• Kroppsnära

Varför faller man för frestelsen???

Har gått en vecka på diet nu som ser ut ungefär så här:

Frukost - lättfil & müsli
    Lunch: Minikeso, rökt kalkon (eller skinka, en köttbit, tonfisk), vitkål eller tomat
    Middag: Som lunch
    Kvällsmål: kardemummaskorpor, knäckebröd m. ost och någon frukt.

Det har väl flutit på - men så idag utan anledning slänger jag i mig 200 g japanmix utan att blinka! Det är hela 1000 kcal...Okej gjort är gjort men vad brukar ni göra för att hinna stoppa er själva?

• Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???
  • Kroppsnära

Man borde komma på någon ramsa att upprepa för sig själv...Typ "no eating here tonight I am on a diet" =) mohaha

• Kroppsnära

Jo visst det är lite mat. Men bättre än att bara äta pulver - det skulle jag svimma på!

Har kört denna diet förut och gått ned 7 kg. Slitigt men det går.

Innan dess har jag gått ned 30 kg med vv.

Nu har jag dock gått upp 7 kg igen på ett år i samband med att jag bytte från ett rörligt jobb till ett kontorsjobb. dagens vikt ät 71 kg till 168 cm och ca 26 % kroppsfett. Storlek 38 i kläder.

Vill ned till 65 kg igen och deadline är den 5 juli så det är bara till att kämpa på. Ska dock försöka få in fler mellanmål i form av grönsaker och/eller frukt.

• Kroppsnära

Burken - helt klart rätt! Under hösten körde jag styrka, spinning, core och boxning 4-8 pass i veckan + promenader för att kompensera. Problemet är att jag ÄTER som en häst så fort kroppen rör på sig. Så jag kompenserade med att tänka "Jag tränar ju så mycket i alla fall". OK. En del av det jag lagt på mig är helt klart muskler - jag kan se skillnad på mina ben och axlar t.ex. Men som alltid när man bygger muskler lägger man också på sig fett.

De 30 kg jag gjort mig av med har tagit lång tid, från 2001 till 2005. Och jag har kört alla möjliga metoder; VV, räknat kalorier, GI, egensnickrade dieter och så vidare för att inte tröttna på vägen.

Oavsett vilken diet eller omläggning av kost jag följer så slår det aldrig fel:

- Jag faller för frestelsen! =) Jag hinner inte ens reflektera förrän efter jag slängt i mig en påse godis, ett kakpaket eller vad det nu är. Det är som om händerna och munnen frikopplas från hjärnan haha.

Dagens kost:

Frukost: 2 skivor polarbröd fullkorn + 1 mosad avokado, kaffe och vatten

Lunch: 1 minidrickyoughurt (30 kcal per 100 g), 1 äpple samt nötter & fruktblandning som "kostade" 200 kcal, vatten till det

Mellanmål 1: 1 äpple

Mellanmål 2: nötter & frukt igen för 200 kcal

Middag: Kalkonbröst ca 100 gram, mozarellaost och grönsaker

Om jag blir hungrig igen blir det en proteinshake på kaseinprotein som innehåller i princip 0 g kolisar och resten protein.

Har läst igenom en del av Cambridgetråden och börjar nästan tro att jag ska klara av en pulverkur för första gången i mitt liv...Allt detta för att jag till den 5 juli SKA väga runt 63-67 kg.

Ingen motion idag. Aja baja mig.

• Kroppsnära

Brudkronan - det där med att ätandet/suget beror på frustration eller oro tror jag stämmer alldeles utmärkt. Jag äter exempelvis mest onyttiga saker när jag är stressad. Ju mer stressad desto mer äter jag för att dämpa den. En del personer reagerar tvärt om och slutar äta och tappar ofantligt i vikt fast de inte vill de. Jag äter också gärna när jag har tråkigt. Ska försöka ta till mig tipset att skingra tankarna med promenad, dricka kaffe, borsta tänderna, ringa en vän eller vad det nu kan vara.

• Kroppsnära

21/8-04

Det är inte konstigt egentligen att motivationen tryter ibland. Håller man på under en längre tid så är det nästan omöjligt att det inte händer.

Min grej har varit att tillåta mig själv att stå still i vikt och ev. öka 1-2 kg tillfälligt. Kanske öka på maten och träning ett tag för att få igång förbränningen igen och samtidigt vila kroppen från dieten.

De sista kilona är fruktansvärt svåra. Min kropp vill helst väga runt 70 kg och så är det bara verkar det som.

Ge dig själv en paus eller gör en förändring ett tag innan du går tillbaka till att försöka få bort de sista kilona!

• Kroppsnära

Okej känner att jag skall förtydliga mig lite.

Jag har under en längre tid räknat både kalorier, fettprocent samt antal gram fett/protein/kolhydrater. Och jag har legat på ca 2000 kcal (upp till 2500 kcal på en träningsdag)fördelat enligt följande: 30 E% kolhydrater, 40 E% Protein samt 30 E% fett vilket betyder jag fått i mig betydligt mer protein än "medelsvensson" samt att jag inte dragit ned på fettet så som många gör. Jag ligger dock lägre i kolhydratsintaget. Under diet kan jag gå ned ända till 1100-1200 kcal per dag - men fördelningen är den samma.´

Som lägst har jag vägt 64.8 kg till mina 168 cm med 21 % kroppsfett (normalt för tjejer är mellan 20-30 % kroppsfett). Vad BMI:et låg på brydde jag inte mig om eftersom den metoden exempelvis visar att tävlande i kroppsbyggarsporter skulle vara överviktiga. Ganska nöjd med det resultatet. Men efter många år av viktminskning och i kombination att jag fick en ny sambo och bytte till ett kontorsjobb har jag alltså lagt på mig 7 kg som jag nu vill få bort. Tanken var att göra som sist när jag fick bort dessa på relativt kort tid utan att sumpa en massa muskler.

Mitt syfte med tråden är som sagt att försöka hitta ett nytt knep när viljan inte längre räcker till. NÄr man ger efter för den korta njutningen av att svulla i sig onyttigheter utan att tänka efter ordentligt före. Helt enkelt att få lite inspiration och tips av vad andra använder för knep!

Själv försöker jag alltid tänka "Vad är värt mest? De här kakorna eller min målbild av mig själv". Det är inte alltid det hjälper som sagt - men mitt tips i alla fall!

• Kroppsnära

Har föresten fått hem en "lånehund" som jag ska gå på långpromenad ikväll med och skingra tankarna =)

21/8-04 --> Klart vi ska ta en kvällspromenad ute i den ljumma kvällen - med eller utan hund. Kämpa på! =)

• Kroppsnära

21/8-04 -->Vad var det för hund?! Jaja du kom ut i alla fall och kan känna dig nöjd!

Dagens kost som följer:

Frukost: 2 skivor polarbröd fullkorn + 1 mosad avokado

Lunch: ca 120 g rostbiff, keso och sallad på vitkål, isbergssallad, tomat och purjo.

Mellanmål: 1 st TopHat - Tack GB för en glass med bara 100 kcal! Jämför med ett äpple som ligger runt 60-70 kcal.

Mellanmål nr 2: 1 tallrik youghurt + müsli och ett äpple

Middag: Som lunch

Motion: 45 minuters promenad i vanligt gångtakt med lånevovve.

• Kroppsnära

Torsdag idag. Lyckats riktigt bra med lite hjälp av värmen...=) Man är ju inte riktigt lika sugen på mastig mat just nu.

Vågen har stått på 70.5 kg sedan i tisdags.

Motstått frestelsen har jag gjort genom att försöka tänka på annat och promenera.

Okej...en TopHat till blev det igår. Skyller på att jag i alla fall räknade med kcal för dem.

Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???