• Josefin_U

Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!

Jag har ett väldigt speciellt släktnamn, det finns fantastisk historia i namnet, b.la. är det påhittat av vår familjs samiska förfäder och det har t.o.m skrivits en bok om namnet och det är bara min släkt som heter så.

Men nu i augusti gifter jag mig och det innebär ju även namnbyte, och barnsligt nog har jag en stor kärlek till mitt efternamn och har faktiskt lite smått ångest för det...
    Det låter supertöntigt men, men...
    Nån med liknande problem eller har åsikter att dela med sig?

• Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!
  • Gotland-08

Varför innebär det namnbyte för dig? Kan inte din m2b ta ditt namn?

• Sister of the Night

Det undrar jag också. Varför i all världen måste det vara så "självklart" att en blivande fru byter bort sitt namn?

• Mitziemoe

Jag har också ett släktnamn som jag tycker väldigt mkt om. jag och min M2B har pratat om det och kommit fram till att det blir han som byter efternamn. Så du behöver ju inte byta efternamn... har ni pratat nåt om det?Lycka till!!!

• Josefin_U

Hans namn är ett yngre påhittat namn, taget av min m2bs pappa. Också väldigt fint, men ihop med mitt namn låter det lite lattjo lajban helt ärligt.

Vi har pratat om det, men min m2b vill köra stenhård tradition, dvs att fästmön tar efter mannens namn... suck.

• Tant Brud

Bröllop behöver ju inte betyda namnbyte. Jag kommer inte att byta, och det har inte heller min syster gjort. Vi har också ett speciellt namn.
    Jag kan väl inte säga att jag har någon direkt kärlek till mitt efternamn, men inte vill jag heta något annat heller.

• Josefin_U

Visserligen har jag två äldre bröder som har lovat (jag fick dem till det) att föra namnet vidare.
    Har tänkt på att ha dubbla efternamn men det känns inte rätt, vill ha ett enda gemensamt namn.

• Forsfors

Finns tre lösningar på ångesten: behåll ditt efternamnnamn som mellannamn, eller så tar din man ditt efternamn eller ha kvar era varsina efternamn.

Jag har inget särskilt udda efternamn, men det är starkt förknippat för mig med vem jag är och med mina rötter. jag vill inte byta. Min blivande make vill inte helelr byta sitt namn. Så vi kommer att behålla våra egna efternamn som vi är så förtjusta i svårare än så behöver det inte vara

• Josefin_U

Tant Brud

Så du och din man har två olika efternamn alltså?

• Mitziemoe

Men han måste ju acceptera att du vill ha ditt namn kvar... Ta en ordentlig disskution med honom och berätta hur du känner. För idag måste som sagt inte bruden ta sin mans efternamn...

• Sister of the Night

TS

Så, han vill köra stenhård tradition. Ja nog låter det stenhårt alltid, att inte kunna ge efter för sin fästmös önskemål allra minsta millimeter.

Svar på tråden Efternamnsbyte - kärlek till mitt efternamn!