• chiqitita

Varför dåliga levervärden helt plötsligt?

Är det någon som vet något om levern och varför en person plötsligt får dåliga lever värden fastän man inte dricker speciellt mycket?? Min mamma fick reda på att hon hade dåliga lever värden och vart beordrad att avstå från sprit i ett par veckor för att se om det gör någon skillnad. Men hon dricker typ bara ett par glas rödvin om helgerna och en drink någon enstaka gång. Inte mycket alls.
    Så vad kan detta bero på?? Någon som vet?

• Svar på tråden Varför dåliga levervärden helt plötsligt?
  • jocelyn

Det behöver inte nödvändigt ha med alkohol att göra. Det finns många tillstånd som kan ge påverkan på levern men exakt vad din mamma råkat ut för vill jag inte spekulera i; jag är inte läkare.

• lilltass

Jag fick det av en medicin som jag åt. Men det kopplade inte läkarna så de frågade mig om jag drack varje dag!!
    Men jag slutade iallafall med medicinen och mina värden återgick till det normala på typ två månader. Ganska märkligt ändå.

• Aii

Jag fick också höga levervätrden av en medicin jag åt. Det var en allergimedicin som jag hade ätit ett bra tag. Så det skulle ju kunna vara av medicin din mamma fått höga värden

• chiqitita

Ni har varit en väldigt stor hjälp! Jag hade nämligen en tanke om att det hade något med det att göra. Nu äter inte min mamma någon medicin direkt, men hon tar några vitaminer och kanske det har något med det att göra. Tack för rådet!

• rocketqueen

Det kan också vara brist på vitaminer och mineraler, väldigt många har det idag utan att veta om det.

Hoppas att din mamma mår bättre snart!

• Eurolady

För fet mat kan det också vara (fick höra det på Du är vad du äter i veckan)

Dessutom kan det vara någon sjukdom som legat dolt och inte brutit ut. Min kompis insjuknade helt plötsligt för ett par år sedan (25 år gammal) så allvarligt att hon var tvungen att få en ny lever. Som tur är fick hon en i tid och lever nu och mår bra (även om hon måste äta avstötningsmedicin resten av livet)

Hoppas din mamma blir bättre snart!

• Pomodoro

Det finns olika "levervarden" som betyder olika saker. Fraga lakaren vilka varden som var forhojda. Infektioner kan ocksa ge forhojda levervarden

• chiqitita

Tack för era goda råd och för all omtanke, det värmer! Det känns skönt att kunna hjälpa henne med allt ni har föreslagit. Tack!

Svar på tråden Varför dåliga levervärden helt plötsligt?