• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • Fru The

vi har inte väldigt mycket pengar och väljer då att anpassa så att festen blir billigare. Lagar en viss del av maten själv och har annat som inte kostar så mycket. Vi ligger lite över budget-bröllop, men det är inte herrgård-klass på det heller. Man har ofta alternativ till att ta ut kuvertavgift och dessutom så tycker jag personligen att 400kr/kuvert är på tok för dyrt. Så mycket ger man inte ens normalt i present.

Allt handlar om prioriteringar, men mat för 400kr/person kostar det ju inte ens på restaurangen i vår by...

• erkiperki

Det är ett budgetbröllop redan nu, ingen flott lokal o.s.v. Iof så skulle jag ha skrivit att släkten är lite arg för att det är dyrt men argast för att de har fräckheten att TA BETALT för sitt bröllop...

• erkiperki

Men visst, ska man diskutera priset så hade hälften varit lagom.. Men det skulle ha blivit lika sura miner ändå.

• Fru The

då undrar jag lite vad som bjuds och hur de egentligen har räknat ut sin kuvertavgift. För 400kr/kuvert låter sannerligen dyrt för att vara ett budget-bröllop. Själv har vi en mat- och dryckkostnad på 150kr/person inkl. all mat, dryck och snacks m.m. på festen.

Man undrar ju om de har räknat på maten eller hela bröllopet när de har satt kuvertavgiften i alla fall. För en kuvertavgift ska ENBART täcka middagen. Alltså maten och drycken till just maten, inget annat...

Jag hade inte själv gått på ett bröllop där kuvertavgiften låg på mer än 200kr. Man är ofta 2 personer i varje familj som ska gå och det blir dyrt i alla fall.

• Inka77

Låter som sagts innan väldigt mycket?? Skulle vi ta ut kuvert avgift för maten o vin/öl mm så skulle det kosta max 150:- per person. Låter nästan som gästerna får betala bröllopsklänning mm mm mmm oxå?

• bröllops häxan

asså i kuvert avgiften ska det vara matens kostnad (det är det som kuvert betyder) inget annat. Lokal , kläder, och allt annat runt omkring ska inte gästerna betala..

Så 400kr är på tok för mycket att ta betalt för mat. Enligt mig. 200-250kr låter mer normalt. Om det är budget bröllop det handlar om. Dat blir så att gästen betalar för sin mat själv. Gör er äran att delta på en middag för att fira att ni har gift er. Hur ni gör det(hur dyr klänning och allt ni lägger ner runt omkring) är verkligen inget ni ska besvära era gäster med.

• bröllops häxan

och ja!! Det är otroligt fräckt att "TA BETALT" för sitt bröllop...

Dock inte att fråga om gästerna vill käka med er efter vigseln och betala måltiden själv för att ni inte har råd.

• Thailands brud

Jag blir också smått irriterad när vi får inbjudningar till bröllop där kuvertavgiften är hög, känns inte som om man ska ta betalt när man gifter sig, ffa inte så stora summor. För en familj på 4 personer innebär detta 1200 kr & hur många läger ut 1200 kr på en present?

Tycker väl iofs att det känns lika illa när folk har en kruka/urna på festen där ma nska lägga sitt bidrag till resa eller vad det nu kan vara. Känns bara girigt o väldigt väldigt illa...

Har man inte råd att bjuda på middag så kan man faktiskt ha en annan typ av tillställning, ´tror det är en riktigt party killer när gästerna får betala för sig...

• Bruden blå

Ja jag tillhör ju skaran som inte gillar kuvertavgifter.
    Man kan komma ner bra mycket mer i pris än 400. särsklit om man gör det själv.
    Tycker man skall välja efter vad som plåboken tillåter, och då menar jag ens egna plånbok. Man ska ju inte gräva i andras plånböcker för att ha råd med sitt eget bröllop. Så jag förstår att släkten är sur.

•  Miss Cee

Jag förstår släkten. Ska jag betala 400kr för en middag så vill jag själv bestämma vad jag ska äta och dricka.

400kr är alldeles för mycket.

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift