• Nyfiken gul , nu fru

varför är billigt = skräp = ingen idé?

Något jag funderar över är om det anses fult o "billigt" att köpa billigare saker till sitt bröllop?

En kompis till mig är lite av den åsikten att om inget är äkta så får det vara...

O ser också en del här på forumet som är lite så att en klänning för 800 kr i en utländsk affär inte duger att gifta sig i - även om det faktiskt är en äkta brudklänning - hellre dog dom än att ta på sig nåt sånt "billigt"...

Kvalite är väl en sak - men det är ju inte det som det är frågan om här...

Att köpa ett diadem i vit plast på Glitter för 19:90 är rena självmordet att erkänna - istället ska man ha ett diadem för minst 2.000 kr med swarovskikristaller och doubleguld...

Ja ni förstår vart jag vill komma...

varför är billigt = skräp = ingen idé?

varför kan man inte vara lika fin i brudklänning för en tusenlapp o ha sidenrosor i håret från Tradera och äta på papptallrikar från Öb.... ??

Man blir lika gift ändå...

Okej man behöver inte gå till överdrift åt varken ena eller andra hållet men varför är det så svårt att vara smart?? Kan du spara 3.000 kr på nån pryl är väl det bara bra?

är det nåt jag missat eller inte förstår angående detta?...

jag fuskade en hel del vid mitt bröllop o det var det ingen som märkte o min plånbok blev bara glad... o gift blev jag!

• Svar på tråden varför är billigt = skräp = ingen idé?
  • Nyfiken gul , nu fru

Självklart handlar det om vilken typ av bröllop man ska ha o vilken typ av person man är...

men det jag inte förstår varför det måste vara allt eller inget?.. vad hände med ordet lagom?

Antingen kostar ringen 70.000 kr eller så gifter man sig inte alls... det finns liksom inget mellanting..

o jag förstår inte heller attityden som blir bland detta folk att man fnyser åt smarta budgetlösningar...

som jag brukar säga: även Kungen o Drottningen handlar på IKEA....

• Wicks

jag vill ha det på vårt särr eller inget sätt och det är väl samma för dom?

• madlin

Nej jag bryr mig absolut inte om detta, tycker det är snarare skoj o leta/finna billigare alternativ som ser minst lika bra ut! Och som trådstartaren skriver, plånboken blir glad. De pengarna kan man göra något annat roligt för istället :)

Men de är trist när folk trycker ner en för det och tycker det är "skräpsaker". Hade man inte nämnt kopia eller billigare alternativ förräns efter bröllopet, skulle ingen lägga märke till det ändå.

• jocelyn

Jag tycker snarare det fnyses åt lösningar som kostar mer pengar...

Som om man vore en mycket mycket bättre människa om man sparade in på allt och minsann ändå fick med alla detaljer som någonsin existerat kring bröllop.

Det handlar som vanligt om VAD man väljer att lägga pengarna på!
    De flesta har ganska liknande kostnad för bröllopet, det som skiljer verkar mest vara fördelningen av pengarna.

• Humma 11/8

Det som är viktigt på min bröllpsdag är vem jag gifter mig med...
    Alla väljer själva hur deras bröllopsupplägg ska vara men jag förstår TS fråga och var den kommer ifrån, ibland får man det intrycket här på BT - tråkigt nog!

• Rix

Fy, vad hemskt!!! Vi ska gravera in vigseldatumet i förlovningsringarna. Hahaha. Gubben vill äta på papptallrikar men för oss handlar det inte om en kostnad utan DISK. Men där har jag bestämt att vi ska ha porslin(det ingår i hyran på lokalen). Jag ska ha ett lowbudget bröllop i allra högsta grad, skor från skopunkten, klänning från kina, näbbklänningar från lindexrean, som sagt inga vigselringar, mexikanskbuffé, Smycken 500:- till mig och näbbarna. Vem brukar kolla pärlors äkthet på folk, i så fall deras problem. Jaja, huvudsaken är att båda säger JA!!!!!

• Nyfiken gul , nu fru

Wicks ..

ja självklart är det samma för dom - men jag reagerar på attityden helt enkelt..

Attityden att något som råkar vara ett billigare alternativ bara är skräp o inget att ha..

Visst får man göra som man vill - det har jag aldrig sagt något om - men varför måste man vara så neggo till dom som faktiskt väljer billigare??

Tråk-attityden lyser så väl igenom i vissa trådar så jag blir alldeles matt..

Man gör som man vill - men den meningen tycks många glömma bort i den hysteriska planeringen..

Jag märkte det själv till o med när jag planerade mitt bröllop att jag fick kommentarer om att jag köpte en klänning på loppis och att vi valde budgetringar hos guldsmeden osv att varför ska vi då gifta oss om vi inte lägger ner pengar på det.. typ.. O det var i såna trådar här på BT jag fick dom syrliga kommentarerna.. En tjej så uttryckligen att varför skulle vi ha kyrkbröllop för - då kundde vi ju likagärna gifta oss borgerligt i kjol o blus.. (o ja.. hon var en av dom som la ut över hundra tusen på sitt bröllop.. )

vem har sagt att man blir lyckligare av att det kostar mer pengar?...

• Wicks

Nyfiken gul , nu fru: o de tär ne tråkig attidyd jag sött påhör, men mång aupplever det motsatta dvs de som lägger 100 000+ får höra att de tär menningslöst och bara är n dag av deras liv osv.

jag tror inte alls at tbilligt = skräp
    mycket av det vi ahr på vårt bröllop är sådant folk gör gratis. Tex så fixk vi en lerklump för någon dag sedan. Sämre lera än om vi köpt den? Nej vi fick dne av en jätte trevlig keramiker (som dessutom erbjöd oss at tlåna hans ugn) och då är det smabons systers kompis pappa (som jag aldrig träffat innan).

• sharya

Begagnad brudklänning, begagnade brudskor, sååå vackra, har trätt halsbandet själv. Nya stay-ups från Tradera, tärnklänning från Tradera. Brudbuketten gör jag själv (gick dock en snabbkurs och kan nu göra vackra buketter). Underkläderna kommer jag att köpa nya och dyra. Håruppsättningen gör bekanta, sminkar gör jag själv. Bords- och lokaldekorationer blir jättekul att pyssla med. Inbjudningskort och annat papper trycker vi själva. Kall buffé kommer vi att bjuda på, lägger dock hellre mycket pengar på riktigt GOD men hemlagad buffé. Detta kommer inte att bli ett jättedyrt bröllop men jag tror knappast att någon kommer att sakna något. Det kommer att bli vackert, tjusigt och stämningsfullt med en rolig fest efteråt. (utan DJ eller live-band). Spriten inhandlas utomlands. Tror inte vi behöver ge avkall på någonting, däremot får vi ha stor framförhållning och lägga ner massor av arbete, vilket är roligt.

Sen är det ju upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga, det finns inget rätt eller fel med det.

• FruÖlandstok

Jag kan hålla med att det är en sådan lite tråkig attityd.. Fast vi har väldigt liten budget (inte enligt mig men andra ;) ) och det har gått bra fram tills nu då vi skulle börja kolla på ringar och märkte att den attityden finns hos även guldsmeder.. Jag var och sneglade på en jättefin titanring (den kostade 3000kr) och när jag sa att det var en vigselring (hon sa när ska ni förlova er å då sa jag att vi skulle gifta oss) då blev det en heeeeelt annan attityd.. Väldigt oförskämd vilket gjorde att jag tappade lusten helt för ringen.. (vi skulle ändå ha två å det är ju faktiskt 6000kr, borde vara lite värt men nej nej)

Så jag gick till en annan guldsmed med världens sötaste lilla tant.. för henne var det inga problem alls att jag kollade på deras billiga titanringar (som kostade bara 1000kr/st) och jag fick världens bästa service..

Fast det är också lite tråkigt att det finns en attityd mot de som väljer att lägga massa pengar på bröllopet också.. dom kan bli lika nerhackade här på BT också ibland tycker jag..

Alla kan väl få göra som dom vill.. hur mkt pengar man lägger ner är väl helt upp till var och en..

Svar på tråden varför är billigt = skräp = ingen idé?