hon är ett barn som behöver uppfostras. Jag vet att hon blir orolig över det här och det fick mig att undersöka saken lite. Någon som vet något om Indisk kultur och kvinnosyn??

• Svar på tråden Kultur krock med man från Indien?......
  • chiqitita

Vad jag glömde fråga var om dom har samma kvinnosyn som män från Iran och Irak?
    Jag hoppas förstås inte det!

• Nini_m

Känner många män från kulturer i mellanöstern (bla Iran o Irak) och ingen av de har "dålig" kvinnosyn...du kan inte dra alla över en kam. Du skriver "...samma kvinnosyn som män från Iran och Irak" men alla där har inte samma kvinnosyn, precis som att alla indiska män inte har samma kvinnosyn. Du bör se till individer istället.

• ringsökaren

Som ovan skrev är det väldigt individuellt vilken kvinnosyn man har. Jag har några bekanta från Indien.

Majoriteten av dem verkar vara för jämlikehet. Ett par jag mött är exempelvis båda doktorander på universitetet och hjälps åt hemma. Ytterligare en är väldigt ödmjuk och fin människa.

KULTUREN/TRADITIONEN på vissa ställen i Indien är att kvinnan typ ska ta hand om mannen med mat, tvätt etc. Men jag TROR att detta kan variera beroende om man kommer från by, stad eller "samhällsklass". Den indier jag mött som kommer från "lägre klass" har haft en stor komplex över detta och oftare haft ett större behov av att "kontrollera" kvinnan och känna sig som en "kung" som blir uppassad. Men detta kan ju vara en personlighetsgrej och inte betyda att alla indier från "lägre klass" är så.

Så jag tror det är oklokt att generalisera. Indien är stort och det finns många människor.

Precis som här i Sverige finns det både bra och mindre bra människor och man väljer ju sin man efter hans personlighet. Hans kultur och värderingar är ju en del av honom och förhoppningsvis har man lärt känna honom innan man bestämmer sig för att gifta sig med honom.

• chiqitita

Tack för era svar! Jag var bara lite nyfiken efter allt jag hört. Och jag håller absolut med om att man ska ju inte dra alla över en kam inte. Vi får se om det blir några fler svar

• fjutjur brajd

Skulle också råda att se till personen och inte bara till vilket land personen är ifrån. Det finns ju även män i Sverige med en kvinnosyn som jag inte gillar.

Min sambo är från Iran och vi har en väldigt liknande människosyn. Han, liksom jag, är såklart för jämställdhet (även om han är den som mest lagar mat, tvättar och städar).

• pasia - www.js070707.blogg.se

Min blivande man är tamil (dock kristen, bott i Sverige halva livet) och i början reagerade han lite när jag höjde rösten mot honom, framför allt hans förädlrar blir "chockade" om jag säger vad jag tycker mot dem.

När vi är ute och stötter på andrsa människor från närliggande område så pratar dem endast med min m2b och ignorerar mig...

Självklart är inte jämställdheten generellt sett hos indiska män lika hög som hos svenska, fast personligen har jag inte så store problem med detta...

• Theresekarlsson

chiqitita

Min blivande är från Iran & han är världens mest snälla & omtänksamma man.....världens bästa pappa....vi kör helt jämställt hemma hos oss....

Men som sagt....alla är inte bra....man kan inte fråga hur män är från vissa länder, det går ju inte att säga....allt är ju olika från person till person.....

• lindza

Tyvärr så har ju män från vissa länder fått ett "dålig rykte" pga andra från samma land som inte är bra. Ta bara boken "Inte utan min dotter" Karln var ett svin men det betyder ju inte att alla därifrån är det. Oftast är det ju det "dåliga" som visas up för världen. En underbar man och pappa från ex Iran skrivs det ju inte så ofta bocker om.
    Men man ska nog iaf vara vaksam och observant på signaler oavsett om mannen (el kvinnan) är från Iran, Indien eller Sverige. Inte så att man ska vara orolig, analysera och nysta i allt, men lite på allerten skadar nog aldrig att vara.

• Gabbies

Till TS: Den man du beskriver i ditt första inlägg hade lika gärna kunnat vara en svensk man. Alla är olika och alla har olika kvinnosyn så är det bara.

• lindza

TS jag förstår din "oro" det händer så mycke sjuka grejer i vår värld.
    Och det är ju också intressant att höra hur olika delar av världen ser på olika saker även om man inte kan dra alla över en kam. Hur ser det generellt ut i ex. Indien, är det några delar i Indien som är mer för att frun ska vara hemma o fixa medan mannen jobbar osv. Varför är det så...Handlar det om ekonomi, uppfostran osv. Hur är det i sverige....generellt. Har det kanske med att länderna utvecklas...
    Såg nyss ett litet klipp på tv där en man, tror det var från Etiopien sa att kvinnor ska bära kjol. INTE byxor....*L*

Svar på tråden Kultur krock med man från Indien?......