• Kroppsnära

Varför faller man för frestelsen???

Har gått en vecka på diet nu som ser ut ungefär så här:

Frukost - lättfil & müsli
    Lunch: Minikeso, rökt kalkon (eller skinka, en köttbit, tonfisk), vitkål eller tomat
    Middag: Som lunch
    Kvällsmål: kardemummaskorpor, knäckebröd m. ost och någon frukt.

Det har väl flutit på - men så idag utan anledning slänger jag i mig 200 g japanmix utan att blinka! Det är hela 1000 kcal...Okej gjort är gjort men vad brukar ni göra för att hinna stoppa er själva?

• Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???
  • demilo

Kroppsnära: Alltså jag skulle svimma om jag åt så lite som du gör. Tränar du och äter så lite. Jag håller med föregående talare att ditt sug på kvällen beror på att du faktiskt fått i dig för lite under dagen. Du har inga mellanmål, nästan inga grönsaker, ingen frukt förutom ev. på kvällen. Se över ditt dagliga intag och bättra på mellisarna.

• Kroppsnära

Jo visst det är lite mat. Men bättre än att bara äta pulver - det skulle jag svimma på!

Har kört denna diet förut och gått ned 7 kg. Slitigt men det går.

Innan dess har jag gått ned 30 kg med vv.

Nu har jag dock gått upp 7 kg igen på ett år i samband med att jag bytte från ett rörligt jobb till ett kontorsjobb. dagens vikt ät 71 kg till 168 cm och ca 26 % kroppsfett. Storlek 38 i kläder.

Vill ned till 65 kg igen och deadline är den 5 juli så det är bara till att kämpa på. Ska dock försöka få in fler mellanmål i form av grönsaker och/eller frukt.

• burken

Hm,, eller så ser du till att röra dig lite mer för att kompensera ditt minskade energi-uttag.

Eftersom du hade hittat en kombination av rörelse och matintag som verkade funka och du nu har minskat på rörelsen menar jag. Det kan faktiskt räcka med att börja gå till jobbet, om det går? Eller en hållplats längre bort, eller på lunchen? Behöver faktiskt inte vara så seriöst.

• Kroppsnära

Burken - helt klart rätt! Under hösten körde jag styrka, spinning, core och boxning 4-8 pass i veckan + promenader för att kompensera. Problemet är att jag ÄTER som en häst så fort kroppen rör på sig. Så jag kompenserade med att tänka "Jag tränar ju så mycket i alla fall". OK. En del av det jag lagt på mig är helt klart muskler - jag kan se skillnad på mina ben och axlar t.ex. Men som alltid när man bygger muskler lägger man också på sig fett.

De 30 kg jag gjort mig av med har tagit lång tid, från 2001 till 2005. Och jag har kört alla möjliga metoder; VV, räknat kalorier, GI, egensnickrade dieter och så vidare för att inte tröttna på vägen.

Oavsett vilken diet eller omläggning av kost jag följer så slår det aldrig fel:

- Jag faller för frestelsen! =) Jag hinner inte ens reflektera förrän efter jag slängt i mig en påse godis, ett kakpaket eller vad det nu är. Det är som om händerna och munnen frikopplas från hjärnan haha.

Dagens kost:

Frukost: 2 skivor polarbröd fullkorn + 1 mosad avokado, kaffe och vatten

Lunch: 1 minidrickyoughurt (30 kcal per 100 g), 1 äpple samt nötter & fruktblandning som "kostade" 200 kcal, vatten till det

Mellanmål 1: 1 äpple

Mellanmål 2: nötter & frukt igen för 200 kcal

Middag: Kalkonbröst ca 100 gram, mozarellaost och grönsaker

Om jag blir hungrig igen blir det en proteinshake på kaseinprotein som innehåller i princip 0 g kolisar och resten protein.

Har läst igenom en del av Cambridgetråden och börjar nästan tro att jag ska klara av en pulverkur för första gången i mitt liv...Allt detta för att jag till den 5 juli SKA väga runt 63-67 kg.

Ingen motion idag. Aja baja mig.

• Kroppsnära

Brudkronan - det där med att ätandet/suget beror på frustration eller oro tror jag stämmer alldeles utmärkt. Jag äter exempelvis mest onyttiga saker när jag är stressad. Ju mer stressad desto mer äter jag för att dämpa den. En del personer reagerar tvärt om och slutar äta och tappar ofantligt i vikt fast de inte vill de. Jag äter också gärna när jag har tråkigt. Ska försöka ta till mig tipset att skingra tankarna med promenad, dricka kaffe, borsta tänderna, ringa en vän eller vad det nu kan vara.

• 21/8-04

jag kan instämma i att man stoppar i sig saker när man är uttråkad eller stressad osv...tipset om promenad tex ska jag tänka på!
    svårt oxå när maken är ett riktigt fikafreak om kvällarna=(
    menjag får bita i de sura äpplet för 5-6 kg vill jag tappa innan sommaren...det värsta e att den har nästan börjat

• 21/8-04

Vi får väl peppa varann så det händer nåt!!!

• Kroppsnära

21/8-04

Det är inte konstigt egentligen att motivationen tryter ibland. Håller man på under en längre tid så är det nästan omöjligt att det inte händer.

Min grej har varit att tillåta mig själv att stå still i vikt och ev. öka 1-2 kg tillfälligt. Kanske öka på maten och träning ett tag för att få igång förbränningen igen och samtidigt vila kroppen från dieten.

De sista kilona är fruktansvärt svåra. Min kropp vill helst väga runt 70 kg och så är det bara verkar det som.

Ge dig själv en paus eller gör en förändring ett tag innan du går tillbaka till att försöka få bort de sista kilona!

• burken

Var ärlig mot dig själv nu, behöver bara svara till dig själv. Men de där gångerna när du stoppar något i munnen. VARFÖR OCH NÄR? och det mest viktiga vad kan du göra för att förhindra det.

Är dt för att du har tråkigt? Ledsen? Uttråkad? Glad?

Sedan tycker jag nog att du äter alldeles för lite. Mycket mer grönsaker. Och då snackar vi inte tomat och sallad. Bönor? Majs? Blomkål? Morötter? Squash? Aubergine?

Så här kan min dag se ut:

Frukost: Fil, frysta hallon, kokt ägg, halv grape.

Mellanmål: Keso och frukt/nötter

Lunch: Kyckling och grönsaker

Mellanmål: Samma som ovan

Middag: Kött och grönsaker.

Jag har ätit enligt ITRIMS rekommendationer och därför äter jag oftast inte ris och pasta och dylikt. Men snart skall jag börja göra det.

Det som är viktigt är att du äter protein. Det blir du mätt av. Och helst skall det vara 1 del protein, 2 delar grönsaker 1 del pasta/ris (kolydrater)

Mellanmålet skall vara hälften av huvudmålen. Cirkus. Och passa dig för sådana där minilätt hit och dit, för det är rätt mycket onyttigt i sådant. Bättre att göra en shake. Lättyoghurt och bär: Klart. Vill du ha det sött kan du söta med fruktsocker tex. Men var försiktig, har fått för mig att det inte är helt nyttigt.

För övrigt tror jag på att inte tänka så mycket på mat. Undvik pulver och konstgjord mat. Satsa mer på rent kött och grönsaker. Inge pommes och sådan skit. Och du glöm inte lördagsgodiset!

•  Miss Cee

* Ät mer mat dvs frukt och grönsaker så att du blir MÄTT!!! Man ska aldrig vara hungrig!!

* Ha inte sådant hemma.

* Handla när du är mätt.

* Ät ofta.

Bantning/gå ner i vikt är 1% viljestyrka och 99% vettig strategi. Om du ska ha saker framför näsan hela tiden och överleva på att "bara" hindra dig, så kommer du få jobbigt.

Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???