Vår underbara dag!!!!!
Min berättelse:
Dagen innan bröllopet var det full gas hela dagen. Vi var i festlokalen större delen av dagen och dukade, fixade och donade. Kom inte i säng förrän 23 på fredagkvällen och trodde jag skulle ha svårt att somna men jag somnade som en stock ända till klockan ringde vid 6-tiden på lördagen, vår bröllopsdag!
Jag och min tärna packade ihop oss och blev hämtade av taxi utanför porten kl 6.50, eftersom jag skulle vara hos frisören redan kl 7.00. Det var grått ute och regnet hängde i luften?..trist! De skulle ha flera brudar den dagen så jag valde att komma tidigt för att bli klar tidigt och slippa stressa till fotograferingen kl 12.30. När vi kom till frisören blev det till att lägga upp håret på spolar och sitta under torkhuven i nära en timma. Under tiden fixades mina tärna (min syster) i håret och fick en jättetuff uppsättning. Vi fick en frukt & chokladbricka med massa smått och gott och även en flaska mousserande vin som vi delade på. Dock inte kl 7, utan den ?gick vi loss? på först vid 9-tiden.
Sofia, min frisör, gjorde en jättefin halvuppsatt frisyr, med både tvinnat och flätat hår. Slöjan fästes mitt bak på huvudet. Jag hade köpt ett smalt diadem med pärlor, men tyckte nog att det skulle bli ?kaka på kaka? att ha både slöja och diadem, men Sofia satte fast det och jag tittade mig själv i spegeln och tyckte det blev himla vackert. Efter håret var det dags för sminkning och påklädning. Under sminkingen sprack himlen upp och det blev strålande solsken!!!! Mitt i påklädningen ringer m2b och säger att det blivit problem på hotellet. Vi hade bokat bröllopssvit på hotellet, men eftersom vi inte kunde utnyttja sen utcheckning pga att vi stack iväg på bröllopsresa dagen efter hade jag trippelkollat om det var ok om vi kunde få checka in vid 10-tiden istället så brudgum och bestman kunde få göra sig klara på hotellrummet. Fick prata med tjejen i receptionen som var samma tjej som lovat oss tidig incheckning. Hon sa att de lovat för mycket och att hon beklagade så mycket??. Nu löste det sig i alla fall, killarna gick på stan och köpte lunch och vi fick vänta 25 minuter i lobbyn innan vi fick tillgång till rummet en timma senare än utlovat.
Jag och tärnan gick med upp på rummet för att få lite mat i oss och jag tog av mig klänningen för jag var så varm plus att jag inte ville riskera att spilla, så jag satt i underkjol och BH och åt lunch och drack champagne. Medan killarna gjorde sig i ordning gick jag och tärnan ner och satt i lobbyn och väntade. När m2b kom ner för den stora trappan kunde jag inte hålla mig längre, jag började gråta, han var sååååå fin!
Kl 12.30 var det dags att träffa fotografen i Trädgårdsföreningen i Göteborg, endast två minuters gångväg från Hotell Eggers där vi bokat bröllopsnatten. Vi tog jättefina bilder vid kanalen och en del crazy kort med tärna och bestman. Sen när jag skulle sätta mig på huk på gräsmattan vid kanalen var det lite sankt så jag fick jättefula fläckar på mina satinskor, men mitt upp i fotograferingen blåste det förbi en och det syntes ändå inte under den långa klänningen. Gick vidare upp på Kungsgatan och här ville fotografen ta en massa bilder av oss i folkhavet av lördagsflanerande shoppar e. Helcrazy! Men vi var inte sena att hänga på. Fattar inte att jag faktiskt SATT på Kungsgatan?..Fick se bilden i kameran och de blev verkligen läckra bilder. Efter det tog vi bilder i en gammal byggnad med stora höga fönster och trasigt tegelbruk på väggarna, också jättecoolt!
Väl tillbaka på hotellet var det dags för en sista upp-piffning innan min kära BT-kompis stod utanför och väntade för att köra oss till kyrkan. Vi var lite tidiga så vi fick köra ett varv eftersom gästerna fortfarande stod ute på kyrkbacken. Nu var vi rejält nervösa!!!!
När kyrkklockorna tystnat hörde vi orgeln som började spela och sen gick portarna upp! Kommer inte ihåg vilka jag tittade på under ingångsmarschen förutom mina föräldrar och svärföräldrar, som allihopa grät och då började jag darra på läpparna och kunde inte hålla tillbaka jag heller. Hela vigseln är som ett töcken, kommer inte ihåg så mycket mer än att jag svarade ja, och att solisten sjöng så otroligt vackert!!! Hon sjöng: ?Love is all around?, ?För kärlekens skull? och ?Att älska dig?. Lite otippat att svärfar satt och torkade tårar på första bänkrad!
Ute på kyrkbacken blev det kramkalas utan dess like! Alla mina ?fikasugna bröllopsplanerare i Göteborg? var där (nästan alla i alla fall). Verkligen kul att så många kom till vigseln som inte var bjudna på festen.
Sen kom vår transport som svärfar var ansvarig för, en Ford Mustang från -65. Hur cool som helst! Röd med vita skinnsäten. Är lite anti ?raggarbilar?, men detta var verkligen inget jag liknar vid en raggarbil. Vi tog en biltur på 25-30 minuter och svängde faktiskt inte på en Shellmack och köpte en Mer-festis, för vi var så törstiga! Hahahha!
Framme vid festlokalen stod alla gäster utanför med champagne i glasen. Här minglade vi ett tag innan toastmaster, min bror, hälsade välkomna och vi satte oss till bords. Var lite orolig innan eftersom vi hyrt in 3 proffesionella servitriser och bett 3 kompisar till min syster att vara med och servera, som aldrig serverat i hela sitt liv. När en av de inhyrda servitriserna serverade vin till mig sa hon: ?Vilka duktiga tjejer ni fått tag på!!!?. Då kände jag att jag kunde slappna och av och hela middagen gick smidigt med servering av såväl mat som dryck.
Under middagen som bestod av Toast Skagen till förrätt och fläskfilé, potatisgratäng, madeirasås och grönsakstårta till huvudrätt, samt kaffe och avec och bakelse med vanilj och björnbärspanacotta på mandelbotten, blev vi uppvaktade med inte mindre än 14 tal och spex!!! Inga långrandiga i mitt tyckte, dock några roligare och fyndigare än andra. Pappas, svärfars och min mormors tal var väldigt rörande, inte ett öga var torrt! Sen hade mina barndomskamrater skrivit limerickar om mig och våra upptåg, också himla uppskattat! Möhippegänget gick upp och sjöng ?Bra Vibrationer? som vi sjöng flitigt på möhippan och de sa att jag fick fylla i när jag ville. Hade fått en kavel av min faster (det enda en fru behöver enligt henne, hahah!) Tog kaveln som mikrofon och sjöng i så det ekade i hela lokalen. Fick stående ovationer!
Efter kaffet var det då dags för valsen som min man blivit trackad för i månader innan, eftersom han är känd för att ha NOLL taktkänsla! Vad ingen visste var att vi faktiskt gått på valskurs sen i februari hos en vän till familjen och övat, övat och övat i säkert 30 timmar! Dansade till ?Av längtan till dig? och alla hakor var nere i golvet. Det var en koerografi i värsta ?Let?s Dance?-anda och det blev allmänt jubel efteråt och alla ropade ?En gång till! En gång till!? Så vi fick dansa en gång till och då var folk beredda med kameror och videokameror. Helt sjuk känsla!!
Sen var det dags för vår entertainer/trubadur att entra scenen. Han sjöng en massa covers med bla Creedence, och andra gamla godingar. Vi dansade hela natten och helt plötsligt var klockan 2.30 och bussen med långväga gäster skulle avgå. I och med detta ?dog? festen och busschauffören var snäll att ta ett stopp inne i stan också så folk slapp ta taxi. Vi hoppade på bussen och åkte med in till stan och det var ett jäkla tryck på bussen, med sång och skrål!
Uppe på hotellrummet var vi helt uppe i varv och pratade i mun på varandra om hela dagen, om vad folk sagt och gjort! Dagen efter stack vi på bröllopsresa till Budapest, en helt underbar stad! Mobilen gick varm, fick tack-SMS från gäster som sa att det var en sååååå rolig fest och helt underbar dag.
Vi är beredda på att hålla med och säga att det var den bästa dagen i våra liv, vi fick precis en sån dag som vi ville ha. Även om hotellet gjorde bort sig med bokningen, och att skorna blev fläckiga under fotograferingen så glömmer man problemen fort när allt annat var så underbart!!!!
Till er som har er dag framför er, ett råd är att stanna upp känna att det är ER dag och bara NJUT!!!!!