• jagärsåkär

M2b ska be om min hand hos pappa

Min pappa har alltid skojat om att "alla friare måste komma till honom först o be om min o min systers hand". Han är en sån pappa helt enkelt. Och som tur är har m2b tänkt att det är en självklarhet innan han friar på riktigt.

Nu är frågan hur man gör detta? Ska jag vara med eller inte? Ska m2b bjuda hem pappa på middag? ehhh... Eller ska de ses ute? Eller hemma hos pappa? (mina föräldrar är skilda)

Hur har ni andra gjort?

Och om vissa av er tycker detta är gammaldags och nedvärderande kan jag säga att det är lite av en ploj-grej för att pappa o m2b kommer bra överens och ingen ser mig som en "ägodel" som går fr ena mannen till den andra utan att det mest är en sak som binder de två tillsammans. Pappa ska för övrigt INTE leda mig in i kyrkan.

• Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa
  • Kyel

Jag tycker det låter väldigt romantiskt och lite roligt! Ibland kan man hålla fast vid gamla traditioner men lägga in sina egna värderingar i det. Har dock inga tips hur man ska göra eftersom jag inte har egna erfarenheter. Lycka till!

• 11 augusti

Har tyvärr ingen pappa i livet längre, men vi har alltid haft samma "jargong" hemma sedan vi döttrar varit små. En kul grej helt enkelt. M2B friade till mig och några dagar senare pratade han med min mamma i köket hemma hos henne, medans jag var i vardagsrummet (jag tjuvlyssnade så klart).
    Min systers man gjorde också så att han "bad om dotterns hand" - också med samma skämtsamma ton. Vi har levt ihop i många år och har barn tillsammans, så det är som du säger en kul grej.

Klart att han ska "be om din hand" - vill han göra det högtravande så gör det med en middag för männen, eller för er tillsammans allihop. Berätta sedan hur det blev!

• Joleen

Bjud hem honom på en fin middag och så kan din m2b ställa frågan till desserten när du är närvarande.

• jagärsåkär

Vad kul att ni svarade så fort! Skönt att fler tycker det är en rolig grej helt enkelt.

Det hade nog varit en perfekt grej att bjuda hem pappa på middag, ända problemet är att vi bor utomlands och kommer nog inte flytta hem förrän till bröllopet eller efter det... Så vi har inget hem att bjuda hem till.

Men kanske att det får bli på en restaurang.

Frågan är: ska jag vara närvarande??

• förhoppningsis

min blivande frågade om min hand innan han friade så det blev i rätt ordning lixom =)
    Han gjorde det över telefon *s* så pappa visste innan jag att jag skulle bli friad till.
    Du ska ju inte vara med enligt traditionen...

vill oxå tillägga att det min sambo hade struntat blankt i om pappa hade sagt nej *s* ingen risk iof då de kom så bra överrens

• jagärsåkär

Ja, det är kanske bäst att jag inte är med... Det ska nog vara en grej mellan grabbarna.

Ingen risk att pappa säger nej heller som tur är! Han presenterade min pojkvän som "min dotters fästman" innan vi var förlovade!! Jag blev helt röd... Men man kanske säger "fästman" till pojkvän i de där 50+ kretsarna.

Ok, jag ska nog inte vara med. Nån annan som tycker annorlunda? Ska jag vara med eller inte?

• Snart Erics fru :)

nä klart du inte ska vara med.. det är ju en grej mellan dem.
    jag tycker det låter så himla mysigt ...:)

• Nattson

Min blivande kidnappade mig till Paris för att fria där. Men innan han friade så ringde han hem till pappa och frågade om han fick gifta sig med hans dotter Pappa kände sig hedrad och hade tårar i ögonen enligt mamma he he

• Mrs. 170307

Min man frågade min pappa efter några whisky på terassen en sommarkväll. Även om det så snett sett hade kvittat vad pappa svarade ville han göra det för att "det hör till".

Det var liksom inte planerat att "i kväll ska jag fråga" men så blev det. Pappa skrattade men jag tror att han också kände sig hedrad (men så är han också typen som gärna vill bli frågad och tycka till om allt och alla ).

• jagärsåkär

Ok, jag tror jag övertygats om att inte vara med... det här får bli en grej mellan dem. Jag tror m2b vill göra en ganska stor grej av det hela... får se hur det blir.

jag gillar idén med att stå på en terass... ska föreslå den för m2b.

Fler kommentarer om det här fenomenet? förslag? erfarenheter?

Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa