• Majälva

Smekmånad i Frankrike - tips?

Hej, det är ju så många som har en massa bra tips på BT!

Vi funderar på att bila genom Tyskland med Frankrike som huvudmål för bröllopsresan. Är det någon som har några bra tips på romantiska platser i Frankrike där det är värt att stanna exv en vecka? Söker efter pittoreska platser där vi kan njuta av vinkultur och god mat på mysiga restauranger, gärna kombinerat med vacker utsikt över havet...
    Samtidigt vill vi gärna ha en aktiv semester med cykelturer och ev vågsurfing och kanske lite golf.

Alltså - romantik, kultur, kulinariska upplevelser, friluftsaktiviteter och vacker natur i en härlig blandning - vart åker man då? :)

• Svar på tråden Smekmånad i Frankrike - tips?
  • Åsagåsa 5/7

Provence tycker jag! Nedåt Nice (fast inte i Nice, blir hemskt dyrt då), där finns både havet och les Hautes Alpes, där finns Grasse med parfymerna och St Paul de Vence som är en vacker liten by från typ 1400-talet eller nåt.
    Du får ha överseende med stavningen, jag kan inte franska så det är mest fonetiskt!

• björnis

Provence är ju fantastiskt. Åk gärna till sydvästra delen - Camargue. Känt för sina rosa flamingos, svarta tjurar och vita hästar. Otroligt vackert nere vid kusten. Jag skulle undvika de större städerna i Provence, dvs Orange, Avignon, Nimes - de är inte så charmiga tycker jag. Bra om man är intresserad av historia dock. Kan också rekommendera att åka till Provence eget vindistrikt där man kan övernatta på slott för en billig penning.

• beckafisk

Bergen ovanför Motpellier är också super romantiska!
    Alscas är också fint vad jag kommer ihåg. :)

• Julia

Jag är väldigt svag för västkusten, just där den gränsar till Spanien. Var i Biarritz på språkresa i min gröna ungdom och minns med välbehag veckorna där... Vackert landskap, underbart badvatten och surfing (kanske Europas bästa surfställe?), god mat, mysiga och romantiska miljöer... Lätt att göra utflykt till Baskien i Spanien om man vill, eller kanske Pyénéerna? Andorra?

Annars är Annecy (i Savoie) himla vackert och vinrikt och härligt med fina bad i sjön och underbart vackert landskap!

• Monica

Varför inte Franska Rivieran, en jätte mysig stad. Vi ska bila ner dit och har hyrt ett hus där nere i 2 veckor. Huset ligger lite utanför Centrala rivieran men inte alls långt därifrån.
    På hemvägen tar vi en tur i Kärlekens stad - Paris och vingårdarna. Ett litet äventyr och upplevelse tror jag det kommer bli.

• Sofia 23/8

Rekommenderar Annecy i Savoie, inte långt från Alperna och Grenoble. Har varit där ett gäng gånger och slås varje gång av hur vackert det är. Staden är full av vindlande små gränder och gamla hus och så denna underbara sjö med fantastiskt blågrönt vatten... Mycket god mat och trevliga restauranger. Hyr gärna bil i sådant fall och res runt lite.

Om inte mitt franske ex hade bott där hade jag nog funderat på det som bröllopsresa!

• Majälva

Tack allihopa för de fina tipsen!!

Är så nyfiken på alla dessa platser och kan inte välja, misstänker därför att vi kommer att bila runt både i alptrakten (Savoie), Provence och vidare till södra västkusten och kanske rentav Bretagne. Är förresten Bretagne nåt att ha?

• lilla m

Oj vad mysigt, jag skulle vilja rekommendera hela Frankrike. Annecy är urmysigt som flera redan har nämnt. Jag vill även slå ett slag för Loire och Bretagne. Jag bodde 4 mån i Loiredalen och blev fullständigt såld på området. Massor av otroliga vinslott att besöka och ett vackert landskap.
    Ska du till Västkusten är San Malo (osäker på stavningen) fantastskt mysigt och vackert med sin ringmur. Det ligger ju dessutom alldeles vid havet och det finns fina ständer (jag var själv där i februari så själva badandet kan jag inte uttala mig om). Om ni är i området får ni inte missa Mont Saint Michel (ett gammalt kloster som ligger på ett "berg" som man bara kommer till vid lågvatten), det är otroligt fint men var uppmärksam på att det kan vara väldigt mycket turister viss tider på året och det tar bort lite av charmen.

• Fredrika1

Bretagne är jättevackert!!!
    Jag har bott där i två år och om man ska bila så rekommenderar jag verkligen området.. Saint Malo och Mont St Michel som tipsats här tidigare är jättefint. Men åk även ut mot Bresthållet (fast undvik Brest) till Crouzon. Det är gröna kullar och kargt på samma gång - fascinerande landkskap. På sommaren finns många "bretonska" festivaler. Bretagne har sitt ursprung i den keltiska kulturen och det speglar musiken och dansen. Det brukar vara riktiga folkfester. Cancale o Dinard ligger i närheten av Saint Malo och de är oxå jättefina. Gillar man skaldjur så ska man verkligen beställa in deras gigantiska skaldjursfat - mums!
    Loiredalen är oxå perfekt att bila i. Området är känt för sina vackra slott och sina viner. Många slott är oxå som små hotell där du kan hyra ett rum. Vingårdar finns överallt där du kan köpa vin och även hjälpa till o tillverka om det är rätt säsong..

Bretagne är ett speciellt område och vill man undvika det glättiga Rivieran (som alla andra åker till) så rekommenderar jag verkligen att åka dit. Det är som att möta det "genuina" Frankrike...

• Anonym

Jag skulle också rekommendera södra Frankrike, men då inte Nice, utan åk hellre till Cannes! Där är sandstränder ( och inte sten- som i Nice!), med massa aktiviteter såsom fallskärmsglidning med båt. Det var jättekul, prövade själv när jag var där för några år sen. Sen är miljön helt annorlunda än i Nice, där är de lite snobbigare och inställsammare, medan Cannes har en småstadsmentalitet. I Grasse finns en parfymfabrik ( det är vad stan är känd för), där är det roligt att blnda ihop sin egen doft!

• Cecilia

Bretagne är i mina ögon helt klart värt minst ett besök. Instämmer med lilla m att S:t Malo och Mont Saint Michel är mysiga. I samma område finns även Dinan och Dinard som är både lite mindre och jättecharmiga. Att bada i Atlanten på de fina stränder som omger detta område är också värt att prova, även om det är lite svalt i vattnet. Åker själv och bor på slott en vecka varje sommar, just i Bretagne. Brukar även forsätta ner till Rivieran som också är klart värt att uppleva.
    Hoppas ni hittar till ett ställe som passar er!

Svar på tråden Smekmånad i Frankrike - tips?