• Äntligen dax!

Sodavattnet igen...

Var ju fundersam på det här med sodavatten i bålrecept i går...
    Och som en del av er också sa, tyckte jag att tex Schweppes haft det i sitt sortiment...

Men, frågade på min affär i dag, som inte hade nån sorts sodavatten hemma - och i hennes beställningsblad kunde hon inte heller hitta något sodavatten???
    Skulle höra när de ringer i morron för att ta upp drickabeställning, men om det inte finns - var får man tag på sodavatten då???

Kan nån annan dricka tänkas fungera - det är alltså denna bål jag ska göra: www.tasteline.com/default.ns&llngRID=5924&intChannelID=2

• Svar på tråden Sodavattnet igen...
  • Joleen

Kan du inte använda Loka/Ramlösa/Vichy Noveau utan smaksättning?

• Blivande Mrs Charming

Soda vatten ar ju lixom som kolsyrat vatten.. sa tycker jag det smakar iaf! :)

• Äntligen dax!

Ja jag får ju nästan testa med det om jag inte får tag på sodavatten...

Tänkte om det skulle gå att använda fruktsoda, men det kanske blir hiskeligt sött...

Får ta en provkväll kanske, *S* , se hur många olika bål sambon pallar innan han ligger däckad för utnyttjande... *host* =D

• Bakelse

Det känns spontant som att det går alldeles utmärkt med sockerdricka eller fruktsoda!

• Joleen

Blir nog väldigt sött med fruktsoda eftersom saften är outspädd, då blir ju sodavattnet det som kompenserar för den koncentrerade saften så att säga!

• FruÖlandstok

skillnanden på soda vatten & exemeplvis vichyvatten är salthalten.. det är låg salthalt i sodavatten å hög i vichyvatten..

vad var du i för butik? sodavatten brukar säljas i 33cl glasflaskor, dvs sånt man kan köpa i back.. men testa annars.. det kanske inte är så stor skillnad..

har du tur får du utnyttja sambon också ;)

• MhjärtaJ

Jag tror det skulle bli himla gott med sockerdricka i...

• Linum

Schweppes Tonic Water heter det.
    Kolla efter det så hittar du nog!

• fjutjur brajd

Sodavatten är ju vanligt kolsyrat vatten. Självklart kan man byta ut det mot sockerdricka eller fruktsoda om man skulle vilja, men det skulle nog bli lite för sött enligt min smak...

• Blivande Mrs Charming

anledningen att de har soda vattne i receptet ar ju just for att det ska bli lite fraschare istallet for sottsottsott, men vill man har det sotare sa gar det ju med sockerdricka o liknande :)

• Blivande Mrs Charming

Tonic o soda ar inte samma sak....

• Pyssetroll

Jag brukar göra den där bålen och då använder jag vanligt naturellt kolsyrat "bordsvatten" alltså inte tonic water eller ramlösa utan vanligt vatten utan smak med bubblor helt enkelt!

• FruÖlandstok

Äntligen dax!
    Jag var inne på hemköp idag å där sålde dom Sodavatten (står bara soda på flaskan) i såna småflaskor som man kan ha i back.. kollade märket på dom å det var spendrups så butiker som säljer spendrups backläsk borde ju kunna beställa hem dom.. gick förbi hyllan idag å såg flaskan i hyllan så kom jag å tänka på din tråd..

Lycka till i varje fall å att du får till bålen sen..!

• Äntligen dax!

Spendrups alltså...
    Ja, ska höra vad de fick för svar i min butik där jag frågade efter sodavattnet häromdagen... :P

Det kommer säkert lösa sig. Hörde att en på jobbet också hade gjort samma bål, fast använt sig av sockerdricka och det blev tydligen väldigt gott också... Så det får väl bli nödlösningen i annat fall...

Svar på tråden Sodavattnet igen...