• hösttoastmaster

present till bruden??

Jag undrar om det är vanligt att man ger den blivande bruden en present under möhippan? Vad i så fall? Förslag, tack!!!

Hur har ni resonerat, varför ger man, eller varför inte? Vad, som sagt. Jag tycker själv det låter som en fin gest, men vet inte så mycket om det...

• Svar på tråden present till bruden??
  • Briljant

Jag har aldrig varit på en möhippa där man gett bruden en present. Det känns lite överflödigt tycker jag. Är inte hippan i sig en tilllräcklig present?

• Kakan -07

Jag läste här på BT om en brud som fått ett Pandora-armband av tjejerna i möhippegänget. På armbandet sätter man olika berlocker och alla tjejer gav en varsinn som symboliserade just dem. Jättefint tycker jag!!

Annars har jag nog aldrig varit med om att bruden får något (annat än möjligen ett strumpeband! ).

• burken

Ibland kan man ju göra en lek, alla deltagare tar med sig en liten present som symboliserar vänskapen och så får den blivande bruden gissa vem det kommer ifrån. Kan vara kul.

• Cira

Jag har ett extrajobb som ibland innebär att jag jobbar på möhippor och varje gång har bruden fått en present köpt från mig. Det har varit värt allt från 250-700:-. Själv tycker jag precis som Briljant att möhippan i sig är nog present.

• Briljant

En fin grej att ge är ju att fotografera mycket under hela möhippedagen och sedan ge bruden ett fotoalbum från möhippan som ett fint minne.

• fru Vargtass

Jag fick presenter på min möhippa, men när jag var på en kompis hippa förra sommaren så fick hon ingenting (förutom hippan då).

Jag fick en present från varje deltagare på hippan, och så fick jag gissa vilken present som var från vem. Presenterna symboliserade något som jag och givaren hade gemensamt. Jag fick ett paket chorizo, tequila, en kortlek, en flaska sprit, mer sprit (märkligt... ;) ), en dildo, smycken mm.

• fru Vargtass

Precis som burken beskriver alltså. Tog bara lite tid för mig att skriva....

Kan ju tillägga att jag uppskattade det jättemycket. Det var jättekul! Hade jag inte fått nån present hade jag varit nöjd ändå, det räckte bra med att de hade ordnat så mycket för mig.

• hösttoastmaster

okej, tack för alla svar... en symbolisk present från alla deltagare lät som en kul grej. annars tänkte jag typ på nåt smycke eller så... men det är klart, beroende på vad man ska göra kan det ju bli en dyr dag ändå (med ev. tågresa till staden, middag på kvällen, och så iaf). Och som ni skriver, själva möhippan (omtanken, ansträngningarna osv) är ju också present nog. Och fotografera mycket hade vi nog tänkt och göra, för att fixa ett album till bröllopet.

Fler som har åsikter???

• tree

jag hade min möhippa ett par veckor sen... vi all gick till en spa och hade en behandling... jag fick en present av många hems spa grejer.. det var verkligen fint...

• Mrs. 170307

OT, men jag måste fråga: vart på nätet kan man köpa sådana där berlocker som man kan "fylla på" ett armband med?

Nu menar jag inte direkt nallebjörnar (de har jag hittat) utan kanske något "mera vuxet".

• Limegrön

Presenter på möhippa är en amerikansk tradition. De brukar bl a ge bruden sexiga underkläder och andra "pinsamma" saker
    Kul idé, men då är hippan endast en fest i hemmet med alla kvinnliga släktingar och brudens väninnor och tärnor.
    Om man "drar runt på stan" och gör olika aktiviteter, så behövs ingen present!

Mrs. 170307
    Jag har sett berlocker på Guldfynd, men vet ingen på nätet...

Svar på tråden present till bruden??