tolfte maj tvåtusesju
Lördagen den 12 maj var den bästa dagen i mitt liv. Här kommer min berättelse:
Förberedelserna för vårt bröllop med 150 gäster var många. Eftersom jag är en riktig perfektionist var allt planerat in i minsta detalj. Det enda som kändes att jag absolut inte kunde göra något åt var vädret. Måndag-fredag hade det regnat varenda dag. Vi hade bestämt oss redan innan att vi skulle ha lika roligt om det skulle regna på lördagen, men båda visste innerst inne att det inte skulle bli samma sak med regn på bröllopsdagen.
Det som gjorde att vi båda kände oss stressade och att det blev lite mycket mot slutet, var att vi är bosatta i Göteborg men skulle ha vårt bröllop i mannens hemort, Tidaholm som ligger 15 mil (1,5 h med bil) från Göteborg. Att inte alltid kunna vara på plats utan planera så mycket som möjligt innan vi drog dit varje gång, gjorde att vi fick lägga ner mycket tid på att organisera planeringen.
Vi hade hittat världens underbaraste festvåning mitt i stan som låg längs med ån Tidan. Nyrenässansstil, stuckaturer, högt i tak, rymlig, gångavstånd till närmsta hotell för långväga gäster. Allt var perfekt, förutom köket. Litet och inte tillräckligt med plats att laga mat till 150 gäster. Eftersom en god vän till oss, som äger en restaurang i Göteborg, skulle stå för maten, bestämde vi ganska snart att han skulle laga maten i Göteborg på lördag förmiddag och transportera upp den i värmeugnar. Vi bestämde gemensamt att vi skulle ha grillbuffé med olika tillbehör. Vi ville ha ett mer avslappnat bröllop och låta gästerna röra lite på sig och inte sitta stil i flera timmar under middagen, så det passade oss perfekt med buffé.
Onsdag fm. hämtade jag upp min syster, tillika tärna, från flygplatsen. Genast satte jag henne på arbete, vilket hon inte hade ngt emot. Torsdagen åkte jag, mannen och tärnan upp till Tidaholm för att duka upp med bord, stolar, porslin m.m. Trötta kom jag och systern hem sent på kvällen. Mannen stannade kvar för att kunna vara där på fredag morgon o bära in all alkoholhaltig dryck i baren.
På fredag vaknade jag upp trött. Gjorde en brasiliansk vaxning och då vaknade jag till ordentligt må ni tro ;)
Det spöregnade i Göteborg, likaså i Tidaholm. Orkade inte ens tänka på vädret.
Hämtade en specialbeställning på öl från systemet som vi gjort. Ett kroatiskt öl som vi beställt från Luleå (!). Ville ha ett öl som representerar mitt ursprung.
Sedan var det dags för manikyr. Blev jättenöjd! Efter det träffade jag min tärna och bestman. Vi hämtade blommorna och ljusen till bordsdekoreringen och blommorna till kyrkan. Sedan åkte vi återigen mot Tidaholm och Kungslena kyrkan för genrep med prästen. Mötte även upp mannen där. Var så glad över att se honom.
Genrepet gick bra. Alla fyra var fnissiga. Vi kunde inget annat än skratta åt regnet som bara öste ner. Vi pyntade kyrkan och åkte sedan vidare mot festvåningen.
Vi lade ut bordsplaceringslappar, blommor och ljus på borden. Slutresultatet blev så vackert!! Satte best mannen i arbete med att doppa jordgubbar i choklad. Vi åkte från Tidaholm mot Göteborg kl 22.30. Fick panik i bilen... måste sova!!
Hemma runt 24-tiden. Åkte snabbt till föräldrahemmet för att hälsa på min väninna som kommit från Milano som skulle fota bröllopet.
Tror jag somnade 02.00. Upp 05.30 för att duscha och göra mig i ordning. Klockan 06.30 skulle jag vara hos frisören. Mannen körde mig dit.
Vädret var som beställt, klart och soligt. Inte ett moln så långt ögat kunde se. Yes!
Var otroligt skönt att sitta o bli omhändertagen. Hade släppt allt som har med bröllopet att göra. Nu får det gå som det går, tänkte jag.
Jag och frisören var helt ensamma på salongen hela tiden, vilket var jätteskönt. Var färdig en halvtimme innan beräknad tid. Satt och pratade lite med henne medans jag väntade på att gå till sminkösen, som ligger 100 m därifrån. Gick dit och samma sak där, jättelugnt bara hon och jag. Oj, måste berätta att jag blev supernöjd med både hår och make. Aldrig känt mig vackrare. All konsultation har varit till hjälp för det blev precis så som jag ville ha det.
Tillbaka till salongen där min tärna och vår väninna fick sina håruppsättningar. Jag var hur lugn som helst. Allt gick enligt tidsschemat. När tjejerna var färdiga gick vi för att möta upp mannen och bestmannen. De hade varit och hämtat min bukett, sina corsager och tärnans armcorsage. Världens underbaraste bukett liljekonvaljer. Precis så som jag ville ha den. Och åh, vad härligt det var att se mannen. Han blev så glad över att se mig. Han tyckte jag var vacker, vilket gladde mig :)
Sedan satte vi oss i bilen och åkte mot Tidaholm och mannens föräldrahem. Det var skönt att ha den tiden i bilen. Vi småpratade, var glada och förvånansvärt lugna.
Väl framme åt vi lunch som svärmor hade lagat, fortfarande allt enligt tidsschemat. Sedan var det dags för oss att byta om. Jag, tärnan och vår väninna från Milano (som även var en av fotograferna) på övervåningen och mannen och bestmannen på undervåningen.
För mig var det ganska lätt, skulle bara ta på mig klänningen o skorna, allt annat var redan färdigt. Värre var det med tjejerna. De skulle sminka sig och ta på sig. Så där sprack tidsplanen. Skulle ha träffat fotografen utanför kyrkan 13.45. Vi åkte hemifrån först 14.30. Usch vad jag kände mig stressad. Till slut blev det att jag hjälpte min tärna istället för att hon skulle stötta mig.
Väl på plats tog vi så många bilder som vi bara kunde utanför kyrkan. Därefter snabbt vidare till ett annat ställe innan gästerna hann komma till kyrkan.
Och gästerna...
Vi hade ordnat en buss som skulle transportera alla gäster från Göteborg. Mannens morbror var bussvärd. Vi hade ordnat så att bussen stannade mitt i bushen där mina två bröder med respektive stog och väntade in dom med kaffe, crostini med hemmagjord pesto. Det blev succé!
När alla gästerna väl kom till kyrkan välkomnades de med kroatisk folkmusik (3 musikanter) och lite tilltugg och päronkonjak. Alla gäster fick en corsage av rosmarin satt på bröstfickan. Även detta minglet blev en succé.
Sedan in i världens vackraste kyrka. Det är en liten kyrka från 1200-talet. Gästerna fick precis plats. Det var helt fantastiskt att komma in i kyrkan och se alla gäster. De hade rest så långt för vår skull. En väldigt speciell känsla, måste jag säga.
Vigseln var helt fantastisk.
Möttes av ett underbart jubel när vi kom ut. En riktigt skön känsla.
Drog iväg i vår söta barockängel (BMW) från 1956. Väl framme vid festlokalen möttes vi av en underbar syn. Alla gäster var på plats och hade radat upp sig i två led, männen på högra sidan och tjejerna på vänstra sidan. När vi kom ut ur bilen bjöds vi på champagne av kocken och fick sedan gå genom denna gång och skåla med alla. Samtidigt spelade musikanterna vid sidan om och grillarna var igång och det luktade underbart. Och solen stog och stekte. Vilken underbar känsla!!
Gästerna gick in och satte sig och vi tog lite kort utanför med föräldrar och syskon. Sedan gick vi in sist och vi möttes av applåder som aldrig ville ta slut.
Förrätten var redan serverad på bordet. Ihoprullad bresaola med fyllning av philadelphiaost, ruccola och parmesan.
Våra toastmasterpar var underbara. Det var alldeles lagom med tal.
Sedan var det dags för huvudrätten; Grillad skånebiff med råstekt potatis, grönsaksris, massa färska grönsaker, en hel del olika såser som aiola och barbeque m.m.
Till efterrätt hade vi bröllopstårtan med kaffe och avec.
Sedan började festen med dans. En helt underbar kväll!!!
Vi avslutade festen (ca kl 02) med ett helt enastående fyrverkeri. Höll säkert på i 10 minuter. Det har t.o.m. stått om detta i Tidaholm största tidning ;)
Efter det åkte vi mot Göteborg och mot hotellet som vi skulle spendera bröllopsnatten i. Men festen fortsatte en stund efter för resten av gästerna innan bussen kom och hämtade upp alla gäster från Göteborg.
Vi åkte mot Göteborg i vår lilla barockängel. Vi var trötta men satt ändå och småpratade om bröllopet. Det var faktiskt väldigt skönt att ha den tiden i bilen till att bara sitta och prata.
Mannen blev rörd och det är första gången som jag sett honom gråta. Han blev rörd av alla fina tal som hans familj hade hållit. Hans syskonbarn hade sagt så vackra saker om honom. Han hade fått en sådan kram av sina bröder som han aldrig fått innan i sitt liv och det hade betytt så mycket för honom. Även jag blev rörd och där satt vi bak i vår barockängel höll varandra i handen och ville aldrig att tiden skulle försvinna.
En underbar dag var på väg att ta slut. Aldrig någonsin kommer jag glömma denna dag som var den bästa dagen i mitt liv.