• Petronell@

Tips till budgetbröllop

Hej allihopa!
    Nu har vi bestämt oss för att gifta oss den 18:e augusti! Vi ska göra det i hemlighet och tänker inte lägga mycket pengar på detta. Våran idé är att vi ska bjuda in till grillfest och när alla kommer så får dom reda på att vi har gift oss på dan. Är det någon annan som har gjort liknande arragemang? Tips och ideér om hur festen ändå ska kännas lite som en "bröllopsfest"?

• Svar på tråden Tips till budgetbröllop
  • Klarityn

Hej! Köp in jordgubbar och grädde/glass! Och köp rulltårtor och klicka på grädde med lite bär. Köp in lite vin/cider,öl..

Lite ballonger i taken! Nån bra musik! Fina servetter till dukningen, lite ljuslyktor. snygga glas, tallrikar! Kanske nån tårta om ni vill ha det?. skicka gärna ut inbjudningar till festen!

Jag har inte gjort så, fast jag tycker det låter trevligt!! :)
    Hoppas era gäster blir överraskade och glada för er skull!! Lycka till!!

• lindah1980

beställ servetter med tryck, typ era namn och hjärtan.
    dekorera med vita hjärte ballonger och vita girlanger, gör en egen bröllopstårta och skåla bara ni två i champange glas. Dansa bröllopsvals

• grabbarna

vi funderar på nåt liknande fast att bjuda in till grillfest och gifta oss på festen

men annars känns det väl lite festligare om ni skickar ut inbjudningar och sedan lägger lite extra tid på dukning och dyl

• Jema 26/11-2005

Lägg ner lite mer tid på dukningen och kanske musiken?

* Välj ett färgtema
    * Levande ljus i massor (ljuskoppar finns billiga på IKEA + värmeljus)
    * Blommor på borden
    * Placeringskort
    * Festhäfte
    * Fina servetter
    mm

Det behöver inte bli så dyrt, men ger garanterat mer bröllopsfest-känsla.

• tvillingmor

Såg "äntligen hemma" i veckan... och de hade många bra budget-tips . Tror att de går i repris imorgon ifall du missat

• Petronell@

Tack allihopa för dom bra tipsen! Nu har jag lite mer i "bagaget" !

• Skotokig

Kanske överraska gästerna lite. låt en kompis öppna dörren och släppa in folk, sen skrider ni in/ut och dansar vals framför alla...? Fast då måste ju folk komma i tid... kanse bara helt plötsligt slå på en vals på stereon lr nåt? Grattis massor förresten!

• Wicks

grattis. gör en tåra (typisk bröllopstårta kanske) för att få en bröllopsstömning :)
    budgetreåd är att göra, inte köpa

• Bakelse

JIPPI!! Vi har exakt samma upplägg som ni, till och med på samma dag!

Vi (nåja, jag...) gör tårtor själv, vi bjuder på husmanskost i all enkelhet, har festen i trädgården, lakan på borden, köper dekorationer på nätet... Ringen är köpt billigare på nätet. Det enda som har kostat lite mer är min klänning (dock relativt billigt), hans frockcoat (köpt på annons), samt en DJ som håller i underhållningen.
    Var bor du Petronell@?? Utbyter GÄRNA tankar och idéer!

• Petronell@

Hej "Bakelse"! Va roligt att ni har samma upplägg! Våra tankar går såhär: Vi har bokat kyrka och gifter oss kl. 12. Senare har vi bjudit in till grillfest där alla får ta med sig vad dom vill grilla. Sen står vi för all mat runt om. Plus dricka. Vi ska köpa en bröllopstårta. Det ville jag ha. Vi ska köpa en inte så dyr ring. Klänning har jag inte kollat efter än. Ska bara ha en finare sommarklänning typ. (hoppas att jag hittar nån!)Min sambo ska ha kostym. Vi har hyrt gårdshuset där vi ska ha festen. Ska försöka göra fint där och dekorera lite fint. Så långt har jag kommit än så länge. Måste säga att jag är förvånansvärt lugn. Tänker att allt fixar sig. Musiken får jag ta tag i snart. Får nog bara ladda ner på skivor som spelas. Bor i Sthlm. Var bor du?

• Dinnie

Hur år det med planeringen? Är nyfiken då vi har samma upplägg =)

• G:s_jänta

Varför inte ha knytkalas? Det drar ner kostnaderna. Antingen delar du ut maträttsuppdrag, eller så ger du uppgiften "ta med något ätbart som börjar på samma bokstav som ditt namn" eller liknande. I det senare fallet bör ni själva ha lite mat av varje sort ifall någon del uteblir (men det brukar aldrig bli snedfördelat om man har mer än 20 gäster är min erfarenhet).

• lilla lyckliga jag

Hej! Vad kul att jag hittade detta inlägget! Grattis allihopa som ska gifta sig! Här e en till som fastnat för det här med överraskningsbröllop.

Vi funderar också på det här med grillning och sånt. Kanske bjuda hem gästerna till kl 14 och gifta oss då och sen ha grillning i trädgården. Men kan man ha det som ett litet knytkalas? Man får ta med sig sin egen mat och dryck själv och så bjuder vi sen på kaffe och tårta + avec till..? Sen de som vill stanna kvar till på kvällen får jätte gärna det så blir det lite mer barnfri fest då..

Låter det vettigt? Ni som vet...

• Dallas

Ja det ÄR roligt med överraskningsbröllop! Vi gifte oss i februari, på 35-årskalaset.

Ikea har billiga och snygga värmeljushållare; Galej 9kr för 4st. Vi hade dem på borden.

Cake toppers finns billiga på nätet, om ni vill ha det.

Bål som Välkomstdrink är praktiskt och gott

Lycka till!

• lilla lyckliga jag

Ni som har haft överraskningsbröllop... hur har ni gjort???
    Det där med att någon står och tar emot gästerna med en bröllopsinbjudan var ju rätt häftigt! Men hur har ni gjort den??? tärna och bestman, vigsel musik och sånt??

• Hälsingebruden

Vi har också tänkt oss en lägre budget. Maten känns viktig, där tänkte vi lyxa till med catering. Vi kommer att bjuda in de närmaste, ca 20 pers. Jag vill ha en ENKEL KLÄNNING. Nån m tips??? Det behöver inte vara en brudklänning, en vacker klänning. Vet att HM hade en bröllopskampanj m kläder vid nått tillfälle...Vi vill gifta oss samt dop på ett vackert ställe. Vi har tänkt oss ett kapell vid havet och sedan middag efter det. Vi slopar alla traditionella grejer m bestman osv....men det ska ändå kännas högtidligt. Tror ni att vi skurit ner på för mkt? Dukningen kommer jag att lägga mycket tid på...fint porslin, god mat, 3 rätter m vin, blommor...

• 071023 2

Man kan be mamma och svärmor laga all mat, brukar vara ett poppis förslag här på BT. Dom kan också sy klänningar, oftast.

Svar på tråden Tips till budgetbröllop