• 2007-06-23

vänner som ej blev bjudna...

Hej,

Har läst mycket här på BT om vänner som inte kom på möhippan och dyl. Har nästan ett omvänt problem.

Min tärna (som har varit underbar under hela planeringen och ställt upp i vått och torrt) överraskade med möhippa förra helgen.. vi var några vänner, champangefrukost, gick runt på stan med roliga uppdrag, spa med gott vin, fin middag och en helkväll... jag är verkligen nöjd och tacksam...

Problemet (om man skall kalla det så) är att hon bjöd in vänner som är våra gemensamma, kompisar från min studietid och en av mina kusiner. Många andra av mina vänner hade hon inte tänkt på eller kunnat leta upp (fick jag veta när jag lite snällt försökte luska ut det i efterhand) men de kommer vara med på bröllopet...

Har dåligt samvete för det är mina nära vänner från gymnasietiden som jag har rest mycket med och som jag "delat mina drömmar om bröllopet med" ... mina kära kompisar som jag absolut hade velat ha där om de hade möjlighet... fastän de bor på andra sidan Sverige nu. I och med att de tackade ja till bröllopet samma dag som de fick inbjudan vet jag att de gläds åt mig och ser fram emot den dagen.

Jag har sagt att det har varit möhippa .. känner mig dum ... men jag visste inget...

• Svar på tråden vänner som ej blev bjudna...
  • rocketqueen

Vad är problemet? Om de hade velat vara med på möhippa hade de väl antingen sagt något eller ordnat en själva. Det är ju inte bruden som ordnar möhippan... Kanske lite svårt för dem att åka tvärs över landet två gånger i samband med ditt bröllop?

• Troll-P

Tråkigt, men som du sa: du visste ju inte! Gläds åt att de kommer på bröllopet istället.

Tips till andra: I vår lista över inbjudna kommer vi skriva adress, telnr och e-mailadress till alla. Just för att underlätta vid ev möhippa, svensexa, anmälningar, för toastmaster etc.

• jagärsåkär

Hitta på nåt kul med dem tjejerna. Bjud hem dem till dig, laga god middag och sen drar ni ut på stan och gör en "minihippa" till. Och förklara att du var besviken att din tärna inte bjudit dem... Lite slött av henne faktiskt, men men. Bättre ta saken i egna händer!

• Noomi

Jag har samma problem, var vänner till mig som inte heller blev bjudna. Har dåligt samvete över det, men jag (eller du) kan ju faktiskt inget göra. Trist att det blev så, men som sagt, har du möjlighet kan du ju själv styra upp nånting.

• SagaTova

möhippan är ju inte ditt ansvar. vill de också hippa dig så är det väl bara att de gör de

• Miamaja

Om de vill ha en hippa för dig får de väl ordna en, de kunde ju också hört av sig till ngn på orten. Det ligger väl lika mycket ansvar på dem som ordnar möhippan som på dem som ev vill gå på en sådan? Och man kan faktiskt inte räkna med att folk vill kan gå på en möhippa bara för att de vill komma på bröllopet. Dety hänger inte ihop. Man kan förresten vara med på möhippan utan att vara bjuden på bröllopet, det har jag varit. Och det var absolut inte ett problem för mig. Jag har även varit på bröllop utan att vara på möhippa. Bl a har det handlat om avstånd, men hade jag velat vara med så hade jag hört av mig till tjejer på orten, ansåg det vara mitt ansvar. Inte möhippeanordnarnas.

Svar på tråden vänner som ej blev bjudna...