Inlägg från: bröllopsängeln |Visa alla inlägg
  • bröllopsängeln

Bröllopsängeln är Fru -26.05.2007

Äntligen komemr min rapport;) Men en låååååååååååååång.

VÄDRET ? 10 poäng
    Hihiii äntligen var det vår tur!! Väderprognosen hade lovat regn men vi vaknade till en strålande sommardag med 23 grader varmt. Någon däruppe tänkte nog på oss;)

FÖRBEREDELSER-10 poäng
    Vi åt frukost och duschade innan de båda tärnorna och smink och hårtjejen Emma Nors ( som är precis så bra som alla säger här på BT, Tack för tipset!) dök upp klockan 9.20. Mitt hår fixades genom att läggas upp på värmespolar och sedan lockas med locktång. Tärnorna kom klockan 9.00 och de sminkades och klänningen nålades in ( den var för liten när jag köpte den men för stor på dagen D). Sist sminkades jag  Ingen nervositet infann sig. Däremot tog det lång tid att nåla in kläderna och få på sig underkjol och strumpor. Jag fick på mig örhängen men sen fick vi skynda ut till taxin som tog oss till Bergianska trädgården. Så halsbandet fick komma på först i taxin. För att skydda klänningen lade vi ut en vit presenning på sätet, man vet ju inte vem som suttit där innan;)

FOTOGRAFERING- 9 poäng
    Strax efter två anlände jag och tärnorna till Bergianska trädgården där min blivande man och hans bror och fotografen stog och väntade. Så fort jag såg honom genom taxin höll jag på att börja gråta han var såååå stilig i sin frockcoat?Väl ute började vi promenera till de platser vi valt ut att fotas vid. Allt funkade bra förutom att fotografen glömt bort lite om vad vi kommit överrens om så vi fick styra upp lite. Och vissa bilder ville han inte ta längre så vi får se hoppas det blir några bra bilder. Vi kände oss väldigt stressade på slutet och därför han vi inte med alla bilder innan vår gråsilvriga rolls roys hämtade upp oss för att köra till kyrkan.

KYRKAN- 8 poäng
    Väl framme började alla fokusera på sina uppdrag när vi väntade i sakristian, jag stressade snabbt på mig lite extra smink eftersom det nu var två timmar i solsken som satt lite spår i sminket När jag stod med pappa utanför kyrkportarna med min underbara bukett bestående av avalange rosor och sweet avalange och vaxblommor var jag inte ens nervös. Mendelsson brudmarsch började spelas och dåååå insåg jag att jag hade fel skor på mig. Jag hade glömt byta till mina skor med höga klackar och hade nu på mig mina rosa gympaskor!!! Detta gjorde att klänningen var för lång?menmen försent att byta. Sååå vi tågade in genom portarna med tre underbart söta näbbar först där flickorna höll sin bror i varsin hand och i andra handen hade de en liten liljekonvaljbukett. Sen gick pappa och jag och jag trampade på min klänning varje steg jag tog. Då blev jag gråtfärdig och viskade till pappa jag har fel skor hjälp..han tog tag i min klänning och lyfte upp den lite fint och höll mig samtidigt i handen det såg lite roligt ut kan jag tro *fniss* men då kunde jag gå iaf. Lättad över att inte behöva snubbla hela vägen fram började tårarna rinna när jag gick framåt med pappa och några riktiga snyftningar kom nog också. Tärnorna kom strax efter oss med sina ljusblåklänningar och pionbuketter.Väl framme vid första bänken lämnades jag över till min blivande och vi gick resten av biten mot altar ringen och jag viskade ? jag har fel skor? Det gör inget lugnade han mig och sen tänkte jag inte mer på skorna Prästen var så mysig och höll ett fint tal till oss. Vi hade tre psalmer 411- Gud har omsorg om vårt släkte, 791- Du vet väl om att du är värdefull, 84- Vi lyfter våra hjärtan. Min kusin sjöng två solosånger som var jättefina den ena var hela livet ut och den andra bröllopsvälsignelsen(akapella låt med ungefär samma text som det prästen säger). Och bestmannen sjöng vår låt ? Du är aldrig ensam-Mauro Scocco? När vi skulle säga våra löften brast min röst flera gånger och jag är nog den brud som gråtit mest någonsin i kyrkan?passande nog hade jag glömt min specialbeställda spetsnäsduk i sakristian. Men min man hade passande nog en bunt pappersservetter. Det kändes skönt att inte vara ensam att snyfta jag hörde snyftningar i bänkarna och många kom fram och berättade att de börjat gråta när min röst brast. Så det var inte bara jag som var rörd till tårar, men jag skylle fortfarande på att det var skornas fel;) Vi tågade ut till Gånglåt från Äppelbo och utanför kyrkan stog ett gäng spelmän och tog över låten medan orgeln innanför kyrkan avslutade så låten fortsatte två ggr och sen körde de lite flera låtar. Superduktiga var de. Vi gick runt kyrkan innan gästerna han ut och gick sen ut igen och tog emot riskastning och såpbubblor..vilka var svåra att få upp i luften. All musik och vigseln är värda en 10:a men mina skor och näsduken tog ner betyget lite?

ROLLSROYSEN-10 poäng
    Åhh den var så fin och hämtade så klart upp oss efter vigseln och vi tog en tur som man och fru och fick champange att skåla i medan vi körde runt och folk tutade och vinkade som vi var kungligheter. Efter 20 minuter körde vi fram till festlokalen Wärdshuset Lasse-Maja. Där väntade alla gäster med champagneglasen redo och vi togs emot av personalen med varsitt glas champagne och jordgubbar. MUMS!! Välkomstskålen skedde utomhus av Toastmadamen som samlade oss och våra föräldrar på trappan innan hon utbringade skålen för oss. Sen tog vi gruppbild och alla gäster förevigades en och en.

MIDDAGEN 9 poäng
    Maten var supergod och precis som vi tänkt oss. Till förrätt hade vi chevretoast med päron och rosmarinhonung, Varmrätt var baconlindad fläskfilé med potatisgratäng och sockerärtor och cognacsås. Efterrätt var vaniljpannacotta med hallonsås och knäckflarn. Det är den godaste middag jag ätit på länge. Vi fick otroligt många och vackra tal så tårarna flödade hela kvällen. Ett tips är att om man har gäster som gärna vill säga något men inte vågar hålla tal är att tipsa om att de kan lämna talet nerskrivet på ett papper till toastmadamen som sen kan läsa upp det. Det hade både min pappa som varit väldigt sjuk och därför inte hade orken och min tystlåtna men underbara syster och tärna gjort och jag var lika glad för det som om de skulle hållit talen själva. Hellre lösa det så än att bli utan tal. Tyvärr blev det missförstånd med serveringen och jag fick känna på hur det var att drabbas av nerver på bröllopsdagen. Jag blev såå upprörd och arg så jag tror blodet kokade. Vi valde restaurang utefter att få en viss känsla av lyx denna dag och betalade för kvalitet. Men en miss skedde i serveringen vilket fick bruden att rusa ut i köket uppjagad till tusen och nästan gråta av förtvivlan då bordsserveringen som var utlovad att ske på tallrik var på väg att ske ur kärl där alla tog för sig av maten själva?en liten petitess för vissa men det var den enda detalj vi verkligen brydde oss om när vi bokade lokal att alla skulle få maten serverad på tallrik då vi tycker det känns finare och därför valde vi ett ställe som kunde utlova det.( Andra håller inte med om detta det vet jag men VI tycker så) Köket tog emot mina synpunkter och lugnade mig snabbt och lovade att ta tillbaka allt och lägga upp på tallrik. Ingen hade hunnit börja ta mat då inga tallrikar fanns så köket ordnade snabbt det som jag ville ha-ingen väntetid alls och de flesta gäster märkte ingenting. Det kallar jag proffsigt skött av köket att snabbt rätta till ett fel utan någon sur min. Det tog en stund innan adrenalinet försvunnit men sen var jag lugn och middagen var så god och lyckad så jag njuter än idag.

TÅRTAN 10 poäng

Åh den var så god. Chokladbottnar med konjaksgrädde och chokladöverdrag och chokladtryffel inuti. Såååååå smarrig och massor av vita marsipanrosor på tårtan. Sååå gott.

SVITEN 10 poäng

Vi bodde på Hotel Rival och oj vilken lyxig svit..vi lämnade festen klockan 02.00 och var väl på hotellrummet vid tre och satt och pratade halva morgonen innan vi släntrade i säng. Frukosten beställde vi till rummet och delar av den åt vi i sängen och delar av den ute på balkongen i solskenet?.världens lyxigaste frukost var det. Sååå gott!!! Vi checkade ut klockan två och åkte till presentöppningen. Tyvärr borde vi haft en veckas semester efterbröllopet eftersom bröllopskänslan försvann så fort man var tillbaka på jobbet

Åh vilken härlig dag vi hade tänk att få uppleva den igen ..den gick ju så fort...

Bilder kanske kommer senare...

• Svar på tråden Bröllopsängeln är Fru -26.05.2007
  • bröllopsängeln

www.flickr.com/photos/9872214@N08/

här hittar man bilder från förberedelser och annat också det går att välja att se bilderna som bildspel eller med lite info om varje bild om man vill

• bröllopsängeln

Länkarna är lite knepiga så markera dem och ta ctrl + c och ställ markören i adressraden och tryck ctrl+v så att hela länken kopieras så ska det gå bra:)

• bröllopsängeln

Brud i thailand: Åh vad gulliga ord! Tack så mycket!! Så roligt att få lite positiv feedback om sin stoora dag *myser*

Oliveros: Tårtan var täckt med flytande chokladkola liksom segt..vi ville ha hårdchoklad men vår konditor tyckte detta var bättre och den blev så smarrig rosorna var i både vit choklad och marsipan.

Svar på tråden Bröllopsängeln är Fru -26.05.2007