• Brud23Augusti2008

Nån som har nått råd?

Jag och min sambo planerar för fullt med våran dag och nu kommer vi till detta med pengar. Har nån nån ide eller råd hur man får ner konstnaden. Vad ska man ha för mat som inte är för dyrt? Vilka märken på brudklänningar är billigast , o.s.v?
    Tack på för hand.

• Svar på tråden Nån som har nått råd?
  • Brud23Augusti2008

Vill bara tillägga att varken min mamma eller hans mamma kan gå in med pengar . Våra pappor är döda.

• lilltass

Hej! Vi försöker också hålla nere kostnaderna eftersom vi är ganska unga och jag är student.

Vi ska iallafall ha buffé, det blir mycket billigare och så har vi en del catering och en del lagar vi själva.
    Jag ska beställa min klänning från Kina, det blir mycket billigare och då har jag råd med min drömklänning. Vi passar också på att beställa tärnornas klänningar där.

Mitt bästa råd är att börja planera i tid. Då har du chans att börja köpa lite smågrejor på vägen så att du inte måste köpa allt på samma gång.

• Virvel

Kan tipsa om att du kan köpa billiga klänningar i brudbutikerna när dom rear. Kan ju vara roligt att få prova ut en modell som passar än att beställa en från Kina som du bara har sett på bild.
    Butikerna brukar ha sin rea en gång om året i oktober. Jag ska gifta mig i augusti nästa år men hoppas på att hitta min drömklänning till nedsatt pris då jag känner att jag inte vill lägga så mycket pengar på en klänning som ska användas en gång. Svärmor ska i och för sig betala men ändå.

• Rosenhaga

Tänk igenom vad som är verkligt viktigt för er. Genomför det och lägg pengarna på det. Strunta i allt annat och alla "måsten".

Du behöver inte ha en brudbukett för 2.000 kronor, du kan ha en blåsippa du har plockat själv eller en enda enkel ros.

Oftast är festen det som kostar mest. Tänk igenom hur ni vill ha den. Behöver ni ha fest med middag eller går det bra med mottagning efter vigseln med smörgåstårta och champagne, kaffe och kakor?

Om ni ska ha fest - behöver ni bjuda moster Greta som ni inte har sett på 7 år sedan morbrors begravning?

• Hästsson

Vet ju inte vad för sorts klänning du tänkt dig, men själv ville jag inte ha hellång vit klänning. Istället letade jag i lite "vanlig" butiker och på vissa ställen bland festklänningarna i bröllopsbutikerna. Slutade med att jag hittade en knäkort med små rosa broderier i en festklänningsaffär som kostade 400:-. Helt i min stil! (både klänning och pris )

• Rosenhaga

Äsch, du förstår tanken, va? Utmana traditionen och tänk igenom om ni verkligen "måste" ha ditt och datt.

Vi lade fokus på mat, vin och musik. Resten skippade vi glatt. Det gick alldeles utmärkt och det var ingen som saknade varken hästskjuts, brudbåge, giveaways till gästerna eller andra saker vi lät bli.

• thebrud

Precis,jag håller med alla föregående. Tänk inte på vad som "måste" finnas eller vad andra haft,det behöver inte vara avec till kaffet eller si och så många snapsar,eller serveringspersonal och kristallglas....de som vill ha det så har det så...poängen var bara att tänk på vad NI tycker är viktigt och fokusera på det! Bröllop ska vara personliga tycker jag.LYCKA TILL!!

• jazzo50

Ett tips är att ta guld man inte använder och smälta ner det till vigselringen
    klänningen man kan som många tipsar om köpa antigen på rea eller beställa från ebay/kina , samma sak med näbbkläder å dyl .

Buffe är billigare än 3rätters
    Hör med släkt och vänner om någon kan spela för en liten slant ,antigen som DJ eller trubadur mm
    Hör med resraurangskola om dom gör bröllopstårta billigt
    Kolla Tradera efter billiga bröllopsprylar, jag köper själv mkt därifrån och allt har funkat bra :-d

Å framför allt Lycka till med allt

• Brud23Augusti2008

tack för alla svar .Jag och sambon har pratat om att skaffa enkla vigsel ringar , Hittade en klänning här på köp och sälg men känns lite dunt att köpa nu när vi planerar att gifta oss nästa år i Augusti. Den klänningen är presic en sån som jag vill ha. Vi tänkte ha buffé eller smörgås tårta ? Men det är svårt att veta vad man ska ha. Sen så har vi 29 st på vår gästlista. Är ju lite folk man ska göra mat åt.Och det där med musik det är svår jag känner ingen som kan vara dj eller spela nått , ja vi får se man kanske lär känna nån under året som är kvar .:) Oj så lång det vart, men ja det är väl våra funderingar

• Anna_Sol

Jag kommer beställa min klänning från Kina, sätta i hop en egen brudbukett (Blomboll) och min sambo ska ha sin svarta kostym.

Vi kommer köra med buffe´ från ngt cateringföretag samt köpa alkohol på systemet. Vi skulle förmodligen komma billigare undan ifall vi åkte till Tyskland men vi bor i Stockholm så jag vet inte om vi kanske ändå inte tjänar på det.

Eventuellt skulle vi kunna åka till Estland och köpa billig sprit där...vi får se.

Det är väl mina tips.

Svar på tråden Nån som har nått råd?