• IdaSil21

Rida från vigselplatsen?

Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av att rida från vigselplatsen?
    Vi har tänkt ha vigseln på en äng och sedan festen i ett stort tält på mina föräldrars trädgård.
    Det är bara 150-200 meter mellan ängen och huset men jag vill ju inte gå den biten utan tänkte rida dit och sedan rida tillsammans med min blivande tillbaka till huset. Men är det någon som har någon erfarenhet av detta?
    Tacksam för alla som har varit med om något liknande.
    //Ida

• Svar på tråden Rida från vigselplatsen?
  • Joleen

Låter väldigt vackert, tänk bara på att långa släp och slöjor mm kan skrämma en häst som har lite temperament!

• Julikulla

Det är min dröm, faktiskt. Har en egen häst, en haflinger, som är så otroligt vacker! Han skulle passa perfekt att rida iväg på.
    Kruxet: Han skulle förmodligen bli rädd för klänningen och skena iväg i panik från "det vita monstret" på ryggen.
    Resultat: Något brutet om man har otur och en förstörd klänning..

• TigerLinn

låter jätte msyigt jag skulle vilja åka häst och vagn men jag tror inte de går att ordna då vi har 30 m mellan kykran å lokalen

• Thailands brud

Jag är ryttare och uppfödare sedan många år tillbaka och mitt råd til dig är att fundera noga över valet. Är du en erfaren ryttare?

Hästar är experter på att känna av puls o nerver på en människa, är du nervös så kommer hästen att bli det. Det är ett väldigt arbete att kliva upp på en häst i fina kläder och hur kul är det om du skulle ramla av?

Jag har funderat på att göra det själv på någon av mina dressyrhästar men lagt ner projektet pga alla risker som det innebär. Framförallt kan det blir ett stressmoment för hästen och säkerheten måste gå före. Om du ändå känner att du vill genomföra det så är det viktigt att du känner hästen och tar dig tid att träffa den och öva lite med kanske ett lakan eller så för att se hur den reagerar. Lycka till!

• Thailands brud

Nu lät jag väldigt negativ, inte meningen... Men fundera noga över det och planera det in i minsta detalj med erfarna människor runt omkring.

• påskhönan

Håller med både Julikullan och Thailandsbruden, även den snällaste lugnaste häst kan få spader och att sitta på en skenande kuse med klänning o slöja är ju ingen "hit". Kanske en fin bärstol a la Cleopatra kan vara ett alternativ? Det kan ju få vara ett "hedersuppdrag" för några armstarka vänner....Lycka till!

• cornetto

Hörs spännande men som kyrkvaktmästare får man höra mycket ,vår ena präst hade en utomhus vigsel och bruden skulle rida därifrån sittande i damsadel,det hade regnat under dagen ,hästen blev uppjagad,bruden stöp som en fura och klänningen såg ut som ... ja tänk er själv.

• Superpuman

Jag skulle nog tänka mig för en extra gång innan jag tog hästen. För mycket kan gå snett.

• skördefest07

Om du har någon som leder hästen så ska det nog gå bra! Du kan ju träna med lakan och annat hängande fladdrande innan så din häst är van!

Låter jättevackert! Min häst (en haflingerkorsning) ska dra oss i häst och vagn från kyrkan.

Svar på tråden Rida från vigselplatsen?