• Brud 4 augusti

Buffé för vegan-gäster? Tips?

Har precis fått reda på att två av våra gäster är veganer... Vi ska ha catering från en restaurang här i närheten med de kunde inte ordna veganmat... Vi måste nu själva ordna detta, har ni något tips på lättlagad kall mat som kan göras några dagar innan, eller allra helst göras redan nu och frysas? Vi har hittat quorn-spett samt en pastasallad, fler förslag?

• Svar på tråden Buffé för vegan-gäster? Tips?
  • Mia Maria

Quorn äter de nog inte för det illehåller äggviteämne om jag inte minns fel. Men kolla in vegan.nu där finns mängder av recept!

• Brud 4 augusti

Har kollat med dem och de äter quorn... Har kollat där, men vill höra vad de som gjort veganmat tycker mer och hur allting håller sig i kyl resp. frys... Tack ändå! ;)

Fler tips?

• Mia Maria

Vad ska du bjuda dina övriga gäster på?
    Kanske kan vara trevligt för veganerna att äta någerlunda samma?

Allt går att göra veganskt, potatissallad står sig nått dygn, använd bara soursupreme istället för creme fraish och gräddfil. Annars finns det både potatis och pastasallad på olja och vinäger bas. Tsayspett är väldigt gott och håller länge och kan utan problem frysas. Annars kanske mousaka, quinoasallad, pastasallad, korv, köttbullar? Kolla i din närbutik i den vegetariska sektionen eller i en hälsokostbutik där finns en massa alternativ.

• Brud 4 augusti

Vad är tsayspett? Är de goda att äta kalla? Finns det recept på detta någonstans?

• Mia Maria

Tsay är ett sojabaseratkött som köps färdigt. Fanns innan på AGs och det brukar finns i hälsokostbutiker som satsar på vegetariska alternativ. väldigt goda även kalla!

• Brud 4 augusti

Mia Maria - är du själv vegan? *nyfiken* hur skulle du isåfall uppfatta denna menyn;

Tsayspett
    tzatsiki
    Quarnspett
    Pastasallad med böner
    Färskpotatissallad
    Bröd
    Persiljesmör

• Mia Maria

Jag är bara vegatarian men min pojkvän föredrar veganskt och flera av våra vänner är veganer. Det låter väldigt gott men jag hade nog tagit quornfiléer och marinerat dem och inte gjort spett av dem. De är väldigt goda och drar lätt till sig smaken av marinaden.

Men jag vet hur det är att ha annorlunda kost och det är inte roligt om man får något som helt skiljer sig från det alla andra äter eller om man bara får en tallrik grönsallad. Men jag tycker att du verkar bry dig om dina gäster och vill ge dem en bra dag precis som det ska vara!!

Lycka till!!

• Brud 4 augusti

De andra gästerna kommer att få pastramikotlett, lax, ungtuppsfilé, potatissallad, potatisgratäng, grönsallad, pastasallad, bröd, smör

Så den vegan buffén skiljer sig inte jätte mycket tycker jag... ;)

• Mia Maria

Om du vill kan du göra potatisgratängen vegansk genom att använda mjölkfritt smör och soja/havregrädde.

Hoppas att gästerna blir nöjda. Vi är själva bjudna på bröllop nu i sommar och det känns lite jobbigt som gäst att ha annorlunda matvanor. Så jag vet om att dina gäster kommer att bli glada när du går till sådant besvär för deras skull :)

• Tinamej

Hej!
    Jag är själv vegan, liksom min m2b, och vi gifter oss om sex dagar. Jag kikade lite på din meny och den verkar jättegod, men eftersom dina övriga gäster får tupp så skulle jag vilja tipsa dig om en produkt från företaget Veggo, som heter "istället för kyckling" eller något liknande. Den köper du i frysdisken på Maxi eller Hemköp. Det är en jättegod produkt, framröstad som den bästa veganska produkten på vegan.nu. De smakar jättegott och man behöver inte göra så mkt med dem. Antingen gör du goda spett, eller så steker du dem bara lätt (inte för mkt, då kan de bli lite torra) med någon god smak. Ta samma kryddor som ni har på er ungtupp! Annars har ni en god och enligt mig komplett meny! Själva ska vi satsa på pajer och sallader samt plockmat som oliver och soltorkade tomater. Vi använder den här veganska kycklingen i en pastasallad. Det var ett måste för oss att göra mat som vi kan frysa i förväg, eftersom vi lagar maten själva till över 100 personer... Jo, en sak till. Det finns en vegansk "stek" som man kan göra själv (funkar utmärkt att frysa in) som heter seitan. Den ska vi ha med. Man lagar den av glutenmjöl, som man köper i hälsokosten. Den blir jättesaftig och god, men tar några timmar att laga till. Den kan man servera både varm och kall. Å andra sidan har ni tzay, vilket jag tycker är kanongott. Se bara upp med den om ni köper den färdigmarinerad, för då innehåller marinaden ofta honung. Men de verkar ju inte vara helveganer eftersom de äter quorn, som innehåller äggvita... Lycka till på ditt bröllop, och en stor kram för att du anstränger dig så för dina gäster som inte äter kött!

Svar på tråden Buffé för vegan-gäster? Tips?